پورسانت برای هر متقاضی فایزر، ۲۵۰هزار تومان! پورسانت برای هر متقاضی فایزر، ۲۵۰هزار تومان! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / پورسانت برای هر متقاضی فایزر، ۲۵۰هزار تومان!

پورسانت برای هر متقاضی فایزر، ۲۵۰هزار تومان!

گزارش تحقیقی – میدانی همشهری از مراکزی که ادعا می‌کنند واکسن فایزر می فروشند را بخوانید.

پورسانت برای هر متقاضی فایزر، ۲۵۰هزار تومان!

در گزارش پیش رو می خوانید: 

* بازار غیررسمی فروش ۲۵ تا ۶۰میلیون تومانی واکسن کرونای آمریکایی «فایزر» در تهران راه افتاده است که به صورت قاچاق وارد می‌شود؛ بازاری که با توقف واکسیناسیون در ایران، کمبود واکسن و جاماندن خیلی‌ها از دوز دوم، از سوی بازاریاب‌ها، با جذب متقاضیان واکسن، رونق گرفته است.

* تمام سازوکار جذب متقاضی، به شکل محتاطانه و درصورت معرفی از سوی افراد مورد اعتماد آنها، با ارائه کدملی، شماره گذرنامه و تشکیل یک گروه ۵ تا ۶نفره انجام می‌شود. این افراد در چند نقطه شهر، دفاتر و مطب‌هایی دارند که فعالیت عمده آنها، فروش و تزریق واکسن است. در این دفاتر و مطب‌ها، یخچال‌های پیشرفته‌ای برای نگهداری از این واکسن‌ها که ادعا می‌شود فایزر است قرار دارد، تزریق واکسن از سوی افرادی که در کار تزریقات هستند انجام می‌شود و همان جا هم کارت واکسن که مهر وزارت بهداشت کردستان عراق را دارد، به افراد داده می‌شود.

* قیمت هر دو دوز واکسن ۲۵ تا ۶۰میلیون تومان با توجه به معرف و بازاریاب و محل تزریق متفاوت است. همه اینها در شرایطی است که با توجه به حفظ زنجیره سرد این واکسن و نگهداری آن در مخازن سرمایشی پیشرفته، حالا هشدارها نسبت به کیفیت این واکسن‌ها و تقلبی‌بودن آنها بالا رفته است و همه این‌ها در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و دارو به همشهری می‌گوید هرگونه تزریق واکسن فایزرممنوع است و وارد‌کننده و تمام عوامل آن قاچاقچی به شمار می‌روند.

حتما بخوانید:  شریعتمداری: اعتراض حق کارگران است

* متقاضیان با کارت‌های پرپول، دور میزی در یکی از اتاق‌ها جمع می‌شوند، کارت ملی و گذرنامه‌شان را ارائه و توضیحات اولیه را گوش می‌دهند؛ توضیحات را متصدی اصلی این دفتر که با واسطه‌ها در ارتباط است، ارائه می‌کند: «هر ویال واکسن فایزر برای ۵نفر و هر نفر ۲۵میلیون تومان برای دو دوز تخفیف هم نمی‌دهیم. ۱۶میلیون برای تزریق دوز اول و بیعانه پرداخت می‌شود، ۲۱روز بعد ‌برای دریافت دوز دوم، مابقی پول که ۹میلیون تومان است، گرفته می‌شود.»

* نگرانی اولیه بیشتر متقاضیان، از کیفیت واکسنی‌است که ادعا می‌شود فایزر است. اما مسئول همان دفتر توضیح می‌دهد: «این واکسن‌ها را با کانتینرهای یخچال‌دار وارد می‌کنیم و تا حالا هم مشکلی ایجاد نشده است. اگر زنجیره سرمای این واکسن رعایت نشده باشد، زمانی که با سرم مخلوط شود، کف می‌کند و زرد‌رنگ می‌شود.

* قیمت هم از هزار تا ۳هزار دلار متفاوت بوده است. به‌دلیل اینکه اطمینان کامل نسبت به واردکننده این واکسن داشتند، از ورود این واکسن استقبال کرده‌اند. هر‌چند که فقط چند تزریق در همان زمان انجام شده و زمانی که برای دیگر اعضای خانواده تقاضا کرده بودند به آنها اعلام شده که امکان ورود دوباره این واکسن در شرایط فعلی وجود ندارد.

* در این میان بازاریاب‌هایی‌ هستند که با معرفی این افراد، از فروشنده اصلی برای هر نفر، پورسانت می‌گیرند. برای واکسن‌های ۲۵میلیون تومانی، سهم ویزیتورها برای هر نفر، ۲۵۰هزار تومان است. وقتی یک گروه ۶نفره معرفی می‌‌کنند، یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان دریافت می‌کنند. این داروساز اما نسبت به سلامت این واکسن‌ها، تردید دارد. او می‌گوید که برخی از افراد اعلام کرده‌اند که واکسنی که برایشان تزریق شده در یخچال‌های ساید بای ساید نگهداری می‌شده است: «اگر ممنوعیت ورود این واکسن نبود، می‌شد از سلامت واکسن‌ها، حفظ زنجیره سرد آنها و… اطمینان پیدا کرد.»

حتما بخوانید:  قالیباف: حال اقتصادی مردم اصلا خوب نیست

* ماجرای واردات غیرقانونی قاچاق و فروش و تزریق واکسن اما به شکل وسیع‌تر هم مطرح شده است؛ حتی شنیده می‌شود که این واکسن‌ها از مرزهای غربی از سوی کولبران بانه، مریوان و مهران قاچاق می‌شود؛ کولبرانی که البته به صراحت حمل و ورود واکسن را تأیید یا رد نمی‌کنند؛ چراکه به‌گفته خودشان در برخی موارد از محتویات آنچه وارد می‌کنند، خبر ندارند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *