روبیکا وجود اکانت‌های فیک را تائید کرد روبیکا وجود اکانت‌های فیک را تائید کرد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / روبیکا وجود اکانت‌های فیک را تائید کرد

روبیکا وجود اکانت‌های فیک را تائید کرد

دیجیاتو: کاربران زیادی از جمله فوتبالیست‌های مشهور تیم پرسپولیس و یا برخی از کاربران دیگری که در اینستاگرام فعالیت دارند اعلام کرده‌اند که بدون اطلاع آنها، اکانتی به اسم‌شان در روبیکا ساخته شده است.

این کاربران ضمن محکوم کردن این اتفاق خواستار توضیح روبیکا در ساعات گذشته شده بودند و این پلتفرم نیز در بیانیه‌ای که منتشر ساخته این موضوع را حاصل یک کمپین در حاشیه برگزاری دربی ۹۴ اعلام کرده و گفته که با هماهنگی کامل باشگاه و بازیکنان انجام شده است.

روبیکا در مورد اکانت‌های شخصی که عینا از اینستاگرام در این پلتفرم بدون اطلاع صاحبین آنها وجود دارند نیز گفته که این موارد اندک بوده و صفحات عمومی کاربران به این شکل در آمده و خود این کاربران می‌توانند با تماس با مجموعه روبیکا یا کنترل این صفحات را برعهده بگیرند یا خواستار حذف آن شوند.

روبیکا وجود اکانت‌های فیک را تائید کرد

«حسین کنعانی زادگان»، بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس در یک استوری اینستاگرامی خود خبر از ساخت اکانتی به اسم او و دارای تیک آبی در روبیکا داد و گفت: «سلام خدمت دوستان عزیزم، متأسفانه به اسم بنده در صفحه روبیکا حساب جعلی ساخته شده. تنها فعالیت من در فضای مجازی در همین اینستاگرام می‎‌باشد. این حساب را هم توسط پلیس فتا پیگیری کردم.» پس از کنعانی زادگان بازیکنان دیگری نظیر سعید آقایی و مهدی عبدی و چند بازیکن فوتبال دیگر این موضوع را در استوری‌های اینستاگرامی خود نوشتند.

روبیکا وجود اکانت‌های فیک را تائید کرد

تب اکانت‌های فیک و جعلی اما در این حد خلاصه نشد و کاربران زیادی پس از جستجوی نام کاربردی اینستاگرامی خود در روبیکا متوجه شدند که صفحه‌ای به نام آنها در این پلتفرم ایرانی ساخته شده است. برخی از این اکانت‌ها مدتها از زمان ساخت‌شان می‌گذرد و تعدادی از آنها دنبال کنندگانی هم دارند. این اکانت‌ها تمام محتوای پست شده توسط این کاربران را منتشر هم ساختند.

حتما بخوانید:  بالاخره دارو کم داریم؟ یا نداریم؟

روبیکا وجود اکانت‌های فیک را تائید کرد

کاربران در توییتر نیز ابعاد دیگری از ساخت این اکانت‌ها را برملا ساختند و عده زیادی از کاربران اعلام کردند که اکانت‌هایی به نامشان در روبیکا ایجاد شده که آنها خبری از وجود آن نداشتند. برخی از این اکانت‌ها همان نام کاربری افراد در اینستاگرام هستند با این تفاوت که پسوندی شامل یک عدد تک رقمی نیز به آنها اضافه شده است.

گستره این کاربران بسیار متنوع بوده و از افراد مشهوری در حوزه دیجیتال مارکتینگ گرفته تا کاربران عادی که فعالیت چندانی در اینستاگرام هم ندارند شامل این موضوع می‌شوند. برخی از این کاربران اقدام روبیکا را غیرقانونی خوانده‌اند و خواستار پیگیری قانونی این موضوع شده‌اند.

بیانیه روبیکا چه می‌گوید؟

روبیکا اما ایجاد این صفحات را مرتبط با یک کمپین تبلیغاتی می‌داند که مدت‌ها پیش رخ داده بود.

متن دقیق بیانیه روبیکا به شرح زیر است:

«پیرو مطالب منتشرشده در خصوص صفحات رسمی منتسب به بازیکنان باشگاه پرسپولیس در روبینو، ایجاد این صفحات در دی ماه ۹۹ در حاشیه برگزاری دربی ۹۴ استقلال و پرسپولیس، با هماهنگی کامل باشگاه و بازیکنان و در چارچوب کمپین مربوطه صورت گرفته است. در زمان برگزاری این کمپین، مصاحبه‌هایی نیز از بازیکنان استقلال و پرسپولیس در خصوص این صفحات در فضای مجازی منتشر شد که به عنوان نمونه چند مورد از آنها بازنشر می‌شود.

روبیکا ضمن احترام به این دو باشگاه بزرگ و بازیکنان محترم آنها اعلام می‌دارد، بازیکنان می‌توانند در صورت عدم دسترسی به صفحات یا تمایل به حذف آنها با پشتیبانی روبیکا تماس حاصل فرمایند.»

پرسش دیجیاتو درباره چرایی وجود این اتفاق برای کاربران عادی نیز چنین پاسخی از سوی روابط عمومی روبیکا دریافت کرد:

حتما بخوانید:  دستور رهبر انقلاب به روحانی درباره بازار سکه و ارز

«این موارد اندک بوده و صفحاتی که به صورت عمومی یا همان پابلیک هستند در اینجا پیاده‌سازی شده‌اند، موضوعی که در خود اینستاگرام هم رخ می‌دهد و گاهی یک صفحه تمام اطلاعات یک صفحه دیگر را عینا پیاده‌سازی می‌کند. کاربران می‌توانند در تماس با روبیکا و پس از اینکه احراز هویت شدند، یا کنترل این صفحات را برعهده بگیرند و یا خواستار حذف آنان بشوند. این دسته از کاربران برای پیگیری این موضوع می‌توانند با پشتیبانی روبیکا از طریق شماره ۰۲۱۹۱۳۳۱۲۲۲ تماس بگیرند.»

روبیکا وجود اکانت‌های فیک را تائید کرد

اتفاقی که برای روبیکا و ساخت اکانت بدون اطلاع صاحبین آنها رخ داده تداعی کننده موضوعی مشابه است که در سالهای گذشته بر سر دیگر پلتفرم بومی یعنی پیام رسان سروش رخ داده بود. در آن زمان نیز کاربران زیادی ادعا کردند که بدون اطلاع خودشان اکانت‌هایی در این پیام رسان با شماره تلفن‌شان ثبت شده؛ موضوعی که در آن زمان نیز جنجال زیادی به پا کرد و در نهایت ابعاد آن، آنطور که باید مشخص نشد.

روبیکا قصد ایجاد پلتفرم‌های بومی را دارد؟

روبیکا وجود اکانت‌های فیک را تائید کرد

مدتها پیش و با معرفی بخش روبینو پلاس در اپلیکیشن روبیکا، این شائبه ایجاد شد که دولت قصد دارد این پلتفرم را تبدیل به اینستاگرام بومی کنند. مطرح شدن طرح صیانت در فضای مجازی در مجلس نیز بار دیگر برخی از این سناریو را قوت بخشیده و از روبینو پلاس به عنوان یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند تبدیل به یک اینستاگرام بومی بشود یاد می‌شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *