معمای سفر غافلگیرکننده ترامپ به عراق معمای سفر غافلگیرکننده ترامپ به عراق | آوتاف
خانه / اخبار داغ / معمای سفر غافلگیرکننده ترامپ به عراق

معمای سفر غافلگیرکننده ترامپ به عراق

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به همراه همسرش در سفری غیرمنتظره وارد عراق شده و با نظامیان آمریکایی در این کشور دیدار کردند.

این اولین دیدار ترامپ با نظامیان خارج از آمریکا از زمان به قدرت رسیدنش است. وی تاکنون به این دلیل از سوی نظامیان کشورش مورد انتقاد شدید بود.

هواپیمای حامل ترامپ و همسرش به همراه گروهی از مشاوران و ماموران سرویس مخفی و شمار زیادی از خبرنگاران در پایگاه هوایی عین الاسد در غرب بغداد فرود آمد.

معمای سفر غافلگیرکننده ترامپ به عراق

رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته در تصمیمی ناگهان اعلام کرد که همه نظامیان آمریکایی حاضر در سوریه و حدود نیمی از نیروهایی آمریکایی در افغانستان به کشور خود بازمی گردند.

تصمیم ترامپ برای خروج همه نیروهای آمریکایی از سوریه واکنش های منفی بسیاری در پی داشت، تا جایی که «جیمز متیس» وزیر دفاع و پس از او «برت مک گورک» نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در به اصطلاح ائتلاف جهانی برای شکست داعش استعفا کردند.

دفتر نخست وزیری عراق هم  در اطلاعیه ای اعلام کرد: دولت آمریکا به بغداد اعلام کرد ترامپ قصد دارد عصر روز چهارشنبه ۲۶ دسامبر برای تبریک به دولت جدید عراق و نیز نیروهای آمریکایی مستقر در عراق در چارچوب ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به این کشور سفر کند و بغداد نیز از این امر استقبال کرد.

معمای سفر غافلگیرکننده ترامپ به عراق

در این اطلاعیه آمده است: لازم بود از ترامپ استقبال رسمی صورت گیرد و دیداری نیز میان وی و نخست وزیر انجام شود اما اختلاف نظر بر سر برنامه دیدار سبب شد به تماس تلفنی اکتفا شود.

حتما بخوانید:  نزاع علنی دولت و شورای نگهبان بر سر CFT

به گفته دفتر نخست وزیر عراق، دراین گفتگوی تلفنی اوضاع جاری بویژه پس از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و نیز همکاری مشترک در زمینه مبارزه با داعش و تامین امنیت و ثبات ملت ها و کشورهای منطقه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

ائتلاف سازندگی به رهبری “هادی عامری” از فراکسیون های اصلی پارلمان عراق در بیانیه ای، از سفر ترامپ به پایگاه نظامی عین الاسد عراق در استان الانبار در شمال این کشور بشدت ابراز شگفتی و آن را بیرون از همه چارچوب های دیپلماتیک توصیف کرد.

این ائتلاف، سفر ترامپ را نقض آشکار و شدید عرف دیپلماتیک و نشانگر خوی بی ادبی و تجاوزگری و تعامل برتری جویانه او با دولت عراق دانسته و آن را مطلقا غیر قابل قبول توصیف کرده است.

ائتلاف سازندگی تاکید کرده است که این سفر، سوالات بسیاری درباره ماهیت حضور نظامی آمریکا در عراق و اهداف واقعی آن مطرح می کند که از جمله آن می تواند مورد تهدید قرار گرفتن امنیت عراق باشد، امنیتی که به یمن فداکارهای فرزندان قهرمانش در الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی حاصل شد.

این ائتلاف، از دولت عراق خواسته است نظر مخالف خود را درباره این سفر اعلام و به سازمان ملل نیز ابلاغ کند و سفیر آمریکا در بغداد را به سرعت احضار کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *