روزنامه اصولگرا: با کمبود مسجد مواجه هستیم روزنامه اصولگرا: با کمبود مسجد مواجه هستیم | آوتاف
خانه / اخبار داغ / روزنامه اصولگرا: با کمبود مسجد مواجه هستیم

روزنامه اصولگرا: با کمبود مسجد مواجه هستیم

روزنامه اصولگرای «صبح‌نو» در گزارشی به وضعیت پراکندگی مساجد در استان‌ها و شهرهای کشور پرداخته است.

چهل سال از انقلاب می‌گذرد و تعداد مساجد کشور در این سال‌ها سه برابر نسبت به قبل از انقلاب افزایش داشته است. با این وجود در بسیاری از کلان‌شهرها جمعیت سرانه افراد از تعداد مساجد پیشی گرفته و حالا در بسیاری از محله‌ها با کمبود مسجد مواجهیم. به‌طوری که در کل شهر تهران با جمعیت چند میلیونی کمتر از دو هزار باب مسجد وجود دارد و به ازای هر ۴۵۰۰نفر فقط یک مسجد فعال است. البته در برخی از شهرهای دیگر کشور اوضاع بهتر از پایتخت است.

جای خالی مسجد در شهر‌های بزرگ ایران

بنابر استانداردهای اعلام‌شده برای هر شهروند مسلمان باید حداقل ۶ تا ۷ مترمربع فضای مذهبی و فرهنگی در شهر وجود داشته باشد که بخش مهمی از آن را مساجد تشکیل می‌دهند، این درحالی است که تعداد کنیسه برای اقلیت‌های کلیمی در تهران برابر هر هزار نفر یک کنیسه است.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده، مشاور شهردار تهران و رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران می‌گوید: «در دیداری که در ۲۵بهمن‌ماه سال جاری به همراه دکتر حناچی، شهردار تهران با مراجع قم داشتیم تأکید شد که وضعیت تهران از نظر تعداد و پراکندگی مساجد مطلوب نیست. به‌طور مثال در منطقه‌12 با وفور مساجد روبه‌رو هستیم و در عین حال در شمال غرب و شمال شرق تهران با کمبود مساجد روبه‌رو هستیم و به‌دنبال آن در زمینه آمایش مساجد گام‌هایی برداشته‌ایم تا مساجد در شهر تهران توزیع مناسب‌تری داشته باشند.

همچنین شهردار تهران در این جلسه اظهار کردند که به‌دنبال این هستیم که کاری کنیم تا صدای اذان در همه جای شهر تهران شنیده شود و شهردار دستوری بر همین اساس به معاونت فرهنگی شهرداری دادند تا مشکلات مساجد و نمازخانه‌ها در پارک‌ها و بوستان‌های تهران برطرف شده و حداقل صدای اذان دو وعده در روز از بلندگوها پخش شود.»

حتما بخوانید:  توکلی: باید در شرایط فعلی کوپن را برگردانیم

صادق‌زاده گفت: «در کشور به ازای هر ۱۱۰۰نفر یک مسجد داریم؛ اما در شهر تهران به ازای هر ۴۲۰۰نفر یک مسجد داریم. این عدد میانگین است و برخی محلات تهران فاقد مسجد هستند، به‌طوری که کمترین سرانه مسجد در مناطق شمالی شهر و بیشترین سرانه مسجد در منطقه‌12 است. به‌طور مثال در منطقه یک تهران با ملاحظه مسافت دسترسی به مساجد به میزان ۲۵۰متر ۱۱۶مسجد وجود دارد و در منطقه۲۰ حدود ۱۳۰مسجد وجود دارد که نیاز به ۵۰مسجد دیگر در این منطقه است؛ اما در منطقه۲۰ محله جاده نظامی، باروت کویر و شاه آباد فاقد مسجد هستند در حالی که جمعیت محله شاه آباد ۳۹هزار و ۶۹۶نفر است. در مجموع شهر تهران حداقل ۱۰۱۶مسجد نیاز دارد اما مساجد فعلی ۱۹۴۱مسجد هستند.»

بنابر آخرین آمار از سوی قرارگاه خاتم الانبیا ۷۹هزار و ۴۳۷مسجد در کل کشور وجود دارد که بیش از ۵۰درصد مساجد نیاز به بازسازی و مرمت دارند. امروزه به ازای هر ۳۵۰۰نفر ایرانی یک شعبه بانک داریم، در حالی که به ازای هر ۱۱۰۰نفرفقط یک مسجد در کشور وجود دارد.

رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران ادامه می‌دهد: «اگر به ازای هر ۱۱۰۰نفر یک مسجد در نظر بگیریم تهران حداقل به ساخت ۶هزار و ۶۸۹مسجد نیازمند است و اگر به ازای هر ۵۰۰نفر یک مسجد در نظر بگیریم شهر تهران به ۱۵هزار و ۳۷۱مسجد نیاز دارد.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *