کنگره آمریکا مجوز تحریم ترکیه را صادر کرد کنگره آمریکا مجوز تحریم ترکیه را صادر کرد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کنگره آمریکا مجوز تحریم ترکیه را صادر کرد

کنگره آمریکا مجوز تحریم ترکیه را صادر کرد

خبرگزاری فارس: سنای آمریکا روز جمعه بودجه دفاع ملی این کشور را تصویب کرد.

با تصویب این بودجه، مسیر برای اعمال تحریم‌ها علیه پروژه خط لوله نورد استریم ۲ و همچنین تحریم ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه هموار می‌شود.

لایحه بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری آمریکا شامل طرح خروج ۱۲ هزار نظامی این کشور از آلمان و احتمال فروش تسلیحات بیشتر به اوکراین و همچنین ممنوعیت همکاری نظامی روسیه و آمریکا می‌شود.

با وجود تهدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای رد لایحه بودجه دفاعی، اما ۷۵ سناتور به این لایحه رای مثبت دادند. از سوی دیگر، این لایحه در مجلس نمایندگان نیز با حمایت ۳۳۵ نماینده همراه بوده و تنها ۷۸ نماینده با آن مخالفت کردند.

مجلس نمایندگان ابراز امیدواری کرده که حمایت قاطع کنگره از این لایحه پیام شفافی را به ترامپ ارسال کرده و موضع وی درباره وتوی آن را تغییر دهد.

در بخش‌هایی از این لایحه، کنگره موظف است ظرف ۳۰ روز از زمان تصویب نهایی، تحریم‌هایی را علیه ترکیه به تصویب در آورد.

این لایحه خواستار تحریم «تمامی افرادی است که از روی آگاهی در دستیابی ترکیه به سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ نقش داشته باشند».

لایحه فوق همچنین به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد که بعد از یکسال تحریم‌ها علیه ترکیه را لغو کند.

طبق این گزارش، مخالفت ترامپ با لایحه بودجه نظامی آمریکا به بند تحریم‌های ترکیه مربوط نمی‌شود بلکه مربوط به بخش ارائه بیمه حقوقی به شرکت‌ شبکه‌های اجتماعی و همچنین بندی می‌شود که خروج نظامیان آمریکایی از آلمان و افغانستان را محدود می‌کند.

حتما بخوانید:  ادعای جنجالی عربستانی‌ها در خصوص میلیچ

روابط میان ترکیه و ایالات متحده سال گذشته بعد از دستیابی آنکارا به سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه دچار تنش‌هایی شد و واشنگتن در اقدامی، ترکیه را از پروژه جنگنده‌های «اف ۳۵» حذف کرد.

آمریکا مدعی است که روسیه احتمالاً از سامانه‌های اس-۴۰۰ برای دستیابی به جزئیات محرمانه از جنگنده‌های اف-۳۵ شرکت لاکهید مارتین بهره خواهد گرفت و با سامانه‌های ناتو ناسازگاری دارد اما ترکیه تأکید کرده است که این سامانه‌ها هیچ‌گونه ناسازگاری با سامانه‌های ناتو ندارد و تهدیدی برای همپیمانان ناتو این کشور محسوب نمی‌شود.

لایحه بودجه دفاعی آمریکا از ترامپ می‌خواهد در چارچوب قانون «مقابله با رقبای آمریکا از طریق تحریم‌ها» (CAATSA) تحریم‌هایی را علیه ترکیه در رابطه با خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ تحمیل کند.

قانون کاتسا که ترامپ در سال ۲۰۱۷ به امضا درآورد، رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کند از بین ۱۲ اقدام تحریمی، پنج مورد تحریم را برگزیند که شامل گزینه‌هایی همچون ممنوعیت صدور روادید، ممنوعیت دسترسی به بانک صادرات واردات آمریکا، اتخاذ گزینه‌های سخت همچون ممنوعیت معامله با سامانه مالی آمریکا و ممنوعیت صدور مجوز صادرات می‌شود.

در ماه اکتبر سال جاری میلادی، «کلارک کوپر» مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور فروش تسلیحات هشدار داد که ترکیه بعد از آزمایش سامانه اس-۴۰۰، خود را در معرض تحریم‌ قرار داده است.

مذاکرات پیشین میان آنکارا و واشنگتن در زمینه خرید موشک‌های پاتریوت آمریکا به دلایل مختلفی از جمله قرارداد اس-۴۰۰ روسیه و ترکیه و همچنین نارضایتی آنکارا از شروط واشنگتن، بدون نتیجه به پایان رسید و ترکیه تأکید کرده است، تنها در صورتی با پیشنهاد آمریکا برای خرید پاتریوت موافقت می‌کند که این قرارداد شامل انتقال فناوری و تولید مشترک این موشک آمریکایی باشد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *