لاوروف: نگرانی ریاض درباره ایران را درک می‌کنیم لاوروف: نگرانی ریاض درباره ایران را درک می‌کنیم | آوتاف
خانه / اخبار داغ / لاوروف: نگرانی ریاض درباره ایران را درک می‌کنیم

لاوروف: نگرانی ریاض درباره ایران را درک می‌کنیم

ایرنا: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که از ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درخواست می کنیم که گفت و گو درباره اعتمادسازی در منطقه را آغاز کنند.

لاوروف امروز (پنجشنبه) در نشست خبری مشترک با «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پایان مذاکرات با وی در مسکو خاطرنشان کرد: کنفرانس بررسی طرح امنیت جمعی خلیج فارس که از طرف مسکو پیشنهاد شده است بررسی نگرانی امنیتی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران را در خود گنجانده است.

مانع تراشی آمریکا در مسیر آغاز مذاکرات ایران و کشورهای عربی خلیج فارس

لاوروف در بخش دیگری گفت: واشنگتن تمام تلاش های خود را بکار می گیرد تا بین ایران و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس گفت و گویی صورت نگیرد.

وی افزود: ما علاقه مند هستیم که ایران و کشورهای عربی خلیج فارس مذاکرات را آغاز کنند و به توافقی برای تحکیم اعتماد و شفافیت در امور نظامی و درکل برای توسعه همکاریها دست بیابند. اما متاسفانه شرکای آمریکایی ما همه تلاش خود را بکار بستند تا این گفت وگوها آغاز نشود.

روسیه: ایران و کشورهای عربی مذاکرات را آغاز کنند

به گفته لاوروف، پیشنهاد روسیه برای اجرای طرح تامین امنیت جمعی منطقه خلیج فارس ازجمله برای پیشبرد گفت و گوها میان ایران و کشورهای عربی هدف گیری شده است. نکته مهم این است که مانع این تلاش ها نشوند و اقداماتی را برای ضربه زدن به تلاش های برای ایجاد شرایط برقراری این گفت و گوها بکار نگیرند.

استقبال روسیه از تصمیمات گرفته شده در اجلاس العلا

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از نشست خبری با همتای عربستانی خود گفت: تصمیماتی که در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس گرفته شده است به اجرای طرح پیشنهادی روسیه برای تامین امنیت جمعی منطقه خلیج فارس کمک می کند.

حتما بخوانید:  شاهزاده چارلز: دوست دارم به ایران سفر کنم

لاوروف تصریح کرد: روسیه چند سال است که طرح امنیت جمعی خلیج فارس را پیشنهاد کرده است. بدون شک توافق های بدست آمده در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس به ایجاد شرایط برای گفت و گو و مذاکره جدی درخصوص این گونه ایده ها و ابتکارات کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد که طرف روسی نتایج اجلاس سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را مثبت ارزیابی می کند. آنچه که مربوط به احیای وحدت و یکپارچگی شورای همکاری خلیج فارس می شود من معتقدم که همه اعضای این مجموعه شایسته حمایت هستند.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه عربستان سعودی نقش ویژه ای در این روند ایفا کرد، اظهار داشت: عربستان سعودی سران همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را دعوت کرد. برگزاری این اجلاس گام مهمی در مسیر تقویت ثبات منطقه خلیج فارس است.

وزیر خارجه روسیه در مورد برگزاری کنفرانس برای بررسی مساله امنیت جمعی کشورهای حوزه خلیج فارس اظهار داشت: روسیه نگرانی عربستان سعودی در مورد اقدامات ایران در برخی کشورهای منطقه را درک می کند.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود از تصمیم امریکا برای تروریست خواند انصارالله یمن انتقاد کرد و گفت: تصمیم آمریکا برای گنجاندن حوثی ها در فهرست گروه های تروریستی بر روند حل و فصل بحران یمن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: بشدت خواهان آنیم که روند حل و فصل سیاسی یمن لطمه نبیند اما بسیاری ازجمله مقام های سازمان ملل نگران هستند که تاثیر منفی در روند حل و فصل مسائل یمن پدید آید.

حتما بخوانید:  چرا مهناز افشار پست همسر سابقش را لایک کرد؟

وی گفت: امروز در مذاکرات با همتای عربستانی، از موضع ریاض که خواهان حل و فصل سیاسی داخلی یمن با شرکت حوثی ها است، استقبال کردیم.

همکاری صندوق های سرمایه گذاری روسیه و عربستان

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه و صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی ۱۲ طرح در حوزه های مختلف را برای اجرا بررسی می کنند. این دو موسسه تاکنون ۲.۵ میلیارد دلار در طرح های مختلف سرمایه گذاری کرده اند.

به گفته وی حجم مبادلات بازرگانی روسیه و عربستان سعودی به رغم شیوع همه گیر ویروس کرونا، رشد مناسبی داشته و در این رابطه کمیسیون همکاریهای اقتصادی و بازرگانی دو کشور عملکرد خوبی داشتند.

لاوروف گفت: روسیه و عربستان سعودی، اقدامات خود را در بازار جهانی نفت ازجمله در چارچوب توافق اوپک پلاس هماهنگ می کنند که تاثیر ثبات بخش بر قیمت نفت دارد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *