عبدالعزیز بوتفلیقه درگذشت عبدالعزیز بوتفلیقه درگذشت | آوتاف
خانه / اخبار داغ / عبدالعزیز بوتفلیقه درگذشت

عبدالعزیز بوتفلیقه درگذشت

خبرگزاری تسنیم: تلویزیون دولتی الجزایر از درگذشت «عبد العزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور سابق این کشور خبر داد.

«عبدالعزیز بوتفلیقه» دوم مارس ۱۹۳۷ میلادی (۱۱ اسفند ۱۳۱۵ شمسی) متولد شد، وی در سال ۱۹۵۶ میلادی برای مبارزه با استعمارگران فرانسوی به ارتش آزادی‌بخش الجزایر پیوست.

عبدالعزیز بوتفلیقه درگذشت

پس از استقلال الجزایر در سال ۱۹۶۲ برای مدت کوتاهی به‌عنوان وزیر ورزش در دوره حکومت احمد بن‌بلا انتخاب شد. زمانی که تنها ۲۶ سال داشت، در پی ترور «محمد خمیستی» در مقابل شورای ملی (پارلمان) در ۱۱ آوریل ۱۹۶۳، جانشین وی در وزارت خارجه شد و ۱۶ سال در وزارت خارجه باقی ماند تا اینکه تصمیم گرفت در سال ۱۹۸۱ میلادی پس از آنکه با انزوا و اتهام فساد بعد از مرگ بومدین که آن‌زمان نامزد جانشینی وی برای ریاست جمهوری بود، از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کند.

بوتفلیقه هفتمین رئیس جمهور الجزایر از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۶۲ بود و در سال ۱۹۹۹ پس از نزدیک به دو دهه دور بودن از قدرت در کشورش، ریاست جمهوری الجزایر را بر عهده گرفت.

او پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۹۹، با کسب بیش از ۹۰ در صد آرای مردم بر کرسی ریاست تکیه زد و در انتخابات ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ هم برای بار دوم و سوم پس از تعدیل قانون اساسی و لغو شرط دو دوره ریاست جمهوری، به کاخ «المرادیه» راه یافت.

وی در آوریل ۲۰۰۴، پس از مبارزه انتخاباتی شدید در دور دوم، علی بن فلیس نخست وزیر اسبق الجزایر را با کسب ۸۴٫۹۹ درصد آرا شکست داد، این در حالی است که بن فلیس تنها ۶٫۴۲ درصد را به دست آورد.

حتما بخوانید:  میزان افزایش نرخ کرایه اتوبوس و مترو در ۱۴۰۰

بوتفلیقه در سال ۲۰۰۸ پس از تعدیل قانون اساسی کشور، محدودیت ریاست جمهوری برای دو دوره متوالی را لغو کرد که مورد انتقاد گسترده قرار گرفت و مخالفانش این اقدام بوتفلیقه را نشانه مادام العمری ریاست جمهوری وی دانستند.

عبدالعزیز بوتفلیقه در آوریل ۲۰۰۹، برای سومین بار با اکثریت ۹۰٫۲۴ درصد مجدداً به عنوان رئیس جمهور الجزایر انتخاب شد.

وی با نزدیک به ۲۰ سال ابقا در قدرت (از ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹) طولانی‌ترین دوره ریاست جمهوری الجزایر را تجربه کرد و در ۲ آوریل ۲۰۱۹ پس از ماه‌ها اعتراض گسترده بر سر شرکت او در پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری استعفا داد.

بوتفلیقه رکورد ریاست جمهوری را در الجزایر با ۱۵ سال ریاست در المرادیه در مقایسه با هواری بومدین که ۱۳ سال در حکومت بود (۱۹۶۵ تا ۱۹۷۸) شکست.

او در دوران حکومت خود با بحران‌های سیاسی متعددی روبه‌رو بود که به‌لطف پول‌های نفتی و ذکاوت و تجربه دیپلماتیک خود به‌سلامت از آنها عبور کرد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *