افت شدید مصرف اقلام خوراکی در بین ایرانی‌ها افت شدید مصرف اقلام خوراکی در بین ایرانی‌ها | آوتاف
خانه / اخبار داغ / افت شدید مصرف اقلام خوراکی در بین ایرانی‌ها

افت شدید مصرف اقلام خوراکی در بین ایرانی‌ها

روزنامه دنیای اقتصاد تغییرات مصرف غذای ایرانیان در دهه ۹۰ را بررسی کرده.

افت شدید سرانه مصرف اقلام خوراکیِ ایرانی‌ها

در بخشی از این گزارش آمده:

* زنگ هشدار سفره خانوار به صدا درآمد. تغییرات مصرف غذای ایرانیان در دهه ۹۰ نشان می‌دهد سرانه مصرف برخی از اقلام خوراکی از جمله محصولات پروتئینی در کشور، کاهش هشدار‌دهنده‌ای (۵۰درصد) داشته است. این موضوع حاکی از کوچک شدن سفره خانوار ایرانی طی ۱۰سال گذشته است

 * نتایج یک بررسی کارشناسی نشان می‌دهد نه تنها سرانه مصرف اقلام خوراکی ایرانیان به‌شدت افت کرده که هزینه بیشتری بابت مواد غذایی مختلف اعم از آبزیان، گوشت قرمز، قند و شکر، برنج و همچنین لبنیات از سوی خانوارها پرداخت می‌شود؛ موضوعی که امنیت غذایی کشور را مورد تهدید قرار داده است.

* قیمت سبد خوراکی‌ها نسبت به سال پایه ۱۳۹۵ حدودا ۴ برابر شد.

* کاهش ۱۰ تا ۵۰ درصدی مصرف خوراکی در شرایطی رخ داده که به نظر می‌رسد وضعیت رفاهی ایرانیان همچنان باید از ناحیه سیاست‌های غلط مورد حمله قرار گیرد.

* این وضعیت در حالی رخ داده که در نتیجه هجوم کرونا، سهم هزینه درمان یا مسکن از سبد خانوارها افزایش یافته و درآمدها نیز هم‌اندازه تورم افزایش نیافته اند.

زنگ هشدار سفره خانوار به صدا درآمد

* حال اگر رشد بالای اقتصادی کشور در سال ۹۶ ناشی از وقوع برجام را هم محاسبه کنیم، می‌توانیم تا حدی به فشاری که ناشی از تورم فزاینده و رشد اقتصادی صفر بر رفاه خانوارها در سه سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ وارد شده آگاه شویم. در کنار اینها، وقتی در دوره کرونا با افت چشمگیر موقعیت‌های شغلی در کشور روبه‌رو می‌شویم و اثر این موضوع روی بخش‌های مختلف جامعه از جمله زنان و طبقات پایین را محاسبه می‌کنیم، ضربه رفاهی سنگینی که از ناحیه سه عامل تداوم بیکاری، شدت گرفتن تورم و میانگین رشد صفر اقتصادی در دهه ۹۰ به کشور وارد شده را متوجه می‌شویم.

(Visited 1 times, 1 visits today)
حتما بخوانید:  اولین موضع‌گیری مجیدی نسبت به شایعات

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *