تحولات خاورمیانه؛ نگرانی روسیه از درگیری ایران و عربستان، تصمیم اسد برای حضور ایران در سوریه تحولات خاورمیانه؛ نگرانی روسیه از درگیری ایران و عربستان، تصمیم اسد برای حضور ایران در سوریه | آوتاف
خانه / اخبار داغ / تحولات خاورمیانه؛ نگرانی روسیه از درگیری ایران و عربستان، تصمیم اسد برای حضور ایران در سوریه

تحولات خاورمیانه؛ نگرانی روسیه از درگیری ایران و عربستان، تصمیم اسد برای حضور ایران در سوریه

روند تحولات و حوادث استان ادلب با شتاب به پیش می رود و دمشق و متحدانش آماده حمله هستند. ارتش سوریه طی روزها و هفته های اخیر نیروها و تجهیزات گسترده ای را در اطراف ادلب مستقر کرده است.

در این میان سه کشور غربی آمریکا، فرانسه و انگلیس تهدید به حمله نظامی به سوریه کرده اند.

تحرکات خاورمیانه

آمریکا ناوهای جنگی اش را در دریای مدیترانه مستقر کرده است تا با موشک های تام هاوک به سوریه حمله کند و این در شرایطی که روسها به شدت درباره هر گونه حمله ای ضد نیروهای سوری هشدار داده اند.

واشنگتن از این هراس دارد که پس از بازپس گیری ادلب از سوی ارتش سوریه، دمشق با فراغ بال در راستای بیرون کردن نظامیان آمریکایی در منطقه التنف و شرق سوریه حرکت کند.

در همین راستا شورای امنیت جلسه خود را برای بررسی اوضاع ادلب سوریه برگزار کرد.

کارن بیرس، نماینده انگلیس در شورای امنیت در این جلسه تصریح کرد: ما گزارش‌هایی مبنی بر این امر در اختیار داریم که نظام سوریه برای یک اقدام نظامی در ادلب آماده می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا هم به بحران سوریه نیز اشاره کرده و افزود: اخیرا تماس‌های فعالی با روسیه در خصوص سلاح‌های شیمیایی در سوریه داشتیم.‎ وزارت خارجه آمریکا با روسیه برای جلوگیری از استفاده از سلاح شیمایی در ادلب در تماس دائمی است.

وی افزود: ما در سوریه به دنبال این هستیم که مردم این کشور حکومتی را انتخاب کنند که اسد رهبر آن نباشد.‎

ماتیس: به ایران به خاطر سوریه و یمن هشدار دادیم

حتما بخوانید:  برخلاف وعده قبلی، قیمت خودرو‌ها اعلام نشد!

وزیر دفاع آمریکا در واکنش به بحران ادلب مدعی شد: ما به ایران به خاطر رفتارش در سوریه و یمن و حمایت از حوثی‌ها هشدار دادیم. ایران به خاطر هرگونه رفتار بد در منطقه محاکمه خواهد شد.

آسوشیتدپرس به نقل از ­پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد در حالی که تنش ها بر سر جنگ در سوریه افزایش می یابد، نیروی دریایی روسیه حضور خود را در دریای مدیترانه افزایش می دهد.

مسکو به طور مکرر اعلام کرده است نیروهای مسلح ضد دولت سوریه در حال آماده سازی خود برای اجرای یک حمله شیمیایی در ادلب هستند تا با این اقدام تحریک آمیز حمله کشورهای غربی علیه نیروهای دولت سوریه انجام بگیرد.

خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک نوشت: یک رسانه روسی از تفاهم روسی-ترکی برای انجام عملیات نظامی ضد تروریستها در ادلب سوریه خبر داد.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی تأکید کرد: تمامی شرایط در سوریه برای ایجاد یک تحول ویژه در زمینه نابودی تروریسم، آماده و مهیا است.

وی در این خصوص تصریح کرد: دمشق پس از آنکه به طور کامل زرادخانه شیمیایی خود را نابود کرد، دیگر توانایی انجام حمله شیمیایی ندارد.

این مقام روسی همچنین اظهار داشت: آمریکا و متحدانش قادر هستند ظرف ۲۴ ساعت یک کارگروه مشترک برای حمله به سوریه تشکیل دهند.

«اسد» درباره حضور ایران در سوریه تصمیم می‌گیرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در سخنانی تاکید کرد درباره مسئله حضور نیرو‌های ایرانی در سوریه، این بشار اسد است که تصمیم گیری می‌کند.

وی افزود: ما به همراه دی میستورا (فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه) برای بررسی ایجاد گذرگاه انسانی در ادلب آمادگی داریم.

حتما بخوانید:  فصل سوختن درخت از ارسباران تا آمازون

اردوغان: در ادلب با ایران و روسیه همکاری می‌کنیم

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هم به تحولات اخیرسوریه واکنش نشان داد و گفت که کشورش برای جلوگیری از تکرار مسائل ناخوشایند استان حلب در ادلب، با ایران و روسیه همکاری می‌کند.

او گفت: ترکیه در کنار ایران و روسیه، یکی از ۳ کشور تضمین‌دهنده اعمال توافقات آستانه در سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش است.

تصور درگیریِ ایران و عربستان وحشتناک است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه  در مصاحیه با خبرگزاری ریانووستی درباره احتمال درگیری نظامی میان ایران و عربستان در خلیج فارس اعلام کرد: حتی تصور چنین موضوعی وحشتناک است.

ماریا زاخارووا افزود: برای حل و فصل حساس ترین مسائل نیز یک ساز و کار حقوقی بین المللی و همچنین سازمان ها و نهادهای ویژه بین المللی وجود دارد.

نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار می‌شود

همچنین قرار است نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه روز ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر) در تهران در خصوص بحران سوریه برگزار شود.

در ادامه واکنش ها به تحولات اخیر سوریه، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم به توافق‌هایی که ممکن است از سوی جامعه بین‌الملل در مورد سوریه بعد از پایان جنگ حاصل شود، پایبند نخواهد بود.

لیبرمن گفت: تنها چیزی که برای ما الزام ایجاد می‌کند، منافع امنیتی اسرائیل است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل هم در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک این نهاد بین‌المللی را متهم کرد که در ارزیابی خود از بحران کنونی ادلب، از کشورهای مهاجم به سوریه جانبداری می‌کند.

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اظهار کرد: ما از بیانیه منتشر شده از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ابراز تعجب می‌کنیم؛ چرا که این بیانیه در راستای جانبداری از مواضع کشورهایی (آمریکا، انگلیس و فرانسه) است که اخیرا دولت و کشور ما را تهدید کرده‌اند.

حتما بخوانید:  رونمایی از ساعت لاکچری و ۵۰۰میلیونی علی کریمی

المیادین هم به نقل از ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه گزارش داد: ما به هرگونه تجاوزی که سوریه را هدف قرار دهد، پاسخ خواهیم داد و تبعات این تجاوز به سازش سیاسی و همه چیز ضربه خواهد زد.

وزیر امور خارجه سوریه خاطرنشان کرد: آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه از این مساله خوشحال نیستند که ببینند طرح‌هایشان در سوریه شکست خورده است؛ به همین دلیل می‌خواهند در خارج از چارچوب شورای امنیت به سوریه تجاوز کرده و روند سیاسی را ناکام بگذارند و به النصره کمک کنند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *