پرویز تناولی به ایران بر نمی‌گردد پرویز تناولی به ایران بر نمی‌گردد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / پرویز تناولی به ایران بر نمی‌گردد

پرویز تناولی به ایران بر نمی‌گردد

تابناک: پرویز تناولی مجسمه ساز ایرانی که به پرداخت ۶٫۶ میلیون دلار در شکایت یک مجموعه دار از او محکوم شده و پس از عدم حضور و عدم پرداخت این رقم به عنوان مابه ازای آثارش، برایش جلب سیار صادر شده، اکنون در کانادا است و مشخص نیست برای پرداخت جریمه سنگینی که محکوم به پرداخته آن شده چه زمان به ایران بازمی‌گردد و آیا اساساً به کشورش باز خواهد گشت یا این داستان پیچیده‌تر از قبل خواهد شد.

شکایت مریم گودرزی یک مجموعه‌دار از پرویز تناولی بر سر معاوضه شش مجسمه مسیِ این مجسمه‌ساز، همچنان مناقشه‌برانگیز است. در این پرونده پرویز تناولی باید شش مجسمه را به پس می‌داد اما اثر بع گفته تناولی «تلف شده» و دسترسی به اصل اثر توسط دادگاه ممکن نشد. بدین ترتیب تناولی توسط دادگاه بدوی محکوم به پرداخت ۶٫۶ میلیون دلار خسارت شد؛ خسارتی که در توضیحات ارسالی برای «تابناک» توسط فرزند او، قائل به آن نبودند و ارزش اثر را در حد چند صد میلیون تومان ارزیابی می‌کردند.پروز تناولی مجسمه ساز با وجود صدور جلب سیار در کانادا است

پرویز تناولی به ایران بر نمی‌گردد

در بخشی از متن حکم مورد اعتراض تناولی با اشاره به روند طی شده، ادعاهای طرفین دعوا و مواد قانونی، مستشاران شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به استناد به مواد متعدد قانونی حکم داده‌اند: «…وقوع تدلیس و حصول غبن از این ماجرا را وارد و ثابت تشخیص و ضمن نقض حکم صادره با تأیید فسخ قرارداد تحت عنوان توافق نامه معاوضه آثار هنری بین نامبردگان، حکم به استرداد شش مجسمه ساخته شده در سال ۱۹۷۲ تحت عنوان (سه پسر و سه دختر) از مجموعه متعلق به خانم مریم گودرزی با ابعاد و مشخصات قید شده در عقد به انضمام شناسنامه آنها و پرداخت… هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل… از ناحیه آقای پرویز تناولی در حق بانوی مذکور… صادر و اعلام می‌دارد… رای دادگاه حضوری و قطعی است…»

حتما بخوانید:  ربیعی: این مردم، مردمِ قبل از کرونا نمی‌شوند

اما این حکم با توجه به قطعیت یافتن، پیش از بررسی مجدد در مسیر اجرای احکام قرار گرفته بود و بر اساس دستور دادرس شعبه ۱۹۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران، برای این مجسمه سازِ محکوم، قرار جلب سیار صادر شده است. در رویه مرسوم ابتدا برای محکوم احضاریه صادر می‌شود، سپس جلب برای آدرس اعلام شده توسط متهم صادر می‌شود و در صورتی که محکوم پنهان شده باشد، برای او جلب سیار صادر می‌شود؛ رویه‌ای که قاعدتاً باید برای تناولی نیز طی شده باشد.

تناولی در حکم جلب سیار که در واقع بر مبنای صدور حکم است، در صورت پرداخت غرامت ۶٫۶ میلیون دلاری شاکی و هزینه دادسری این پرونده، آزاد خواهد شد. باید دید آیا این هنرمند حکمی که با ارزش کنونی دلار، معادل ده‌ها میلیون دلار است را اجرا خواهد کرد یا او که اکنون ممنوع‌الخروج نیز شده، شرایط پیچیده‌تری خواهد یافت و اموالش توسط دادگاه تا سقف خسارت مصادره و به حراج گذاشته می‌شود؟

«تابناک» در روزهای اخیر پیگیر وضعیت این مجسمه ساز بوده است. بر اساس بررسی‌های «تابناک» پروز تناولی مجسمه ساز با وجود صدور جلب سیار در کانادا است. در مقطعی با وجود محکومیت تناولی در مراحل اولیه رسیدگی به این پرونده، ممنوع الخروجی او رفع شده و او به همین ترتیب ایران را ترک کرده به تهران بازنگشته است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *