قاسمی: طالبان با عراقچی در تهران مذاکره کردند قاسمی: طالبان با عراقچی در تهران مذاکره کردند | آوتاف
خانه / اخبار داغ / قاسمی: طالبان با عراقچی در تهران مذاکره کردند

قاسمی: طالبان با عراقچی در تهران مذاکره کردند

خبرگزاری ایلنا: بهرام قاسمی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال درخصوص اظهارنظر سیدمحمود واعظی که گفته بود سازوکار مالی در حال آغاز است؛ چرا هنوز شاهد آغاز آن نیستیم؟ گفت: درخصوص سازوکار مالی مدتی است مذاکرات در جریان است. بنا به خواست این کشورها بعد از خروج آمریکا و علاقه‌مندی برای حفظ برجام این کشورها متعهد شدند برای تامین منافع ایران مذاکراتی برای یافتن سازوکار مالی انجام دهمد.

قاسمی: طالبان با عراقچی در تهران مذاکره کردند

اروپایی‌ها نتوانستند سازوکار ویژه مالی را به مرحله نهایی برسانند

وی با بیان اینکه پیچیدگی ایجاد چنین سازوکاری و فشار بی‌‌اندازه ایالات متحده باعث شد این موضوع زمان‌‌‌بر شود و بیش از حد مذاکرات و تلاش برای نهایی شدن به طول بینجامد، اظهار داشت: نکته مهم علاوه بر اراده اروپا، عمل این مجموعه است که نشان دادند که در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند و علیرغم وعده‌‌‌ها نتوانستند این سازوکار را به مرحله نهایی برسانند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: به هرحال ما هنوز این موضوع را دنبال می‌‌کنیم و امیدواریم اروپا از هویت و ارزش‌‌‌های خود در قبال ایالات متحده دفاع کند. اگر نتواند در این برهه خاص این سازوکار را به سرانجام برساند، باید منتظر فشارهای ببیشتر آمریکا باشد.

ایران بعد از بحران سوریه می‌تواند به نقش سازنده خود ادامه دهد

قاسمی درخصوص اعلام اینکه ایران با اطلاع دولت افغانستان با طالبان مذاکره کرده است، تصریح کرد: در ادامه مفصل در این خصوص صحبت می‌‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص نقش ایران در سوریه بعد جنگ نیز خاطرنشان کرد: روابط ایران و سوریه کاملا روشن و تنگاتنگ است. ایران از روز نخست بحران به کمک مردم این کشور شتافت و زمانی که اکثر کشورهای جهان و منطقه تصور دیگری از آینده این کشور داشتند و فکر می‌کردند گروه‌‌های تروریستی می‌‌توانند در پایتخت این کشور برای خود حکومت دست و پا کنند، ایران در کنار این کشور ایستاد و امروز کشورهای دیگر هم به این نکته مدنظر ایران رسیده‌‌‌اند. وضعیت سوریه امروز برای جامعه جهانی مشخص است و با توجه به کمک‌‌های مستشاری کشورمان در دوران بعد بحران، ایران می‌‌‌تواند نقش سازنده خود را ادامه دهد. ما خوشبین به آینده روابط دو کشور هستیم هرچند سایر کشورها هم نقش خواهند داشت.

حتما بخوانید:  مخالفت نماینده شیراز با واردات واکسن کرونا

برجام یک هدف نداشت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص اطهارنظر طریف درخصوص اقتصادی نبودن برجام ابراز داشت: در این رابطه خیلی صحبت کردیم. می‌خواهید به گذشته برگردیم؟! برجام یک هدف نداشت و در برهه‌‌های مختلف و براساس سوال‌‌های مختلف می‌‌توان اهداف مختلفی برای برجام مطرح کرد. قطعا علاوه بر مباحث اقتصادی و امنیت، مباحث بیشتری در این چهارچوب قرار می‌گیرد و بعد چند سال، همگان به اهداف و سیر مذاکرات واقف هستند.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سفر سیدعباس عراقچی به افغانستان نیز بیان کرد: برنامه سفر آقای عزاقچی در آینده نزدیک و دو هفته آینده خواهد بود. بعد سفر علی شمخانی این سفر برای مباحث مهمی انجام می‌‌شود. تاریخ آن تنظیم شده است. یکی از موضوعاتی که در این سفر دنبال خواهد شد، سند راهبردی خواهد بود که در برخی کمیته‌‌ها مسائل جزئی باقی مانده است. امیدوار هستیم با توجه به آغاز مقدمات نگارش متن، بتوانیم با این سند گام مهمی برای آماده‌‌سازی این سند برداریم که توسط روسای جمهور امضا شود.

دیروز هیاتی از طالبان در تهران بود

وی درخصوص خبری مربوط به سفر هیاتی از طالبان به تهران در روز گذشته یادآور شد: من این سفر را تایید می‌‌کنم که بعد سفر آقای شمخانی و دیدارهایی که داشتند، دیروز هیاتی از طالبان در تهران بود و مذاکرات مفصلی را با معاون سیاسی وزارت امور خارجه داشتند و گفت‌‌‌وگوهای مبسوطی صورت گرفت.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: با توجه به اینکه ۵٠ درصد اراضی افغانستان در اختیار طالبان است، با تمایل و اعلام و مطرح کردن این مرضوع با دولت جناب اشرف غنی این مذاکرات صورت گرفت. هدف اصلی یافتن راهکار و زمینه‌های تسهیل‌کننده برای کمک به گفت‌وگوی گروه‌‌های افغان برای پیشبرد روند صلح است.

حتما بخوانید:  ظریف: حتی یک حساب بانکی در خارج ندارم

مذاکره با طالبان در وزارت امور خارجه انجام شده است

قاسمی با بیان اینکه ایران با توجه به مرز گسترده و نقش‌آفرینی مهم در منطقه این علاقمندی را داشت که بعد مذاکره با افغانستان به این مسئله، ورود و نقش مهم‌تری را در ایجاد ثبات در افغانستان ایفا کند، عنوان کرد: این گامی با اهداف مشخص است و به معنی یکسان بودن مواضع با این گروه نیست اما نهایت در عرصه سیاست لازم بود. این گفت‌‌وگوها آغاز شد تا بررسی کنیم که می‌‌توانیم کمک‌‌‌کننده مذاکرات باشیم یا خیر. مذاکرات در محل وزارت امور خارجه انجام شد. امیدوار هستم بتواند ثمراتی وا برای کشور افغانستان داشته باشد.

وی درخصوص اینکه آیا سازوکار ویژه مالی همان نفت در برابر غذا است؟ گفت: من قطعا نفت در برابر غذا را رد می‌کنم. این سازوکار اگر تکمیل شود و به مرحله اجرا گذاشته شود، همه کالاها را می‌‌‌تواند دربرگیرد و نه صرفا اینکه برای غذا، دارو و نفت باشد. فکر می‌کنم می‌‌تواند نوعی همکاری باشد که باید نهایی شود.

تایید خبر خروج نیروهای مستشاری ایران از عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اظهارات ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد مبنی بر خروج نیروهای ایرانی از عراق اظهار داشت: حضور ما در عراق به درخواست این کشور و برای مبارزه با گروه‌‌‌های تروریستی بود. وضعیت در عراق با تحولات جدی مواجه شده و آن اخراج تروریست‌‌ها است. نهایتا این احساس وجود داشت که در برهه کنونی نیازی به حضور نیروهای مستشاری وجود ندارد و توان دفاعی عراق می‌‌تواند در صورت نیاز با تروریست‌‌ها مقابله کند اما هرگاه این نیاز باشد با توجه به روابط دو ملت و مواضع نسبت به تروریست کمک کار خواهیم بود.

حتما بخوانید:  دلیل نفرت برخی عراقی‌ها از مردم ایران

قاسمی درباره سفر رییس جنبش جهاد اسلامی به ایران و دیدار با ظریف و احتمال سفر اسماعیل هنیه به تهران گفت: می‌‌‌توانم نسبت به مواضع ایران نسبت به فلسطین تاکید کنم. ارتباطات گسترده‌‌ای با گروه‌‌های فلسطینی داریم و هرگاه نیاز بوده در انجام سفرها با هم کار کنیم. این دیدارها صورت گرفته و این سفر هم در همین چهارچوب برای بررسی آخرین تحولات بوده است. با توجه به نوع مواضع ما که تغییرناپذیر است تبادل آرا و تظرات ادامه پیدا می‌کند و بسیار سودمند و کمک حال برای طرفین است. من در خصوص آقای هنیه نمی‌توانم صحبت کنم.

زمانی می‌رسد که مقامات امریکایی مخفیانه هم نتوانند به منطقه سفر کنند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان ماجراجویی ترامپ در منطقه اظهار داشت: سیاست‌‌های آمریکا و ترامپ درخصوص جهان و مخصوصا منطقه ما روشن است اما آنچه که در زمین اتفاق می‌‌‌افتد با آرمان‌‌ها و ایده‌‌‌آل‌‌‌های ایشان سازگاری ندارد. ترامپ سفری به عراق داشت که فکر می‌کنم جملاتی که بیان کرد، قابل تامل است. ترامپ اشاره کرد که اسلاف ایشان بسیار هزینه کردند و این معنی را رساندند که بعد این همه هزینه، ما باید به صورت مخفیانه به ابن کشور وارد شویم. این سفر می‌‌تواند واژه‌‌های فراوانی را تعریف کند. دیری نخواهد پایید که ایالات متخده بیشتر هزینه کند و حتی به صورت مخفیانه هم نتواند به منطقه سفر کند.

این مقام ارشد در وزارت امور خارجه اضافه کرد: وقت آن است که مردم آمریکا سوال کنند چرا به جای هزینه‌های هنگفت برای کشتار، این هزینه را برای مردم آمریکا هزینه نمی‌‌‌کنند. فکر می‌‌کنم در آینده نه چندان دور حاکمان کاخ سفید به این سوال پاسخ دهند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *