آمار واجدین شرایط و رأی اولی‌هایِ انتخابات ۱۴۰۰ آمار واجدین شرایط و رأی اولی‌هایِ انتخابات ۱۴۰۰ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / آمار واجدین شرایط و رأی اولی‌هایِ انتخابات ۱۴۰۰

آمار واجدین شرایط و رأی اولی‌هایِ انتخابات ۱۴۰۰

ایسنا: معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور آمار واجدین شرایط شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری که در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می شود را اعلام کرد.

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در برنامه تلویزیونی شبکه خبر اظهار کرد: پنجاه و نه میلیون و سیصد و ده هزار و سیصد و هفت نفر، کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ هستند.

وی افزود: آمار رأی اولی‌ها یک میلیون و سیصد و نود و دو هزار و صد و چهل و هشت نفر، است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به آغاز روند ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست جمهوری از صبح روز ۲۱ اردیبهشت ماه، اظهار کرد: بر اساس ماده ۵۵ قانون انتخابات کاندیداها مدارک لازم را ارائه می‌کنند و ثبت‌نام انجام می‌شود. همچنین در ماده ۳۵ تاکید شده هرکس می‌خواهد وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری شود باید جزو رجل سیاسی و مذهبی و نیز ایرانی‌الاصل و مدیر و مدبر باشد.

عرف با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان ثبت‌نام انتخابات تاکید کرد: برای این منظور تعداد عوامل ثبت‌نام‌کننده را افزایش دادیم و از هر دو طبقه ستاد انتخابات استفاده می‌کنیم. همچنین فاصله بین میزهای کاربران را دو متر در نظر گرفتیم تا افراد با میز کنار خود دو متر فاصله داشته باشند. در کنار این موارد، برای کاربران تمهیدات بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده هم تامین شده است.

وی یادآور شد: افرادی که برای ثبت‌نام می‌آیند در ابتدا با هماهنگی وزارت بهداشت و از طریق نرم افزار ماسک، آخرین وضعیت سلامت آنها را چک خواهیم کرد و اگر فردی سابقه بیماری داشته باشد از ورود او جلوگیری خواهد شد.

حتما بخوانید:  اولین ویدئو از دکتر مینو محرز در قرنطینه خانگی

رئیس ستاد انتخابات کشور خطاب به داوطلبان ریاست‌جمهوری اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی، از آنان می‌خواهیم که همراهی با خود نیاورند زیرا از دادن اجازه ورود به آنان معذور هستیم و فردا اجازه نخواهیم داد که همراهان، داوطلبان را در داخل ستاد انتخابات همراهی کنند و اگر آن فرد از مقامات باشد نیز نهایتاً یک یا دو نفر همراه خواهد داشت.

آمار واجدین شرایط شرکت در انتخابات اعلام شدعرف همچنین گفت: استان تهران بیشترین واجدین شرایط را با بیش از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارد. بعد از آن خراسان رضوی با ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خواهد بود.

وی با بیان اینکه عوامل اجرایی در ستادهای انتخابات جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهد، یادآور شد: در روز رأی‌گیری یعنی ۲۸ خرداد اما یک میلیون نفر برای اجرای انتخابات تلاش می‌کنند و می‌کوشیم به سمت انتخاباتی ایجابی برویم. در گذشته فضای انتخاباتی سلبی بوده است اما به دنبال این هستیم که هر کس برنامه‌های خود را ارائه دهد و داوطلبان با زدن طرف مقابل خودشان را اثبات نکنند.

رییس‌ ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: اگر به سمت برنامه محوری برویم کارشناسان حوزه‌های مختلف می فهمند که این برنامه‌ها قابلیت اجرا دارد یا نه و پس از آن نیز نوبت به بررسی امکان اجرایی شدن این برنامه‌ها خواهد رسید که تلاش ما این است بتوانیم چنین روندی را حاکم کنیم.

عرف با اشاره به وضعیت فعالیت احزاب و گروه‌ها برای انتخابات اظهار کرد: ۱۲۴ حزب در گرایش‌های اعتدالی، اصلاح‌طلبی و اصولگرایی با بیش از ۱۲ جبهه در این انتخابات فعالیت می‌کنند و ویژگی این دوره این است که احزاب نمی‌خواهند زود دست خود را باز کنند و منتظرند در زمان ثبت نام یا حتی بعد از آن برنامه‌های خود را ارائه دهند که این یکی از دلایلی فضای انتخاباتی فعلی است.

حتما بخوانید:  استقلال هم استراماچونی را نداشت و هم شانس

وی در پاسخ به این پرسش که در امر ثبت‌نام‌ها طبق مصوبه شورای نگهبان عمل می‌شود، اظهار کرد: ان‌شاءالله.

رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به چگونگی تبلیغات داوطلبان ریاست جمهوری در شرایط شیوع کرونا، یادآور شد: مهمترین دغدغه ما بیماری کروناست و مانند گذشته امکان دورهمی‌ها و میتینگ‌ها وجود ندارد؛ ما اعلام کرده‌ایم که این مسائل باید به حداقل برسد و از ظرفیت رسانه و فضای مجازی استفاده کنند.

عرف در پاسخ به این پرسش که آیا گردهمایی‌های انتخاباتی ممنوع است یا در این زمینه فقط توصیه‌ انجام شده است، گفت: طبق دستورالعملی که تنظیم شده و به ستاد ملی مقابله با کرونا داده‌ایم، عمل خواهیم کرد و اگر کسی می‌گوید من ستاد محدودی دارم و با رعایت ضوابط بهداشتی می‌خواهم فعالیت کنم، فعالیت ستادهای محدود با رعایت کامل پروتکل‌ها موردی ندارد.

وی درخصوص نحوه برگزاری انتخابات در شرایط شیوع کرونا، اعلام کرد: مهمترین دغدغه ما این است که شعب أخذ رأی امن و سالم باشد و قطعا همه موارد بهداشتی رعایت خواهد شد. مانند قبل استفاده از استامپ را نخواهیم داشت. در این دوره ۷۰ هزار شعبه أخذ رأی داریم که حدود ۱۰ درصد افزایش داشته و این افزایش هم بر اساس قاعده و اصول انجام گرفته است. کار دیگر نیز نرم افزار شعبه‌یاب است که به فرد کمک می‌کند که به کدام شعبه مراجعه‌ی نزدیک و خلوت کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *