عزادار حسینی زباله نمی‌ریزد، او با فرهنگ است عزادار حسینی زباله نمی‌ریزد، او با فرهنگ است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / عزادار حسینی زباله نمی‌ریزد، او با فرهنگ است

عزادار حسینی زباله نمی‌ریزد، او با فرهنگ است

با فرا رسیدن موسم عزاداری محرم، بار دیگر کوچه و خیابان های شهرهایمان مشکی پوش شده و هیأت های عزاداری، میزبان خیل عاشقان سوگواران شهدای کربلا هستند؛ خیزشی فراگیر که متأسفانه همراه با آن، برخی خصیصه‌های ناخوبمان نیز مجال بروز و ظهور می‌یابند و وسیع‌تر از همیشه، خودنمایی می‌کنند. مثل ریختن زباله های نذری در کف خیابان!

عزادار حسینی زباله نمی‌ریزد، او با فرهنگ است

در میان تصاویر شور و حال عزاداران حسینی که جای جای شهر و روستاهای کشور را با فضایی روحانی همراه می کند و دوباره عشق و علاقه ایرانیان را به اهل بیت (ع) و سالار شهیدان به تصویر می کشد، متأسفانه تصاویر ناخوشی نیز دیده می‌شود که آنقدر برایمان عادی شده که به سادگی از کنار آن می گذریم.

عزادار حسینی زباله نمی‌ریزد، او با فرهنگ است

پر واضح است که این روزها، استقبال زیادمان از حضور در مراسم عزاداری نیز مشمول تعریف فوق می‌شود و رهاسازی زباله در معابر و خیابان ها به اوج می‌رسد؛ اتفاقی که توزیع حجم فراوان غذاها و نوشیدنی های نذری در این دهه بر شدتش می‌افزاید و به خلق صحنه های نامطلوبی منجر می‌شود.

صحنه هایی که معنای دیگر آن افزودن زحمت رفتگران و مأموران جمع آوری و دفع زباله است و گاه زدودن آن از چهره شهر از اواخر شب تا اوایل صبح داستان و زحمت پر غصه مأموران و رفتگران شهرداری می شود.

عزادار حسینی زباله نمی‌ریزد، او با فرهنگ است

آمارها حکایت از دو برابر شدن حجم زباله های شهری در این روزها دارد؛ حال آنکه توان شهرداری ها برای گردآوری زباله و زباله روبی از خیابان ها و معابر، محدود و البته ثابت است. به بیان دیگر در این روز و شب ها نه به تعداد رفتگران شهر افزوده می شود و نه قرار است ماشین های مربوط به جمع آوری زباله چند برابر شوند؛ حقیقتی که باعث می شود زحمت و انرژی مضاعفی بر رفتگران و سایر متولیان نظافت شهر و روستاهای کشور تحمیل شود.

حتما بخوانید:  شکایت از کارمند بیمارستان بعد از مرگ ۳بیمار

عزادار حسینی زباله نمی‌ریزد، او با فرهنگ است

در فضای مجازی دلنوشته ای در حال دست به دست شدن است که دختر یکی از رفتگران عزیز از خستگی های شغل پدر خود در ایام سوگواری سالار شهیدان گفته است.

عزادار حسینی زباله نمی‌ریزد، او با فرهنگ است

بعد از پخش غذا و چای در اطراف هر تکیه و حسینیه ، منظره بسیار آزاردهنده ای از انبوه زباله ناشی از ظروف یکبار مصرفی به چشم می خورد که به هیچ وجه زیبنده نیست.

یادش بخیر زمانی نه چندان دور که خبری از ظروف یکبار مصرف نبود ، نذری ها در ظروف استیل یا چینی سرو می شد . اگر چه آن ظرف ها هم قشنگی و اصالت خاص خودشان را داشتند اما حالا چند سالی است که خیال همه بابت بردن و آوردن و پخش ظروف راحت شده است و این روزها نقش اصلی در پذیرایی عزاداران را ظروف یکبار مصرف ایفا می کنند.

بیاییم هنگامی که بعد از اتمام مراسم به خانه های خود باز می گردیم ، به این فکر کنیم که نیمه‌های شب که همه به خانه می روند افرادی می آیند خیابان‌های شهر را که از لیوان‌های یکبار مصرف و ظروف خالی نذری پر شده تمیز می کنند تا صبح فردا خبری از آن همه زباله نباشد و چهره شهر دوباره طراوت و زیبایی خود را باز یابد.

یادمان نرود زندگی رفتگر ، خش خش جاروست و اگر فرصتی برایش باقی بماند نفسی می‌کشد ، استراحتی می‌کند و حاصل زحمتش را به خانه می‌برد‌ ، این شب ها به فکر آن ها نیز باشیم‌.

در ایام ماه محرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنید

حتما بخوانید:  دادگاه «مشایی» علنی برگزار می‌شود

دکتر پیام فرح بخش متخصص تغذیه گفت: با فرا رسیدن ماه محرم بسیاری از افراد با پخش مواد غذایی و نوشیدنی‌های متفاوت به نحوی تلاش می‌کنند تا در این ایام سهمی در عزاداری داشته باشند و برای پخش مواد غذایی و نوشیدنی های نذری از ظروف یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند.

وی در ادامه افزود: ظروف یکبار مصرف به دو صورت پلاستیکی و گیاهی است، که در ظروف گیاهی به علت استفاده از مواد طبیعی هیچ عارضه‌ای برای فرد و محیط زیست ندارد اما در ظروف پلاستیکی به علت ترکیب پلیمری به شدت مضر است و فرد دچار سرطان معده یا کبد می‌شود.

این متخصص تغذیه بیان کرد: در ایام عزاداری، بسیاری از افراد مواد غذایی، چای و نوشیدنی‌ها را در لیوان‌های یکبار مصرف به جای لیوان های کاغذی استفاده می‌کنند از طرفی غذاهایی که در این ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد به علت آزاد شدن ترکیبات پلاستیکی به نام بیسفنول A منجر به عوارض دراز مدت می‌شود.

وی در مورد ظروف یک‌بار مصرف مناسب در این ایام خاطر نشان کرد: بهتر است در این ایام از ظروف یکبار مصرف گیاهی برای توزیع غذا و از لیوان‌های کاغذی برای نوشیدنی استفاده شود تا از بروز سرطان معده و کبد جلوگیری شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *