کارگران به جای سنوات، نوشابه می‌گیرند کارگران به جای سنوات، نوشابه می‌گیرند | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کارگران به جای سنوات، نوشابه می‌گیرند

کارگران به جای سنوات، نوشابه می‌گیرند

روزنامه ایران: مشکلات کارگران تمامی ندارد اما این بار خبر رسیده است که بازنشستگان شرکت زمزم گرگان در ازای سنواتشان، به جای پول دوران خدمت نوشابه می‌گیرند. موضوعی که حمید خیرخواه دبیر کانون بازنشستگان شهرستان گرگان اعلام کرد و گفت:«مدتی است وضع به‌صورتی درآمده که کارگرانی که بازنشسته می‌شوند به‌جای سنواتشان، معادل آن نوشابه دریافت می‌کنند تا در سطح شهر بفروشند.

بسیاری از بازنشستگان این شرکت برای کسب درآمد -به‌جای سنواتی که به آنها داده نشده- مجبورند با ماشین در شهر دور بزنند تا نوشابه‌شان را بفروشند.» حمید خیرخواه همچنین تأکید کرد: مشکلات مالی کارفرما باعث مشکلات بسیاری برای کارگران شده است.

کارگران به جای سنوات، نوشابه می‌گیرند

احمد مشیریان معاون روابط کار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این موضوع از سوی وزارت کار بررسی می‌شود، اظهار داشت: سنوات سالی یک ماه است و کارفرمایان هم باید بعد از اتمام قرارداد این سنوات را پرداخت کنند. اینکه کارفرمایی نوشابه برای فروش به کارگران داده است باید از سوی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بررسی شود و اگر این موضوع اثبات شود طبق قانون با کارفرما برخورد خواهد شد.

وی تأکید کرد: در تبصره ۴ ماده ۷ قانون کار تأکید شده است که کارفرمایان موظفند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد، مزایای قانونی پایان کار را به مأخذ هر سال یک ماه آخرین مزد پرداخت کنند. بنابراین پرداخت مزایای پایان کار و سنوات پایان خدمت ولو به نسبت ایام کارکرد از جمله وظایف کارفرما است.

همچنین سنوات یا مزایای پایان کار مبلغی است معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگران که کارفرمایان مکلفند در صورت خاتمه قرارداد به هریک از طرق مندرج در ماده ۲۱ قانون کار به آنها پرداخت کنند.

حتما بخوانید:  الزام اجازه از شوهر برای کوهنوردی در خراسان

اکبر شوکت نماینده کارگران در هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی در واکنش به این خبر که شرکت زمزم گرگان در ازای سنوات بازنشستگی، نوشابه به بازنشسته‌ها می‌دهد، عنوان کرد: اگر این خبر واقعیت داشته باشد موجب خجالت است. مدیران این شرکت باید اعلام کنند مگر سنوات بازنشستگی یک کارگر چقدر است که به او نوشابه برای فروش می‌دهند. فروش نوشابه برای دریافت حق و حقوق که کار کارگر نیست. کارگر نه بازار یاب است نه تخصص این کار را دارد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حداقل حقوق کارگر چیزی در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و طبق قانون سنوات هم معادل یک ماه حقوق است. این یعنی کارخانه یا ورشکسته شده است یا می‌خواهد از این کار درآمدزایی کند. یکی دیگر از تعهدات کارفرمایان پرداخت حق سنوات به کارگران است که این تعهد مربوط به زمانی می‌شود که قرارداد کار به نحوی تمام شود.

در صورت خاتمه قرارداد کار به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا کمتر یا بیشتر به کار اشتغال داشته است، برای هر سابقه اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به‌عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حداقل حقوق کارگر چیزی در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و طبق قانون سنوات هم معادل یک ماه حقوق است. این یعنی کارخانه یا ورشکسته شده است یا می‌خواهد از این کار درآمدزایی کند.

یکی دیگر از تعهدات کارفرمایان پرداخت حق سنوات به کارگران است که این تعهد مربوط به زمانی می‌شود که قرارداد کار به نحوی تمام شود. در صورت خاتمه قرارداد کار به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا کمتر یا بیشتر به کار اشتغال داشته است، برای هر سابقه اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به‌عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *