اعتراضات هفت تپه؛ از خیابان تا نماز جمعه اعتراضات هفت تپه؛ از خیابان تا نماز جمعه | آوتاف
خانه / اخبار داغ / اعتراضات هفت تپه؛ از خیابان تا نماز جمعه

اعتراضات هفت تپه؛ از خیابان تا نماز جمعه

کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، مجموعه ای که در اخبار این روزها تقریبا صدر نشین است، به واسطه اعتراضات کارگرانی که تا سه سال پیش زیر مجموعه یک نهاد عمومی بودند و حالا خصوصی شده اند و البته می خواهند که دوباره عمومی یا همان دولتی شوند، آنها مزایایی داشته اند که حالا ندارند، مزایایی نظیر حق لباس کار، بن ماه رمضان و…حقوق مرتب داشتند و ندارند.

اعتراضات هفت تپه؛ از خیابان تا نماز جمعه

بعضی از آن ها ادعا می کنند دو سال است حقوق نگرفته اند برخی دیگر می گویند ۴ ماه، در هر صورت از وقتی که اعتصابات و اعتراضات آن ها از محیط کارخانه به خیابان و حتی نماز جمعه رسید، آش ماجرا خیلی شورتر شد، حدود ۱۷ روز از شروع اعتراضات هر روزه ی آن ها می گذرد و حالا نماینده و فرماندار و…قول مساعدت داده اند.

در مورد این کارخانه ذکر این نکته جالب است که یکی از قوی ترین تشکل های صنفی را دارد و شاید از همین جهت هم هست که دغدغه هایشان به شکل کاملی رسانه ای می شود. دغدغه ای که با شایعه فرار و اختلاس مدیر عامل این کارخانه اوج گرفت.

در ادامه تقویمی از رویدادهای اعتراضات کارگران هفت تپه را می خوانید:

هفته گذشته حضور حدود یکهزار کارگر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در نماز جمعه شوش حال و هوای دیگری به این آیین عبادی سیاسی داده بود بطوریکه کارگران بی پرده نسبت به عملکرد مسئولان اعتراض کردند و از امام جمعه خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند. معترضان می‌گویند بیش از دو سال است که برخی از حقوق و مزایایشان را دریافت نکرده‌اند.

حتما بخوانید:  ظریف: نامه‌ای یکجانبه از آمریکایی‌ها دریافت کردیم

قول پیگیری برای پرداخت حقوق کارگران هفت تپه

قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان در گفتگو با «ایرنا» با اشاره به اینکه موضوع هفت تپه در سطح معاونان رئیس جمهوری در دست بررسی است، گفت: دولت در تلاش است تا ۲ ماه از حقوق عقب افتاده کارگران این شرکت طی هفته جاری پرداخت شود.

استاندار خوزستان: اعتراض کارگران آرام بود

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه اعتراضات مسالمت آمیز خود را داشته و صدای‌شان را رسانده‌اند، گفت: ما در حال تلاش هستیم با کمک مسئولان کشوری، مشکلات آنها را حل کنیم.

متواری شدن مدیرعامل هفت تپه پس از اعتراض کارگران

درواقع ماجرا از آنجا شروع شد که شایعه اختلاس و تخلفات ارزی و فراری شدن مدیران این شرکت بر سر زبان‌ها افتاد. پس از آن بود که دادستان تهران بدون ذکر نام فرد یا شرکت، تلویحاً متواری شدن مدیر این شرکت را تأیید کرد.

قول دولت برای حل مشکلات کارگران هفت تپه

سید راضی نوری، نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی هم به موضوع متواری‌شدن مدیرعامل این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: متواری‌شدن مدیرعامل این شرکت باید از سوی قوه قضاییه تأیید شود و این ارگان می‌تواند در این مورد اظهارنظر کند، اما روی هم رفته مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر هفت تپه اکنون بر سر کار خود حاضر نیست.

توئیت استاندار خوزستان برای کارگران هفت تپه

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در صفحه شخصی خود در تویتر نوشت: جلسه ویژه‌ای برای حل مشکل کارگران نیشکر هفت تپه با دکتر دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی برگزار شد و با پیگیری‌های انجام شده مقرر گردید موضوع حقوق کارگران نیشکر هفت تپه و مسائل آن در دولت مطرح شود و معاون اول رئیس‌جمهور هم صحبت‌هایی کرده‌اند تا موضوع به نحو احسن حل شود.

حتما بخوانید:  تصاویرِ ازدحام سالمندان برای تزریق واکسن کرونا

بازداشت ۴ نفر در جریان اعتراضات کارگران هفت‌تپه

«ایرنا» به نقل از استاندار خوزستان اعلام کرد: روز گذشته در جریان اعتراضات کارگری هفت‌تپه، چهار نفر بازداشت شدند.

غلامرضا شریعتی، در این باره می‎گوید: اطلاع دارم چهار نفر بازداشت شده‎اند. بقیه موارد را بعداً به‌صورت رسمی اعلام می‎کنیم.

اعزام تیمی برای رسیدگی به مشکل کارگران هفت تپه

کریم یاوری، مدیر کل حمایت ازپایداری مشاغل وزارت کار در گفتگو با «مهر» از اعزام تیمی متشکل ازنمایندگان وزارت کار،سازمان تامین اجتماعی وسازمان خصوصی سازی برای رسیدگی به مشکلات دو شرکت نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد خبرداد و گفت: با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز به اتفاق نمایندگان چند دستگاه اجرایی به استان خوزستان آمدیم تا سلسله جلساتی با مسئولان استانی، نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای حل و فصل مشکلات کارگران دو شرکت دارای مشکل در این استان داشته باشیم.

اعتراض با شعار «کودک هفت تپه‌ام، گرسنه‌ام»

روزنامه ایران هم در گزارشی به موضوع اعتراضات هفت تپه پرداخت و نوشت: پلاکارد «کودک هفت تپه‌ام، گرسنه‌ام» در دست دارد. هشت سال بیشتر ندارد. پدرش (کارگر هفت تپه) می‌گوید امروز دیگر از گرسنگی نای مدرسه رفتن نداشت. گفت بابا با تو می‌آیم تحصن تا شاید زودتر حقوقت را بدهند. بارها تأکید می‌کند معلوم است که دلش راضی نیست بچه‌اش از درس و مدرسه بیفتد اما چه کند، نمی‌تواند جلویش را بگیرد.

یکی دیگر از کارگران  هفت تپه می‌گوید فقط ما نیستیم کاش بیایید و خانواده هایمان راهم ببینید.آنقدر به ما فشار آمده که دیگر اعضای خانواده هم همراهی مان می‌کنند دختران هشت ساله و چهارده ساله‌ام امروز با من آمدند. والا من رویم نمی‌شود توی صورت شان نگاه کنم بالاخره باید یک کیکی، لواشکی بخورند. پول همین‌ها را هم ندارم که به آنها بدهم. تا توی مدرسه از بقیه بچه‌ها خجالت نکشند.»

حتما بخوانید:  مزدک در ایران‌اینترنشنال اجرا کرد و به حرف آمد

همچنین «تسنیم» خبر داد که: سید راضی نوری؛ نماینده مردم شوش در مجلس درباره پیگیری مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه اظهار داشت: به همراه استاندار خوزستان درباره رفع مشکلات کارکنان شرکت نیشکر هفت تپه جلسه ای با دژپسند وزیر اقتصاد داشته و مسائل را مطرح کردیم که مقرر شد تا پایان هفته مطالبات کارگران این شرکت پرداخت شود.

در ادامه ویدئویی از اظهارات یکی از کارگران هفت تپه درباره مشکلات این قشر از جامعه را می بینید:

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *