پول زور؛ از شب‌های برره تا روز‌های ایران پول زور؛ از شب‌های برره تا روز‌های ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / پول زور؛ از شب‌های برره تا روز‌های ایران

پول زور؛ از شب‌های برره تا روز‌های ایران

عصر ایران: دولت، از امسال دو مالیات جدید از مردم خواهد گرفت که به معنای واقعی کلمه، زور ستانی است: مالیات خودروها و خانه هایی که “لوکس” می خواند.

طبق این طرح تازه، مالکان خودروهایی که قیمت شان بالای یک میلیارد تومان است و صاحبان خانه های بالای ۱۰ میلیارد تومان باید مالیات بدهند.

در این باره چند نکته قابل توجه است و به ویژه از نمایندگان مجلس انتظار می رود، جلوی این اجحاف آشکار به مردم را بگیرند:

۱ – وضع این مالیات آن هم با کلیدواژه لوکس، از نگاه سرمایه ستیزانه ای شکل می گیرد که ثروت را امری مذموم و ثروتمند را “زالو صفت”ی می داند که باید به هر شکل ممکن او را آزرد و از او “کَند”؛ نگاهی که ریشه بسیاری از مصائب اقتصادی کشور، از جمله فرار سرمایه هاست.

گو این که اگر کسی ثروتی دارد، دولت حق دارد به صرف این که ثروتمند است، سراغ او برود و بدون هیچ دلیل موجهی بخشی از اموال او را به یغما ببرد!

حال آن که در تمام دنیا، این صاحبان سرمایه هستند که در چارجوب های اقتصادی سالم، به کار و تولید و تجارت رونق می دهند و اشتغال زایی می کنند و دولت ها نیز زمینه این خدمات مبتنی بر سرمایه را به بهترین وجه برایشان فراهم می کنند و از سودشان (و نه از اصل سرمایه شان) مالیات می گیرد.

با استمرار نگاه سرمایه ستیزانه و عملی شدن طرح جدید مالیاتی، حتماً شاهد ناامنی بیشتر سرمایه و خروج بیشتر آن از کشور خواهیم بود.

مطمئن باشید، چندین برابر پولی که دولت از این محل می گیرد، از کشور خارج خواهد شد.

۲ – کسی که ماشین یا خانه به قول آقایان لوکس دارد، از دو حالت خارج نیست:

یا پولی که برای خرید این اموال داده، از راه مشروع بوده و مالیات آن را قبلاً داده است. مثلاً مغازه داری است که بابت تک به تک فروش ها و ریال به ریال درآمدهایش مالیات داده و با خالص باقی مانده، خانه با خودرو خریده است. حال چرا کسی که قبلاً مالیات اش را داده، دوباره باید مالیات بدهد؟ حتی در دین اسلام هم بعد از این که فرد خمس و زکاتش را داد، پرداخت دیگری بر شخص واجب نیست ولو آن که خالص باقی مانده اش، سر به فلک بکشد. اما دولت ما، از کسی که قبلاً مالیات داده و پولش را خالص کرده، دوباره می خواهد مالیات بگیرد و شما بخوانید “پول زور”.

حتما بخوانید:  استراتژیک روز؛ سردار سلیمانی با ظریف دیدار کرد

اگر هم کسی خانه و خودروی خود را از راه غیرقانونی به دست آورده یا مالیاتش را نداده، قطعاً باید مال نامشروع یا بدهی مالیاتی را از او بستانند و مجازات هم بکنند، نه این که تر و خشک را با هم بسوزانند (که گویا قرار است بسوزانند.)

۳ – کلمه “لوکس” هم که دیواری شده است تا مسوولان پشت آن پنهان شوند و از مردم مالیات بگیرند. تعریفی هم که از لوکس ارائه داده اند به معنای واقعی کلمه نابخردانه و سخیف است.

سیاست های غلط اقتصادی دولت ها (اعم از قبلی ها و فعلی) باعث شده است قیمت خودرو و خانه به طرز احمقانه ای بالا برود و مثلاً تویوتای “کرولا” که ۵ سال قبل حدود ۱۲۰ میلیون تومان بود، امروز به بالای یک میلیارد تومان برسد و نامش بشود “لوکس” تا از صاحبش مالیات بگیرند!

پول زور؛ از شب‌های برره تا روز‌های ایران/

قسمت انواع تویوتا وقتی “لوکس” نبودند و نمونه ای از قیمت روز همان خودروها که الان لوکس شده اند

بد نیست آقایان و خانم های مسؤول که چنین طرح های مشعشعی به ذهن شان می رسد و روی ملت اجرایش می کنند، حالا که دارند با کلمه لوکس بازی می کنند، لااقل معنایش را بدانند که مترادف “مجلل” و “نفیس” است.

دقیقاً به دلیل همین معناست که برخی خودروسازهای معتبر، خودروهای نفیس و مجلل خود را با عناوین و برندهای خاص و متمایزی به بازار عرضه می کنند، مانند “لکسوس” که برند لوکس تویوتاست یا “مایباخ” که برند لوکس مرسدس بنز به شمار می رود (یا برخی کلاس های خاص مرسدس که لوکس محسوب می شوند).

حتما بخوانید:  اسماعیلی: آقای فکری حرفی را زد که واقعیت است

برخی خودروسازها هم اساساً لوکس ساز (مجلل ساز) هستند و محصولات شان مانند “پورشه” و “رولزرویس”، فارغ از قیمت شان – که البته بالاست – در گروه لوکس عرضه می شود.

لذا این که کسی بدون توجه به معنای واقعی “لوکس”، قیمت یک خودروی معمولی را بالا ببرد و بگوید حالا لوکس شد، صرفاً خود را مضحکه عام و خاص کرده است.

این که در کشوری ورود خودروی خارجی ممنوع شود، تورم سر به فلک بکشد، ارزش پول ملی سقوط کند و در نتیجه قیمت خودرو بالا برود و بعد آن خودرو را لوکس بخوانند، برای اولین بار در تاریخ بشریت رخ داده است و افتخارش نصیب دولت فخیمه کنونی است!

شما به هر جای دنیا بروید و بگویید در کشور من، تویوتا کرولا را خودروی لوکس محسوب می کنند، یا به عقل تان شک می کنند یا به صداقت تان؛ چرا که کرولا و رنو و فورد و هیوندایی و فیات و امثال این ها، خودروهای طبقه متوسط در جهان هستند و در بسیاری از کشورها – حتی در جهان سوم – به عنوان تاکسی هم مورد استفاده قرار می گیرند. (راستی اگر خودروهای میلیاردی شده چینی و کره ای و پژو ۲۰۰۸ یک میلیارد و خرده ای تومانی و … لوکس هستند، از نظر مسوولان ما، لکسوس و مایباخ و پورشه و … چه هستند؟!)

پول زور؛ از شب‌های برره تا روز‌های ایران/

تاکسی های بنز، فورد، تویوتا و هیوندایی در کشورهای مختلف جهان/ در ایران، این خودروها را “لوکس” نامیده اند!

نظیر این قصه در خصوص خانه هم صادق است. خانه ای که تا همین ۵ – ۴ سال قبل، حدود یک میلیارد تومان بود و الان با رشد تورم ، به ۱۰ میلیارد رسیده است که لوکس نیست؛ همان خانه قبلی است – که فرسوده تر هم شده است – اما با سیاست های اقتصادی مشعشع مسوولان، قیمت اش بالا رفته است. معنای بالا رفتن قیمت اش هم ثروتمندتر شدن صاحبش نیست، معنایش بی ارزش شدن پول کشور است و یک میلیارد ۵ سال قبل صاحبِ خانه،از ۱۰ میلیارد امروز، ارزش بیشتری داشته است.

حتما بخوانید:  اعتصاب قرمزها تَرَک برداشت، بازگشت کاپیتان‌ها

واقعاً شرم آور است که تورم خلق می کنند و بعد، از تورمی که خودشان درست کرده اند، مالیات می گیرند! آن هم از کسانی که قبلاً مالیات داده اند.(بند۲)

با این اوصاف، اگر یک سال دیگر، قیمت پراید هم بشود یک میلیارد تومان (که بعید هم نیست و چه کسی فکر می کرد پراید ۷ تومانی به ۱۸۰ میلیون تومان برسد؟)، آنگاه باید پراید و به طریق اولی پژو و سمند و دنا و ال ۹۰ را هم لوکس بنامیم چون میلیاردی شده اند!

۴ – جالب است که برای پرداخت مالیات خودرو و خانه های به اصطلاح لوکس، بازه زمانی هم تعیین شده است و گفته اند در همین بهمن ماه باید بپردازند و الا سازمان امور مالیاتی با برگه اجرایی به سراغ شان خواهد رفت!

واقعاً فکر کرده اند همه کسانی که ماشین بالای یک میلیارد تومانی دارند، حساب های بانکی شان مملو از پول است؟ یا کسی که در خانه میراثی اش که دست بر قضا گران هم شده نشسته است، آنقدر متمول است که به محض دستور مسوولان برای پرداخت مالیات، دست به جیب شود؟! داشتن یک ملک یا خودرو، دلیل داشتن پول نقد نیست و فهم این نکته هم البته چندان دشوار نیست. آیا مردمی که پول نقد ندارند، برای پرداخت مالیات باید خانه یا خودروی خود را بفروشند؟!

واقعاً مسؤولان ما در این جامعه زندگی نمی کنند؟! خدایا به تو پناه می بریم.

سخن پایانی:مالیات

مردم را بیش از این تحت فشار نگذارید و العاقل تکفیه الاشاره ( البته: لعلکم تعقلون) !

پول زور؛ از شب‌های برره تا روز‌های ایران/

بعد از تحریر:

دور نیست روزگاری که سریال طنز “شب های برره” را می دیدیم و به رضا شفیعی جم که به اهالی می گفت: “پول وده(بده)، پول زور وده” می خندیدیم؛ غافل از این که طنز شب های برره به واقعیت روزهای ایران تبدیل خواهد شد!

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *