موضع متفاوت وزیر پیشنهادی خارجه درباره برجام موضع متفاوت وزیر پیشنهادی خارجه درباره برجام | آوتاف
خانه / اخبار داغ / موضع متفاوت وزیر پیشنهادی خارجه درباره برجام

موضع متفاوت وزیر پیشنهادی خارجه درباره برجام

انتخاب: وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه با بیان اینکه مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم، گفت: وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد و همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به موازات لغو تحریم‌ها به کار خواهم گرفت.

امیرعبداللهیان: وزارت خارجه، وزارت برجام نیست

حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود با قدردانی از رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و هیات رییسه و کارکنان مجلس شورای اسلامی بابت تلاش در برگزاری مراسم تحلیف و برگزاری جلسات فشرده رای اعتماد، گفت: با توجه به واقع شدن در ایام سوگواری اباعبدالله و عاشورای حسینی با نگاهی به منطقه، پیام کربلا در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی را تاکید می‌کنم. عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی قدرتمند محقق کننده منافع ملی حداکثری خواهد بود.

وی افزود: همه می‌دانیم در عرصه مناسبات بین‌المللی دو محور اساسی منافع ملی و اقتدار ملی مورد توجه همه کشورهاست و ما هم با پایبندی به همه ارزش‌ها، اصول اسلامی و فرهنگ غنی ایران خودمان از این مولفه غفلت نخواهیم کرد و اعتقاد داریم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزتمند به معنای اتکا به توانایی‌های ذاتی و به فعلیت درآوردن شعار “ما می‌توانیم” می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق ساخت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: ابتدا به خطوط اصلی سیاست خارجی که در برنامه ارائه شده نخست اشاره می‌کنم سپس در عرصه مناسبات خارجی و بین‌المللی چند پیام و کلیدواژه برای کشورهای همسایه و کشورهای پیرامونی و کشورهای جهان را در جایگاه کاندیدای احراز پست وزارت امور خارجه عرض می‌کنم و در پایان اشاره کوتاهی به اولویت‌های وزارت خارجه خواهم داشت.

سیاست همسایگی و آسیامحور در اولویت دولت رییسی قرار دارد/ به دنبال نهادینه سازی رفتارهای بین المللی مقاومت هستیم

وی افزود: توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند مورد توجه ماست. یکی در مقام مخالف پرسید سیاست متوازن چیست. سیاست متوازن یعنی اولویت دولت دکتر رئیسی که سیاست همسایگی و سیاست آسیا محور در مرکز این تحول قرار دارد را مدنظر داشته باشیم. چون قرن ۲۱ متعلق به آسیا است و شاهد قدرت‌های نوظهور اقتصادی در حوزه آسیا هستیم.

حتما بخوانید:  رقم نجومیِ مصاحبه برای ایرانی‌ها در پاکستان

امیرعبداللهیان ادامه داد: در غرب آسیا به دنبال نهادینه سازی رفتارهای بین‌المللی مقاومت هستیم. به دنبال استفاده از ظرفیت‌ قدرت‌های نوظهور اقتصادی و تعامل حداکثری برای رشد و تعامل اقتصاد و تجارت بین الملل و معیشت مردم هم خواهیم بود.

وی اظهار کرد: وقتی از سیاست خارجه متوازن سخن می‌گوییم یعنی سیاست خارجی ما در یک منطقه و حوزه متوقف نخواهد ماند بلکه در همه قاره‌ها و حوزه‌های جهان، چند کشور را به عنوان اولویت نخست سیاست خارجی در آن حوزه تعریف خواهیم کرد و بر اساس برنامه زمان‌بندی برای تحقق سیاست‌ها در آن حوزه‌ها گام خواهیم برداشت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: اما سیاست همسایه محور و آسیا محور اولویت اساسی است و تقویت رابطه با کشورهای اسلامی از جمله موضوعات سیاست اقتصادی متوازن خواهد بود.

برای پویایی دیپلماسی اقتصادی موضوعات کلانی را احصا کرده‌ایم

امیر عبداللهیان در ادامه گفت: مشکلی که در حوزه اقتصاد و تجارت بین الملل وزارت خارجه داریم این است که رویکرد وزارت امورخارجه در چهار دهه گذشته رویکرد اقتصاد حور نبوده است. این رویکرد جدید در دولت دکتررییسی است که با پویایی و قدرت دیپلماسی اقتصادی دنبال شود که برای تحقق این کار موضوعات کلانی را احصا کردیم.

وی افزود: دیپلماسی انرژی،‌ ترانزیت، ‌تمرکز و توجه به بخش خصوصی، توجه به تجارت مرزی با کشورهای همسایه، توجه به توریسم، کشت فراسرزمینی،‌ امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی ، کمک به تامین منابع و ارزآوری برای جمهوری اسلامی ایران که مجموعه اقداماتی است که در برنامه قید شده است.

نیازمند مردان بزرگ برای عملیاتی کردن برنامه‌های بزرگ هستیم

وزیر پیشنهادی امورخارجه ادامه داد: معمولا در کشور و در وزارت‌خانه‌های ما برنامه نویس خوب وجود دارد و برنامه خوب هم ارائه می شود اما مساله این است که ما نیازمند تیم و مردانی بزرگی هستیم که بتوانند برنامه‌های بزرگ را عملیاتی کنند .تصور من این است که شخص وزیر در وزارتخانه با پیگیری روزانه خود با مدیران تیمی و قوی که در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصاد و تجارت بین الملل منصوب می‌کند بتواند در یک جدول زمان بندی منظم ایده‌ها را عملیاتی کند.

حتما بخوانید:  انفجار شدید و حمله به دو نفتکش در دریای عمان

وی یادآور شد: توجه به حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان از دیگر مباحث وزارت خارجه است. برای اجرای برنامه اقتصادی از سفرا ، دستیاران و مشاورانی که متخصص باشند حتی اگر در بین سفرا در وزارت خارجه نباشد استفاده می‌کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان این که بخش دیگر کار ما در سفارتخانه‌ها است گفت: باید با کمال تاسف از این تریبون اعلام کنم به دلیل این که رویکرد اقتصاد محور در وزارت خارجه در چهاردهه گذشته حاکم نبوده است. در مقاطعی حتی در دولت قبل معاونت اقتصادی شکل گرفته و احیا شده است اما همه بخش‌ها به کمک هم نیامده اند لذا ما کمترین حضور رایزنان اقتصادی و بازرگانی را در کشور داریم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان این که از شما در مجلس کمک می‌خواهم افزود: ما نیازمند این هستیم که در برنامه بودجه سال آینده وزارت‌خانه هایی که ماموریت اقتصادی و تجارت بین الملل دارند بتوانند کارشناسان زبده خود را به ما در دستگاه دیپلماسی معرفی کنند و متناسب با هر رویکردی این کارشناسان در سفارتخانه ها مستقر شوند. ممکن است در جایی رایزن کشاورزی نیاز داشته باشیم برای تامین امین حلقه غذایی و در جای دیگر رایزن بازرگانی بنابراین به همت و کمک شما بر می‌گردد.

هیچ گاه از میز مذاکره منطقی قرار نخواهیم کرد/ وزارتخارجه را به برجام گره نمی‌زنیم

امیرعبداللهیان افزود: در بحث سیاست خارجی موضوع برجام است. در مجلس بارها سخن گفته شده است که وزارت خارجه وزارت برجام نیست.من با صدای بلند اعلام می‌کنم که ما در وزارت امورخارجه اولا مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم. هیچ گاه از میزه مذاکره منطقی و توام با اقتدار و حکمت فرار نخواهیم کرد. اما وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد.

حتما بخوانید:  لغو بلیت نیم‌بهای سینماها در روز شنبه

وی تصریح کرد: همه تلاش خود را برای بی اثر کردن تحریم‌ها به موازات برای لغو تحریم ها به کار خواهیم بست. اما با مذاکره ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد و تامین کننده حقوق و منافع ملت بزرگ ایران باشد و این سیاستی است که دولت رییسی به صراحت بر آن تاکید دارد.

امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود

وزیر پیشنهادی امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همکاری دو کشور مسلمان منطقه را به نفع منطقه و جنگ یمن را آتش بزرگی می‌دانیم که هفت سال در این منطقه شعله ور شده است، گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه خزر، کشورهای شرقی و غربی خود را در یک پیوند دیرینه با ایران می‌بینیم و معتقد هستیم روابط تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس ظرفیت فزاینده‌ای را فراروی کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: معتقدیم امنیت منطقه باید توسط کشورهای درون منطقه تامین شود و در این راستا آماده استقبال از هر طرح و ابتکار هستیم؛ البته خود نیز جزو نخستین مبتکران برای پیشگامی در این مسیر خواهیم بود.

امیرعبداللهیان افزود: تاکید می‌کنم مذاکره را ابزار دیپلماسی می‌دانیم اما نه زیر سایه تهدید و نه زیر سایه مذاکره برای مذاکره بلکه از موضع منطق حکیمانه، مقتدرانه و با نگاه به تامین حداکثری منافع و حقوق ملت ایران.وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطرنشان کرد: در وزارت خارجه بر اصلاح ساختار، استفاده از همه ظرفیت‌های انسانی، جذب نیروهای جدید، احیای دانشکده روابط بین‌الملل، استفاده از خروجی‌های سایر دانشگاه‌ها در سراسر کشور، توجه به آموزش و همه ابعاد سیاست خارجی تمرکز داریم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه با قدردانی از ظرفیت کمیسیونی و فراکسیونی به طور ویژه از نایب رئیس کمیسیون طرح و برنامه، گفت: در پایان یاد خاطره سردار صلح قهرمان ملی و بین‌المللی مبارزه با تروریسم سردار سپهبد سلیمانی عزیز را گرامی می‌دارم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *