نتانیاهو تلویحا شکست در انتخابات را پذیرفت نتانیاهو تلویحا شکست در انتخابات را پذیرفت | آوتاف
خانه / اخبار داغ / نتانیاهو تلویحا شکست در انتخابات را پذیرفت

نتانیاهو تلویحا شکست در انتخابات را پذیرفت

خبرگزاری مهر به نقل از هاآرتص: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با عقب افتادن از رقیب خود «بنی گانتس» نامزد میانه‌رو و رئیس سابق ستاد ارتش این رژیم، به وی پیشنهاد تشکیل ائتلافی متحد داد.

گفتنی است با شمارش ۹۷ درصد آراء انتخابات کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی)، «لیکود» حزب متبوع نتانیاهو موفق به کسب ۳۲ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمانی شد حال آنکه این رقم برای «اتحاد آبی-سفید» حزب متبوع گانتس ۳۳ کرسی است.

نتانیاهو تلویحا شکست در انتخابات را پذیرفت

برای به دست گرفتن کنترل کنیست، ائتلاف حاکم باید ۶۰ کرسی را از آن خود کند.

پیشنهاد نتانیاهو در حالی مطرح می‌شود که وی قبلا وعده تشکیل ائتلافی منحصراً راست‌گرا را داده بود.

این در حالی است که گانتس پیشتر تاکید کرده بود از اتحاد با لیکود به شرطی استقبال می‌کند که نتانیاهو در آن دخیل نباشد.

با همه این اوصاف، نتانیاهو در آستانه از دست دادن جایگاه ۱۰ ساله خود، خطاب به گانتس گفت: بنی بیا امروز همدیگر را ببینیم. هر ساعتی تو بگویی، نمی‌توانیم و دلیلی هم ندارد که انتخابات سومی برگزار کنیم.

گفتنی است حزب لیکود در انتخابات قبلی که ماه آوریل برگزار شد، تنها توانست ۲۶.۵ درصد آراء را از آن خود کند و نتانیاهو نیز با سرسخت‌ترین رقیب خود در دوران زمامداریش یعنی بنی گانتس روبرو شد.

گانتس که از حمایت ائتلاف سیاسی «اتحاد آبی و سفید» برخوردار بود، توانست ۳۵ کرسی را در پارلمان اسرائیل از آن خود کند. این نتیجه باعث شد که «بی بی» نتواند اکثریت لازم را در پارلمان برای تشکیل یک کابینه تک حزبی به دست آورد و پس از ماهها جنگ سیاسی نیز نتوانست نه یک دولت ائتلافی مطابق با سیاستهای مدنظرش بوجود آورد و نه در دولت، دست به اصلاحات مدنظر جامعه بزند.

حتما بخوانید:  شکایت از صدا و سیما در پی پخش مستند «بیراهه»

اگرچه نتانیاهو که در اسرائیل معمولا از او با عنوان «بی بی» یاد می‌شود، نخست‌وزیری با بیشترین دورۀ حکومت است اما قدرتش در یکسال گذشته بطور قابل توجهی کاهش یافته است. اتهامات فساد مالی و اداری، همچنین دست داشتن در تنش‌های سیاسی بویژه در موضوع خدمت نظامی ارتدوکس‌ها آنهم در جامعه‌ای که در آن یهودیان ارتدوکس از قدرت زیادی برخوردارند، در کاهش نفوذ او بی‌تاثیر نبوده است.

در این میان، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و رهبر حزب محافظه‌کار، سکولار و ملی‌گرای «اسرائیل خانه ما» (Yisrael Beiteinu) که از ائتلاف با لیکود خارج شده و مهره‌ای تعیین کننده در نتیجه انتخابات است، می‌گوید تنها به شرطی به ائتلاف فراگیر راضی می‌شود که لیکود و اتحاد آبی-سفید هر دو در آن نقش داشته باشند.

سیستم انتخابات اسرائیل به احزاب اجازه می‌دهد که «آرای مازاد» خود را به یکدیگر اعطا کنند. به این معنی که اگر یک حزب تعداد کافی رای برای به دست آوردن یک کرسی بیشتر به دست نیاورد، می‌تواند این آراء را به حزب دیگری بدهد تا آن حزب از این آراء استفاده بهتری کند.

لیبرمن و گانتس پیش از این توافقنامه‌ای در این باره امضا کرده‌اند تا آرای مازاد خود را در اختیار یکدیگر بگذارند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *