کشف بقایای تمساح قاتل با آخرین وعده غذایی‌اش! کشف بقایای تمساح قاتل با آخرین وعده غذایی‌اش! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کشف بقایای تمساح قاتل با آخرین وعده غذایی‌اش!

کشف بقایای تمساح قاتل با آخرین وعده غذایی‌اش!

گجت نیوز: حدود ۹۵ میلیون سال پیش در جایی که اکنون استرالیا نامیده می‌شود، یک کروکودیل عظیم الجثه با آرواره‌های قدرتمندش روی بدن یک دایناسور کوچک فشار آورد و تقریبا تمام اجزا بدن این دایناسور را بلعید.

حین بلعیدن دایناسور، تمساح مرد و دایناسور نیمه هضم شده که قسمت‌های زیادی از بدنش توسط کروکودیل بلعیده شده بود، جان خود را از دست داد. این دایناسور جوان از نوع دایناسور‌های ornithopod بود؛ یک دایناسورکوچک پرنده که از نوع دایناسور‌های دوپای گیاهخوار هستند و منقاری شبیه اردک دارند. اولین استخوان‌های این دایناسور ornithopod، در قاره استرالیا کشف شد.

دانشمندان اخیراً بقایای این کروکودیل شکارچی و آخرین وعده غذایی او را در حوضه آرتزین بزرگ واقع در در کوئینزلند استرالیا کشف کردند. آن‌ها احتمال می‌دهند که این بقایا مربوط به دوره کرتاسه (حدود ۱۴۵.۵ میلیون تا ۶۵.۵ میلیون سال پیش) باشد. فسیل کشف شده از این کروکدیل فاقد دم، اندام‌های عقب و قسمت اعظم لگن بود، اما جمجمه و بسیاری از استخوان‌های باقی‌مانده بدنش دست نخورده بودند. محققان به تازگی گزارش داده اند که طول این کروکدیل در هنگام مرگ بیش از ۸ فوت (۲.۵ متر) بود و احتمالاً اگر زنده می‌ماند بزرگ‌تر می‌شد.

کشف بقایای تمساح قاتل با آخرین وعده غذایی‌اش!

محققان به این کروکدیل قاتل لقب Confractosuchus sauroktonos (kon-frak-toh-SOO”-kus saw-rock-TOH”-nus) به معنای لقمه را دادند، همان دایناسوری که یک تمساح غول پیکر آن را بلعیده است. این لقب بیشتر بدلیل این است که بقایای کشف شده حاوی اطلاعات زیادی در خصوص این فسیل است. این نام با کلمات یونانی این گونه ترجمه می‌شود: «تمساح شکسته شده قاتل دایناسور!» بر اساس بیانیه منتشر شده توسط Australian Age of، لقب “قاتل دایناسور” را بدلیل موارد کشف شده از محتویات روده‌ی فسیل روی آن گذاشته اند، در حالی که “شکسته”به ماتریکس سنگی اطراف فسیل اشاره می‌کند، پس از حفاری این ماتریکس سنگی در سال ۲۰۱۰ استخوان‌های کوچک‌تر داخل شکم کروکدیل پیدا شد.

حتما بخوانید:  توزیع سبد کالای حمایتی دولت آغاز شد

کروکودیل‌ها برای اولین بار در دوره تریاس (۲۵۱.۹ میلیون تا ۲۰۱.۳ میلیون سال پیش) با دایناسور‌ها همزیستی می‌کردند و برخی شواهد نشان می‌دهد که آن‌ها بعضی ازاین دایناسور‌ها را خوشمزه می‌دانستند! آثار دندان روی استخوان‌های فسیل شده دایناسور و در یک مورد، دندانی که داخل استخوان گیر کرده بود، نشان می‌دهد که برخی از تمساح‌ها با دایناسور‌ها غذا می‌خوردند، یا آن‌ها را شکار می‌کردند و یا بقایای آن‌ها را جمع‌آوری می‌کردند. دانشمندان در تاریخ ۱۰ فوریه در مجله Gondwana Research گزارش کردند که یافته جدید آن‌ها اولین شواهد قطعی در خصوص خورده شدن دایناسور‌ها توسط کروکدیل‌های غول پیکر کرتاسه را ارائه می‌دهد.

بدلیل شکننده بودن استخوان‌های این دایناسور کوچک و عدم امکان جدا کردن استخوان‌ها از صخره‌های اطراف، محققان مجبور به اسکن شکم کروکدیل با دستگاه‌های های توموگرافی کامپیوتری اشعه ایکس (CT) شدند و سپس مدل‌های سه بعدی دیجیتالی از استخوان‌های ظریف ایجاد کردند. طبق محاسبات آن‌ها وزن این پرنده تقریباً ۴ پوند (۱.۷ کیلوگرم) بوده است. بیشتربخش‌های اسکلت این دایناسورحتی پس از بلعیده شدن نیز هنوز به هم متصل بود، فقط یکی از استخوان‌های ران دایناسور بدلیل گاز گرفتن بیش از حد آن قسمت توسط کروکدیل، شکسته بود و در استخوان ران دیگرش نیز یکی از دندان‌های کروکدیل مشاهده می‌شد.

کشف بقایای تمساح قاتل با آخرین وعده غذایی‌اش!

محتویات معده این کروکدیل نشان می‌دهد که آخرین وعده غذایی او یک دایناسور کوچک بوده است، اما بنظر می‌رسد کروکدیل از سایر حیوانات کرتاسه نیز تغذیه می‌کرده است. مت وایت، نویسنده این مطالعه و یکی از پژوهشگران موزه عصر دایناسور‌های استرالیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: “احتمالاً دایناسور‌ها منبع مهمی در شبکه غذایی اکولوژیکی دوره کرتاسه بوده اند.” با توجه به فقدان نمونه‌های دیگر برای مقایسه، این تمساح ماقبل تاریخ و آخرین وعده غذایی اش همچنان سرنخ‌هایی از روابط و رفتار حیواناتی که میلیون‌ها سال پیش در استرالیا زندگی می‌کردند، ارائه می‌دهد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *