اعتماد: شیوع کرونا، تقصیر مردمِ طلبکار است! اعتماد: شیوع کرونا، تقصیر مردمِ طلبکار است! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / اعتماد: شیوع کرونا، تقصیر مردمِ طلبکار است!

اعتماد: شیوع کرونا، تقصیر مردمِ طلبکار است!

روزنامه اعتماد نوشت: هزاران نفر در ایام تعطیلات، راهی سفرهای تفریحی شدند و موج جدید مرگ را برای استان‌های کم‌خطر هدیه بردند.

آمار متوفیان کووید ۱۹ در ایران، باز هم صعودی شد؛ این‌بار، آمار مبتلایان جدید هم در مقایسه با روزهای مشابه اردیبهشت‌ماه سال جاری، رشد دو برابری پیدا کرده که این اتفاق، دیگر باعث خوشحالی مسوولان وزارت بهداشت از بابت موفقیت در بیماریابی و افزایش تست‌های روزانه نیست چون متاسفانه، صعود آمارها این‌بار، نتیجه قطعی بی‌توجهی مردم به خودداری از سفرهای تفریحی و ترددهای غیرضروری ظرف دو هفته پیشین و مصادف با تعطیلات عید سعید فطر و سالگرد ارتحال امام است.

اعتماد: شیوع کرونا، تقصیر مردمِ همیشه طلبکار است!

آن هم در حالی که ظرف دو هفته گذشته و در آستانه تعطیلات چند روزه، توصیه‌های مسوولان، به التماس‌های عاجزانه‌ای تبدیل شده بود تا شاید خاطیان از رعایت توصیه‌های بهداشتی، لحظه‌ای کوتاه، وجدان‌شان را بر رفتارهای غیرانسانی و خودخواهانه‌شان قاضی کرده و خود را به عنوان شهروند همیشه طلبکار از دولت‌ها، ملزم به احترام به حقوق انسانی هزاران پرستار و پزشکی کنند که در این ۴ ماه، زندگی‌شان را در خدمت و مراقبت از مبتلایان کووید ۱۹ صرف کردند. حالا، تعطیلات تمام شده و مسوولان وزارت بهداشت، گزارش جدیدی منتشر کرده‌اند.

گزارشی بسیار تاسف‌بار؛ گزارشی درباره قرمز شدن وضعیت استان‌هایی که پیش از ایام تعطیلات، به دلیل کاهش یا حتی صفر شدن آمار فوت، به وضعیت سفید رسیده بودند اما بی‌توجهی ساکنان این استان به تداوم رعایت توصیه‌های بهداشتی و خیل مسافری که در این تعطیلات، عازم سفرهای تفریحی به مقصد این استان‌ها شدند، شرایط این استان‌ها را دوباره به مرحله هشدار رساند. این تغییر و اتفاق، فقط یک پیام دارد؛ مردمی که عازم سفر تفریحی شدند، مردمی که توصیه به خودداری از ترددهای غیرضروری و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را نادیده گرفتند و در عروسی‌ها و سوگواری‌ها، قبیله‌ای و هیاتی حاضر شدند، بزرگ‌ترین قدر ناشناسی را در حق هزاران پرستار و پزشک مراقب مبتلایان کووید ۱۹ روا داشتند.

حتما بخوانید:  عزاداری ماه محرم در بیمارستان مسیح دانشوری

کاش این مردمی که بار سفر بستند و رو به دوربین شبکه‌های تلویزیونی، با ژست‌های مظلومانه از بی‌حوصلگی ۳ماه خانه‌نشینی گفتند، دوشنبه ‌شب، حرف‌های معاون کل وزارت بهداشت را از شبکه خبر می‌شنیدند. ایرج حریرچی که مهمان تلفنی برنامه «تیتر امشب» در این شبکه تلویزیونی بود، بعد از آمارهای تکان‌دهنده‌ای درباره کاهش جدی بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی، چند جمله بر زبان آورد که اگر مخاطبان این برنامه، کمی احساس مسوولیت در قبال هموطن خود داشته باشند، باید با شنیدن همین جملات، قید سفرهای تفریحی و تمام بی‌توجهی‌ها به توصیه‌های مکرر درباره خانه‌نشینی را تا اطلاع ثانوی بزنند.

مرگ این تعداد انسان، حالا و در چهارمین ماه میزبانی ما از ویروس کرونا، هیچ دلیلی جز رفتارهای غیرمسوولانه همشهری‌های‌مان ندارد. اگر روزهای اول اسفند، انگشت اتهام به سمت دولت می‌گرفتیم و می‌گفتیم هر که می‌میرد به دلیل کمبود کیت تشخیصی و آزمایشگاه و تخت بستری و ونتیلاتور و ماسک و پرستار و هزار الزام دیگر است، امروز بیش از ۱۵۰ آزمایشگاه دولتی و خصوصی در سراسر کشور مجهز به ابزار تشخیص آلودگی به کروناست و روزانه بیش از ۲۰ هزار تست تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام می‌شود.

مسوولان بسیاری از بیمارستان‌های آموزشی، در روزهای پیش از تعطیلات دو هفته اخیر و در ایامی که آمار مرگ و بستری‌های بدحال کاهش پیدا کرده بود، با امیدواری اعلام می‌کردند که ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه به دلیل کاهش قابل توجه موارد بدخیم کووید ۱۹ خالی شده و در اولین هفته خرداد، خبر رسمی آمد از اینکه بیمارستان هاشمی‌نژاد در تهران که یکی از محل‌های بستری مبتلایان کووید ۱۹ بوده، به دنبال ترخیص آخرین بیمار، موفق شده بخش ویژه کووید ۱۹ را تعطیل کند.

حتما بخوانید:  ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده ادامه می‌یابد

اما افزایش سفرها و برگزاری جشن‌ها و عزاداری‌ها و گردش‌های غیرضروری که ظرف ۱۵ روز گذشته داشتیم، چه شرایطی را رقم خواهد زد و کشور را به سمت چه وضعیتی پیش خواهد برد؟

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *