ابطحی: آقای روحانی، ظریف را برکنار کن! ابطحی: آقای روحانی، ظریف را برکنار کن! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ابطحی: آقای روحانی، ظریف را برکنار کن!

ابطحی: آقای روحانی، ظریف را برکنار کن!

محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر و عضو «جبهه پایداری» در گفتگویی با «روزنامه اعتماد» معتقد است بهترین الگوی برون‌رفت مملکت از بحران اقتصادی را تجربه «هیتلر» در «آلمان نازی» ابتدای دهه ٣٠ میلادی می‌داند و در جایی دیگر هم عنوان می کند که روحانی باید ظریف را تغییر دهد، همانطور که کی‌روش، شجاعی را تعویض کرد.

ابطحی: آقای روحانی، ظریف را برکنار کن!

بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید:

شما همواره منتقد سیاست‌های دولت به‌ویژه در بحث مذاکرات هسته‌ای با ١+۵ بودید؛ درشرایط کنونی که به‌نظر می‌رسد با خروج امریکا از توافق و تهدید ترامپ به بازگشت تحریم‌ها، برجام به‌گفته منتقدان خاصیت خود را از دست داده، دولت باید چه واکنشی داشته باشد؟ درواقع فکر می‌کنید دولت باید چه کار کند که نظر شما تامین شود؟

دولت باید تیم دیپلماسی و تیم اقتصادی خود را تغییر دهد. معتقدم در شرایط فعلی برای اینکه نشان دهید سیاست خارجی ما تنها همین یک چهره را ندارد و تنها وجه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، این «سیاست لبخند» نیست، باید تیم وزارت امور خارجه (ظریف) به طور کل تغییر کند. این روشی است که همه‌جای دنیا انجام می‌شود و شما وقتی تاریخ را می‌خوانید، متوجه می‌شوید که همیشه چنین بوده است. وقتی تز و روش ما تغییر می‌کند و درمقابل، طرفین مذاکرات هم عهدشکنی می‌کنند، باید این دولتمردان را تغییر دهید تا بدانند که «کشتی‌بان را سیاستی دیگر آمد.»

آیا معنای حرف شما تغییر خود روحانی نیست؟

نه! ما کمکش می‌کنیم. البته نه اینکه فقط تیم دیپلماسی را تغییر دهد. روحانی باید تیم دیپلماسی و تیم اقتصادی‌اش را تغییر دهد. در این صورت حمایت خواهیم کرد. تیم اقتصادی دولت نمی‌تواند جواب دهد و من از ابتدا منتقد این ترکیب تیم اقتصادی بودم. چراکه می‌گفتم این تیم همگن نیست و اکنون ثابت شده که حرف ما درست بوده است.

حتما بخوانید:  قیمت قیمت گوشی با ظاهر شما تعیین می‌شود!

بگذارید تعارف را کنار بگذاریم. نگاه اقتصادی دولت، نسبتا نگاهی لیبرالیستی است و می‌دانیم شما و دیگر همفکران‌تان نسبت به این رویکرد اقتصادی نگاه مثبتی ندارید، آیا منظورتان از تغییر تیم اقتصادی این است که رویکردی سوسیالیستی جایگزین شود؟

بله! باید چنین کند. باید افرادی را با نگاهی متفاوت جایگزین مدیران فعلی کند.

اما آیا این خواسته قابل‌اجراست؟

دولت باید دست به این تغییرات بزند. این تغییر تاکتیک است. بنده معتقدم اگر روحانی بخواهد دولتش دوام داشته باشد، از مردم کمک بگیرد و مشکلات را حل کند، باید تغییراتی ایجاد کند؛ چرا که شرایط فعلی نشان داد که کاری از پیش نخواهد رفت. بگذارید یک مثال از همین بازی اخیر تیم ملی فوتبال در جام جهانی با تیم ملی مراکش بزنم. چه کسی کاپیتان تیم بود؟

آقای شجاعی!

کی‌روش چه کار کرد؟

تعویض.

تعویض! بله تعویض کرد که منجر به تغییر تاکتیکی در زمین و تغییر مسیر بازی شد. ما معتقدیم که اینجا هم یک مسابقه است. اگر آقای روحانی می‌خواهد واقعا مشکلات مردم حل شود، باید بداند که این تیم فعلی نشان داده که نمی‌تواند مشکل را حل کند. درحالی که تا به حال هم حاکم بودند. پس باید (افرادی را) از دیدگاه دیگر بیاورد. بله! این اصلا یک بحث جدی در اقتصاد است؛ وقتی درماندگی بازار رخ می‌دهد ما باید به سمت سوسیالیسم برویم. این اصلا از تزهای اقتصادی است. خودشان (غرب) اینها را نوشته‌اند و در اروپا و امریکا هم عمل کرده‌اند. ما مجبوریم این کار را انجام دهیم. من متوجه نمی‌شوم چرا روحانی رودربایستی دارد.

شما اشاره‌ای به برخی تجربیات جهانی و مدل‌های اقتصادی و سیاسی داشتید؛ خودتان درمجموع چه مدلی را برای وضعیت کنونی ایران پیشنهاد می‌کنید؟

حتما بخوانید:  تکذیب همکاری سرخ‌ها با طرح رستوران‌های رقیب

ببینید، من معتقدم می‌شود اقدامات خوبی داشت. ما هیتلر را آدم بدی می‌دانیم. اصلا هیتلر یک آدم جانی! اما اقداماتی که در حدود سال ١٩٣۴ و سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم در حوزه اقتصادی آلمان داشت، بسیار قابل‌توجه است. هیتلر دقیقا چنین کاری کرد. هیتلر «جبهه ملی کار» را ایجاد کرد و به این وسیله، مشکل اشتغال را در کشورش مرتفع کرد. به همین دلیل هم ملت آلمان او را دوست داشتند. پس می‌شود با نگاه به درون نیز کار کرد و دولت باید چنین کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *