نظر رئیس سازمان هواپیمایی درباره سقوط ۷۳۷ نظر رئیس سازمان هواپیمایی درباره سقوط ۷۳۷ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / نظر رئیس سازمان هواپیمایی درباره سقوط ۷۳۷

نظر رئیس سازمان هواپیمایی درباره سقوط ۷۳۷

خبرگزاری مهر: علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در تازه ترین اظهارات درباره فرایند بررسی علت سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ و شایعات پیرامون شلیک سامانه پدافندی به این هواپیما اظهار داشت: رسیدگی به این سانحه بر اساس ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) و انکس ۱۳ آن در ایران انجام می شود.

وی افزود: همچنین طبق قوانین بین المللی، کشور بهره بردار هواپیما که در این سانحه کشور اوکراین بوده موظف به همکاری با ایران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از فرانسه به عنوان کشور سازنده موتور هواپیمای سقوط کرده و آمریکا به عنوان کشور طراح هواپیما نیز دعوت کرده ایم تا در نشست های بررسی سانحه حضور داشته باشند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اوکراین و فرانسه نمایندگان خود را معرفی کرده اند. تیم اوکراینی صبح امروز به تهران آمد و امروز جلساتی داشتیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بازدیدهای کارشناسی از فردا با حضور کارشناسان و نمایندگان اوکراین آغاز می شود، ادامه داد: ما در ایران توانایی بازخوانی جعبه سیاه را داریم؛ ضمن اینکه از اوکراینی ها نیز کمک می گیریم. بازخوانی جعبه سیاه چیز پیچیده ای نیست.

جعبه سیاه را بازخوانی می‌کنیم

وی افزود: امکان دارد جعبه سیاه کمی صدمه خورده باشد و مصممیم آن را خودمان بازخوانی کنیم. اما وظیفه ای نداریم جعبه سیاه را به کشور دیگری بدهیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره احتمال برخورد موشک اظهار کرد: مسیرهای هوایی همگی بین المللی هستند. ضمن اینکه در همان لحظه ۸ تا ۹ پرواز در حال انجام بود و ۱۰ ها هواپیما در حال پرواز در ارتفاع ۱۰ هزار پایی بودند. چگونه پدافند هوایی موشکی با ارتفاع ۸ هزار پا در چنین شرایطی شلیک می کند؟

حتما بخوانید:  درآمد تقریبی دولت از یک روزِ بازار بورس

نظر رئیس سازمان هواپیمایی درباره سقوط ۷۳۷

عابدزاده یادآور شد: هواپیما تنها ۵ دقیقه در آسمان بود و دو دقیقه قبل از سقوط اجازه ارتفاع ۲۱ هزار پایی از طریق اپروچ فرودگاه مهرآباد به این هواپیما داده شد.

عابدزاده با بیان اینکه این هواپیما تا ۸ هزار و ۱۰۰ پا پریده بود، گفت: شاهدان عینی دیده اند که هواپیما أتش گرفته و قطعات باقی مانده از هواپیما نیز این اتفاق را تأیید می کند، آتش بیش از ۱ دقیقه روی هواپیما بوده است.

امکان انفجار بر اثر شلیک موشک به لحاظ فنی وجود ندارد

وی افزود: جهت حرکت هواپیما در آسمان به سمت شمال بود و در زمان برخورد به زمین به طرف جنوب شرق بود که این موضوع نشان می دهد که خلبان به وقوع آتش در هواپیما پی برده و تلاش می‌کرده تا آن را بنشاند بنابراین امکان انفجار بر اثر شلیک موشک از لحاظ فنی وجود نداشته است.

معاون وزیر راه با بیان اینکه در پی سقوط دو فروند بویینگ مکس در دو سال اخیر که هواپیمایی اوکراینی هم از همان خانواده است، سهام بویینگ به شدت افت کرده، بیان داشت: ادعاهای مقامات کاخ سفید مبنی بر احتمال اصابت موشک به هواپیمای سقوط کرده، برای حمایت از بویینگ بوده است. اگر نقص فنی به عنوان عامل سقوط هواپیمای اوکراینی تأیید شود، شرکت بویینگ به شدت متضرر می شود، از همین رو کاخ سفید موضوع اصابت موشک را مطرح کرد.

ادعای پیدا شدن بقایای موشک روسی در کنار بقایای هواپیما صحت ندارد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هم مرتبا لیست پروازها به پدافند هوایی داده می شود و هم پرسنل پدافند در کنار پرسنل مرکز کنترل فضای کشور حضور دارند، گفت: ادعای پیدا شدن بقایای موشک روسی در کنار بقایای هواپیما صحت ندارد.

حتما بخوانید:  محمود کیانوش درگذشت

وی در خصوص علت عدم تماس خلبان با اپروچ تصریح کرد: احتمالا خلبان از وقوع آتش مطلع شده ولی ممکن است دود به داخل کاک پیت ورود کرده باشد و خلبان نتوانسته با برج ارتباط بگیرد ضمن اینکه کنترل هواپیما برای خلبان از اطلاع دادن سانحه به برج مراقبت از اولویت برخوردار است.

وی با اشاره به عمر سه ساله هواپیمای اوکراینی سقوط کرده ادامه داد: نو بودن هواپیما دلیلی بر دچار سانحه نشدن آن نیست، کما اینکه دو هواپیمای مکس که سقوط کردند، از هواپیمای اوکراینی نوتر بودند و ممکن است نقص فنی یا خطای انسانی عامل سقوط باشد.

وی با بیان اینکه هنوز سازمان هواپیمایی کشوری تأیید نکرده که آنچه آتش گرفته، موتور سمت راست هواپیما باشد، گفت: اگر فرآیندهای چک و بررسی هواپیما به درستی انجام شده باشد، در صورتی که یکی از موتورها آتش بگیرد، هواپیماها به گونه ای طراحی می شوند که با همان یک موتور هم بتوانند به فرودگاه برگشته و لندینگ کنند.

وی تأکید کرد: چک کردن هواپیماها قبل از پرواز با خود ایرلاینها است، این هواپیما نیز موقع برخاستن مشکل خاصی نداشته است.

درخواست اوکراین از انگلیس برای کمک به تحقیقات بررسی سانحه باید با مجوز ایران باشد

عابدزاده درباره درخواست رئیس جمهور اوکراین از نخست وزیر انگلیس برای ورود به این سانحه اظهار داشت: این کار تا کنون سابقه نداشته است در نشستی هم که امروز با تیم اوکراینی داشتیم، حرفی در این خصوص زده نشد اما هرگونه ورود کشوری دیگر به کمیته بررسی سانحه باید با هماهنگی و اجازه سازمان هواپیمایی کشوری باشد.

حتما بخوانید:  نوبرانه؛ پمپئو از ایران تقدیر و تشکر کرد

پاسخ اوکراین درباره علت حذف مطلب منتشر شده از روی سایت سفارت

وی ادامه داد: از اوکراینی ها درباره حذف اطلاعیه آنها از سایت سفارت اوکراین سؤال کردیم که گفتند اطلاعیه ای که منتشر شد، حرف بدون پشتوانه ای بوده و تا زمانی که اطلاعات تکمیل نشود، نمی توان دلیل قطعی را اعلام کرد.

پروازهای عبوری از آسمان ایران امروز افزایش یافت

به گفته معاون وزیر راه، آسمان ایران همچنان امن بوده و حتی امروز تعداد پروازهای عبوری از روز گذشته بیشتر بود که عدالت آن ایمن و امن بودن فضای کشور است.

وی خاطرنشان کرد: پیکر جان باختگان تا ۱۲ ظهر دیروز جمع آوری و به پزشکی قانونی تحویل شد برخی از اجساد قابل شناسایی نیست که نیاز به دی ان ای بستگانشان داریم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *