زیباکلام: اکثریت، خرداد ۱۴۰۰ پای صندوق نمی‌آیند زیباکلام: اکثریت، خرداد ۱۴۰۰ پای صندوق نمی‌آیند | آوتاف
خانه / اخبار داغ / زیباکلام: اکثریت، خرداد ۱۴۰۰ پای صندوق نمی‌آیند

زیباکلام: اکثریت، خرداد ۱۴۰۰ پای صندوق نمی‌آیند

خبرگزاری برنا: «صادق زیباکلام»، استاد علوم سیاسی دانشگاه، در ارزیابی تاثیر افشاگری‌ها بر نظام سیاسی گفت: در علوم سیاسی روشی تحت عنوان پوپولیسم وجود دارد به این ترتیب که از طریق پوپولیسم شعارهای مطرح می‌شود و رفتارهایی شکل می‌گیرد که این شعارها و رفتارها مطلوب اقشار و لایه‌های کم درآمدتر، محروم‌تر، حاشیه‌نشین در شهرها، روستاییان و اقشار و لایه‌های کمتر تحصیلکرده است.

زیباکلام: اکثریت، خرداد ۱۴۰۰ پای صندوق نمی‌آیند

صادق زیباکلام:

* به عنوان مثال اساس احمدی نژاد دارای کاریزما در میان اقشار مذکور است به این معنی که حتی اگر احمدی‌نژاد به راه و روش‌های پوپولیستی متمسک نشود، در میان برخی اقشار از کاریزما برخوردار است. در حقیقت اقشار و لایه‌های طرفدار چهره‌ها و شخصیت‌های پوپولیست، به این کار ندارند که احمدی‌نژاد ۸ سال ریاست جمهوری بود و اساساً نفوذ و اقتدار او با روحانی، خاتمی یا حتی مرحوم هاشمی رفسنجانی قابل مقایسه نیست.

* (درباره علت محبوبیت چهره‌های پوپولیست):  طرفداران پوپولیست کاری به این ندارند که عملکرد اقتصادی احمدی‌نژاد چطور بوده و یا شرایط سیاست خارجی، میزان آزادی مطبوعات و وضعیت زندانیان سیاسی در زمان او به چه شکل بوده است. در حقیقت آن جایگاهی که چهره و شخصیت پوپولیست در دل و در قلبشان ایجاد کرده، کفایت می‌کند و در مقابل هر قدر استدلال کنید که رفتار او چگونه بوده، چیزی تغییر نمی‌کند.

* (در رابطه با بسترهای جامعه برای پذیرش یک پوپولیست دیگر در انتخابات ۱۴۰۰): جامعه‌ای که از جریانات سیاسی ناامید شده است به دنبال یک منجی و ناجی می‌گردد که بسیاری آن منجی و ناجی را در چهره احمدی‌نژاد می‌بینند. معتقدم اگر همین فردا ۱۶ مرداد انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود احمدی‌نژاد از هر اصلاح‌طلب و اصول‌گرایی بیشتر رأی می‌آورد و بدون اینکه نیازی به کوچکترین تبلیغات داشته باشد. مطلب این است که هم ریزش بسیار زیادی از جانب اصول‌گرایان و اصلاح‎طلبان اتفاق افتاده و بدنه اجتماعی خود را از دست دادند.

حتما بخوانید:  مبلغ وام ازدواج افزایش یافت

* (با اشاره به کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم): همان طور که اکثریت در اسفند ۹۸ پای صندوق نیامدند، خرداد ۱۴۰۰ هم پای صندوق نمی‌آیند. بنابراین این موقعیت خوبی برای تندروها، جبهه پایداری و برای طرفداران احمدی نژاد به وجود آورده که بتوانند، سال آینده با حداقلی از آراء قوه مجریه را بگیرند، همچنان که دیدیم قوه مقننه را هم سال گذشته گرفتند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *