«مکرون»، میانجیِ ایران و آمریکا می‌شود؟ «مکرون»، میانجیِ ایران و آمریکا می‌شود؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / «مکرون»، میانجیِ ایران و آمریکا می‌شود؟

«مکرون»، میانجیِ ایران و آمریکا می‌شود؟

برترین‌ها: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، می‌گوید حاضر است برای احیای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی نقش یک “میانجی امین” را بین ایران و آمریکا بازی کند.

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا به زودی در جلسه مشترکی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا گزینه‌ها برای احیای برجام را به بحث می‌گذارند.

مکرون میانجی ایران و آمریکا می‌شود؟

بی بی سی فارسی گزارش داد: با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا امیدهایی برای احتمال کاهش تنش میان ایران و آمریکا شکل گرفته، اما انتظار هر دو طرف برای آنکه قدم اول در کاهش تنش را طرف مقابل بردارد بن‌بستی در مسیر احیای برجام ایجاد کرده است.

چند روز پیش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفت اروپا می‌تواند برای هماهنگی اقدامات ایران و آمریکا و “بازگشت همزمان” به شرایط قبلی نقش ایفا کند.

ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: امانوئل مکرون به اندیشکده شورای آتلانتیک گفته است: “من هر کاری را که در توانم هست انجام خواهم داد تا از اقدام طرف آمریکایی برای تعامل دوباره و وارد شدن به یک گفتگوی پرچالش حمایت کنم.” او افزود: “من تلاش می‌کنم که یک میانجی امین و یک میانجی متعهد در این گفتگو باشم.”

مکرون میانجی ایران و آمریکا می‌شود؟

مشخص نیست که پیشنهاد مکرون برای میانجی گری از طرف واشنگتن مورد استقبال قرار بگیرد یا نه.

رئیس جمهور فرانسه بارها سعی کرده بود دونالد ترامپ را متقاعد کند تا به توافق هسته ای پایبند باشد اما موفق نبود.

فرانسه دو سال پیش پیشنهاد داد که یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران باز کند که در صورت بازگشت ایران به اجرای محدودیت‌های هسته‌ای برجام درآمدهای نفتی ایران را تضمین کند.

حتما بخوانید:  واکنش رشید مظاهری به خط خوردن‌های متوالی

رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شده در رابطه با ایران باید راهی برای مذاکره درباره مسائل مرتبط با عربستان سعودی و اسرائیل نیز پیدا شود.

مکرون میانجی ایران و آمریکا می‌شود؟

همزمان خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه گزارش کرده است که وزرای خارجه سه قدرت اروپایی و آمریکا قرار است به زودی برای احیای برجام گفتگو کنند.

براساس این گزارش این نشست به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و احتمالا مسائل دیگری را هم در بر خواهد گرفت.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفته است: “ما از صفر شروع نمی‌کنیم. مولفه‌های روند لازم برای بازگشت به توافق را می‌دانیم و بعد می‌توانیم روی یک توافق عمیق‌تر کار کنیم.”

مکرون میانجی ایران و آمریکا می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری مهر، تارنمای خبری آکسیوس (Axios) : در نشانه‌ای دیگر از تلاش‌های سیاسی برای احیای برجام، وبسایت خبری-تحلیلی اکسیوس در آمریکا به نقل از منابع آگاه گزارش کرده است که کاخ سفید برای بررسی مسائل ایران جلسه سطح بالای شورای امنیت ملی آمریکا را برگزار خواهد کرد.

قدم اول را کدام یک بر می دارد، ایران یا آمریکا؟

دیپلماسی ایرانی نوشت: جو بایدن اندکی بیش از یک هفته است که رئیس جمهوری آمریکا شده، اما هیچ شواهدی دال بر عمل او به وعده بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران مشاهده نمی شود. در حالی که ایالات متحده و ایران هر دو علنا از بازگشت به برجام حمایت کرده اند، اما هر دوی آنها اصرار دارند که طرف دیگر باید گام اول را بردارد. در حالی که لفاظی ها بین دو طرف گرم گرفته، مشکل «چه کسی گام اول را برمی دارد» در دیپلماسی برنامه هسته ای ایران پررنگ تر شده است.

حتما بخوانید:  ۱۳هزار میلیارد از جیب مردم برای «وس» خرج شد

اگرچه هر دو طرف آمریکایی و ایرانی می دانند که به شدت به توافق هسته ای نیاز دارند، اما هیچ یک نمی خواهند که در بازگشت به برجام زیادی مشتاق به نظر برسند. بنابراین، موضع گیری سختگیرانه به عنوان بخشی از مذاکرات عمومی می تواند برای هر دو طرف مفید باشد.

اصرار عمومی تهران مبنی بر اینکه ابتدا واشنگتن باید اقدام کند، ممکن است بیش از حد سخت گیرانه به نظر برسد؛ اما به مخاطبان داخلی در ایران نشان می دهد که دولت روحانی ساده لوح نیست. با توجه به خیانت ترامپ به توافق، در حال حاضر موضع گیری نرم یا اعتماد بیش از اندازه تهران به واشنگتن به روحانی یا جواد ظریف هیچ کمکی نخواهد کرد.

اما حتی اگر این موضع گیری عمومی چیزی فراتر از موضع گیری باشد، همچنان دلایلی برای خوش بینی وجود دارد. در مذاکرات اولیه بر سر برجام نیز بحث درباره اینکه «کدام طرف اول چه کاری انجام دهد» زیاد بود. با این حال، آن زمان دو عامل در خنثی سازی این رویکردها تاثیر داشتند: هر دو طرف اراده سیاسی کافی برای حل مشکل داشتند و هر دو از زمان کافی برای دستیابی به راه حل های خلاقانه برای مشکلات برخوردار بودند.

اکنون، اراده سیاسی وجود دارد، اما زمان محدود است. اراده سیاسی وجود دارد چون پیوستن مجدد به توافق به منافع ملی دو طرف بستگی دارد.

با این حال، به یک دلیل بسیار ساده فضای خوش بینی بیشتر از بدبینی است: خطر از دست رفتن آخرین فرصت برای احیای توافقی است که منافع و امنیت آنها را تامین می کند، بسیار بالا رفته است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *