خطر جنگ روسیه و اوکراین برای ایران جدی شد خطر جنگ روسیه و اوکراین برای ایران جدی شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / خطر جنگ روسیه و اوکراین برای ایران جدی شد

خطر جنگ روسیه و اوکراین برای ایران جدی شد

ایلنا: کسری لشکری با بیان اینکه بعد از حمله روسیه به اوکراین با چالش افزایش قیمت و کندی ارسال محموله‌های نهاده‌های دامی و غلات مواجه خواهیم شد، گفت: بسیاری از شرکت‌ها با ارسال ایمیل و فکس به ما عنوان کردند که در شرایط فعلی نمی‌توانند به قراردادهای خود عمل کنند و ارسال محموله‌ها به بعد از شرایط جنگی موکول خواهد شد.

وی با اشاره به نبود فصل برداشت ذرت در برزیل، تصریح کرد: ذرت مورد نیاز ما در این فصل از کشورهای روسیه، اوکراین و رومانی تامین می‌شد و از آنجایی‌که دو کشور از سه کشور تامین‌کننده وارد جنگ شده‌اند آنها می‌توانند ادعا کنند که ما وارد جنگ شده‌ایم و نمی‌توانیم به تعهدات اقتصادی خود عمل کنیم از این‌رو بدون تردید ما با چالش و کمبود نهاده ذرت در ماه آینده مواجه خواهیم شد.

خطر جنگ روسیه و اوکراین برای ایران جدی شد

لشکری ادامه داد: مطابق با قوانین تجارت جهانی، در شرایط جنگی هیچ کدام از طرف‌های تجاری نمی‌تواند یکدیگر را در تنگنا قرار بدهند تا محموله‌ها مبادله شوند و از آنجایی‌که صادرکنندگان وارد جنگ شده‌اند هزینه سوخت و حامل‌های انرژی و به تبع آن هزینه حمل محموله از سوی کشتی بالا می‌رود و حمل بار در این شرایط برای تجار صرف اقتصادی ندارد.

این فعال صنفی با اشاره به پیش‌بینی رخ دادن جنگ بین روسیه و اوکراین در یک ماه گذشته، گفت: در حال حاضر این اتفاق افتاده است و باید از دولتمردان پرسیده شود که آیا تمهیداتی برای ذخایر استراتژیک انجام داده‌اند؟ به هر حال ما با شعار نمی‌توان شکم مردم را سیر کرد و طیور و دام نیاز به خوراک دارند که باید تامین شود.

حتما بخوانید:  انصراف جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده به نفع رئیسی؟

وی با بیان اینکه کمتر تجاری حاضر به تجارت در شرایط جنگی می‌شود، گفت: کشتیرانی و صنعت بیمه ایران تحریم هستند از این‌رو تجار ریسک صادرات به ایران را در شرایط جنگی قبول نمی‌کنند چراکه ممکن است محموله آنها مورد تهاجم طرف‌های جنگی قرار بگیرد و سرمایه آنها از بین برود. باید به این نکته نیز توجه کرد که بیمه همه خسارت‌ها را جبران نمی‌کند.

بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در پاسخ به این پرسش که آیا ذخایر استراتژیک ما کافی هستند تا از این بحران عبور کنیم؟ گفت: ذخایر داریم اما میزان آن کافی نیست چرا که تخصیص ارز و تامین ارز به کندی صورت گرفت و توان واردکنندگان دولتی و خصوصی کاهش پیدا کرد. چند تنی نهاده در بنادر وجود دارد که از آنجایی که ارز برای آن تخصیص نداده‌اند محموله‌ها ترخصیص نشده است. شاید نیاز یک ماه آینده ما درخصوص نهاده‌های دامی تامین باشد.

به گفته وی؛ مسئول تامین ذخایر استراتژیک برعهده سازمان پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی است این دو نهاد مسئول کنترل تنش و تنظیم بازار نهاده‌های دامی هستند.

این واردکننده نهاده‌ دامی بابیان اینکه تولیدات نهاده‌های دامی داخلی از فروردین سال آینده به بازار می‌آیند، گفت: این احتمال وجود دارد که سال پرچالشی پیشرو داشته باشیم ماه رمضان نیز مقارن تعطیلات نوروز شده است و در این ایام میزان مصرف بالا می‌رود به همین دلیل نیاز بیشتری به کالای اساسی داریم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *