صعود مجدد نرخ دلار، ریزش شاخص کل بورس صعود مجدد نرخ دلار، ریزش شاخص کل بورس | آوتاف
خانه / اخبار داغ / صعود مجدد نرخ دلار، ریزش شاخص کل بورس

صعود مجدد نرخ دلار، ریزش شاخص کل بورس

خبرگزاری تسنیم: افزایش نوسان قیمتی در بازار ارز موجب شده تا قیمت دلار در بازار آزاد، صرافی های بانکی و سامانه نیما وارد کانال جدید قیمتی شود.

طی روزهای اخیر بازار ارز باردیگر با نوسان همراه شده و همین امر نیز باعث ورود مجدد دلار آزاد به کانال ۲۴ هزار تومان و دلار صرافی‌های بانکی به کانال ۲۳ هزار تومان شده است.

البته در ماه‌های اخیر با تشدید نوسانات ارزی، قیمت دلار رکورد ۲۶ هزار تومان را هم زده بود ولی بعد از مدتی با ورود بانک مرکزی به بازار قیمت ها تا کانال ۲۰ هزار تومان هم بازگشت و مدتی نیز در محدوده ۲۲ هزار تومان در نوسان بود.

آغاز دوباره صعود نرخ ارز؛ دلار ۲۴هزار تومان شد

اما بار دیگر نوسان صعودی در بازار ارز شکل گرفته و قیمت ارز وارد کانال جدید قیمتی شده است؛ به اعتقاد فعالان بازار، تهدیدهای اخیر امریکا برای اعمال تحریم ها یکی از دلایل روانی افزایش قیمت ها در بازار ارز است. البته این مورد یکی از علت‌های افزایش قیمت ارز است و دلایل دیگری هم در روزهای اخیر موجب شده تا بازار ارز باردیگر با نوسان همراه شود.

همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی های بانکی، قیمت ارز نیمایی نیز درحال رکورد زنی است و در آخرین قیمت‌ها، دلار نیمایی نیز وارد کانال ۲۱ هزار تومان شده است. افزایش قیمت ارز نیمایی در هفته های اخیر با انتقاد فعالان بازار همراه شده بود.

ورود گروه کالایی بالای ۲۲ در سامانه نیما طبق اذعان فعالان اقتصادی یکی از دلایل نوسانات قیمتی دلار نیمایی در روزهای گذشته بوده است؛ بازاری‌ها معتقدند افزایش گروه‌های کالایی و‌ ورود آنها به سامانه نیما باعث کاهش فروش ارز و تجمیع تقاضا شده است.

حتما بخوانید:  ماجرای رفتگر مهمان رشیدپور تخیلی بود

یکی از فعالان اقتصادی می گوید: ظاهرا قبل از اضافه شدن گروه های کالایی جدید میزان فروش ارز از ۱۰ روز قبل کاهش یافته است و به همین دلیل نیز در نیما، تقاضای تجمیع شده داشتیم.

او معتقد است که عدم وجود ارز کافی با نرخ مناسب در سامانه نیما برای صرافان غیر بانکی و‌ خرید ارز محدود با شرایط مناقصه بسیار رقابتی و ارایه نرخ‌های بالا برای خرید محدود ارز از مهمترین دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر بوده است.

بازاری‌ها از افزایش تقاضا بین صرافی ها می گویند و تأکید دارند که ارز با نرخ مناسب کم شده ضمن اینکه فضای رقابتی در خرید و فروش ها باعث افزایش نرخ ارز شده است.

افزایش قیمت درهم در سامانه نیما نیز یکی از موضوعاتی است که فعالان بازار ارز به آن تأکید کرده‌اند؛ فعالان بازار می گویند: نرخ ارز (درهم) کفِ سامانه نیما از ماه‌های گذشته از ۴۸۰۰ تومان به بالای ۵۳۰۰ تومان رسیده است؛ ملاک نرخ دلار هم نرخ درهم و نوسانات قیمتی آن است.

فعالان بازار ارز درباره اینکه ریزش بورس چقدر در نوسانات ارزی و افزایش تقاضا برای خرید ارز تاثیر داشته اینطور توضیح دادند که هرچند برخی از فرار سرمایه های خرد از بورس به بازار ارز می گویند ولی ملاک برای ما خرید ارز بصورت اسکناس در صرافی هاست که در قیاس با روزهای سبز بورس، زیاد نشده است. یکی از بازاری ها در همین ارتباط تأکید دارد که پول های بورسی به سمت بازار رسمی ارز و صرافی ها نیامده است.

نکته ی دیگری که مورد انتقاد فعالان بازار ارز است، افزایش نرخ کف ارز به بهانه یکسان سازی نرخ ارز است؛ آنها می گویند این روالی است که در سال‌های گذشته نیز بوده و الان هم تکرار می شود؛ هر زمان نرخ ارز آزاد افزایش یافت، قیمت رسمی (دولتی-بانکی) ارز هم به دنبال آن بالا می رود و دیگر کفِ نرخ ارز همان نرخ بالا خواهد شد.

حتما بخوانید:  عُصیان الناز علیه مسعود: بلوچ، لعنتی نیست

آخرین قیمت طلا، سکه و دلار 

در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۱۱۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان است.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم سکه بهار آزادی ۵میلیون و ۵۷۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۷۳۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

ر بازار آزاد هم‌اکنون قیمت دلار با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان، یورو ۲۹ هزار تومان و درهم امارات ۶ هزار و ۶۶۰ تومان اعلام شده است.

شاخص کل بورس ریزش کرد

صعود مجدد نرخ دلار، ریزش شاخص کل بورس

شاخص کل با افت ۲۸ هزار واحدی امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹ به کانال یک میلیون و ۶۹۹ هزار واحد بازگشت.

بازار سرمایه روزهای قرمزی را پشت سر می‌گذارد در ابتدای معاملات امروز سه شنبه، شاخص کل با افت ۲۸ هزار واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۶۹۹ هزار واحد و شاخص هم وزن با افت ۳ هزارو ۹۴۶ واحدی به عدد ۴۵۸ هزارو ۵۶۰ واحد رسید.

نمادهای شستا، فارس و اخابر بیشترین تاثیر منفی را دربازار دارند شستا امروز با صف فروش ۸۳ میلیونی همراه است، حجم معاملات در آن تاکنون به حدود ۳۰ میلیون سهم رسیده است.

اخرین قیمت ۴۲ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۴۶۶ نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *