عراقچی: اینستکس عملیاتی شده است عراقچی: اینستکس عملیاتی شده است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / عراقچی: اینستکس عملیاتی شده است

عراقچی: اینستکس عملیاتی شده است

خبرگزاری فارس: یک مقام چینی گفته نمایندگان تروئیکای اروپا در جلسه کمیسیون مشترک به همتایان خود گفته‌اند ساز و کار موسوم به «اینستکس» عملیاتی شده و پکن علاقه‌مند به مشارکت در آن به عنوان طرف ثالث است.

اینستکس سرواژه‌ای است که از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است.

اروپایی‌ها: اینستکس عملیاتی می‌شود

آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران از ۱۱ بهمن‌ماه سال گذشته این ساز و کار را با هدف ادعایی تسهیل مبادلات تجاری با ایرن راه‌اندازی کرده‌اند.

اروپایی‌ها ثبت این کانال ویژه را با تأخیر فراوان آغاز کردند و فعلاً از وعده‌های اولیه برای پوشش دادن مبادلات نفت با ایران عقب‌نشینی کرده‌اند. اینستکس قرار است در مراحل اول مبادلات مربوط به مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد، اما کشورهای اروپایی وعده گسترش آن را داده‌اند.

مقام چینی در مصاحبه با وال‌استریت‌ژورنال گفته این کشور با سیاست آمریکا مبنی بر رساندن صادرات نفت ایران به صفر مخالف است. او گفته واردات نفت از ایران بخشی از امنیت انرژی این کشور است.

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک منبع گزارش داده سه کشور اروپایی به ایران گفته‌اند اینستکس نه تنها عملیاتی شده بلکه اولین تراکنش‌های مالی ذیل آن در حال انجام است.

این روزنامه پیش از این گزارش داده بود دولت‌های اروپایی قصد دارند با راه‌اندازی یک خط اعتباری چند میلیون یورویی به ساز و کار ویژه خود برای تسهیل تجارت با ایران (اینستکس) کمک کرده و مسیری برای تجارت میان ایران و غرب باز کنند.

حتما بخوانید:  رکوردزنی دختران دبیرستانی با استعمال قلیان!

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه ۲۷ خرداد در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفته بود که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

عراقچی: ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز یک جلسه طولانی داشتیم بیش از سه ساعت، در مجموع جلسه مثبت و سازنده ای بود و نسبت به جلسات گذشته ما یک گام به جلو به شمار می آید، البته هنوز تا خواسته های جمهوری اسلامی فاصله قابل توجهی وجود دارد و با دستاوردهای ملموسی که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد، هنوز فاصله داریم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با این حال قدم های رو به جلویی که در کمیسیون برداشته شد را بررسی کامل خواهیم کرد و من اینها را به تهران منتقل خواهم کرد و هرگونه تصمیم گیری با تهران خواهد بود.

عراقچی: اینستکس عملیاتی شده است

معاون وزیر خارجه درباره مباحثی که در نشست امروز وین درباره آن بحث شد نیز عنوان کرد: مهمترین موضوعی که در این جلسه بحث شد، موضوع اینستکس و کانال مالی که اروپایی ها درست کردند، بود. سه کشور اروپایی توضیحات مبسوط و مفصلی را در این زمینه دادند.

حتما بخوانید:  واکنش خاص و متفاوت جنتی به تحریم آمریکا

عراقچی گفت: اینستکس الان دیگر عملیاتی شده و ۲ سه تا کیس (مورد) کاری هم الان در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه کشورهای اروپایی دیگری هم اظهار علاقه کردند به عنوان سهام دار به این مکانیسم و شرکت محلق شوند، بیان کرد: کشورهای اروپایی در نظر دارند اعتباراتی را برای اینستکس در نظر بگیرند و الان در حال حاضر به روی همه کشورهای اروپایی باز است و آنها می توانند از طریق آن با ایران معامله انجام دهند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *