افزایش بی‌سابقه قیمت کولر در آستانه تابستان داغ افزایش بی‌سابقه قیمت کولر در آستانه تابستان داغ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / افزایش بی‌سابقه قیمت کولر در آستانه تابستان داغ

افزایش بی‌سابقه قیمت کولر در آستانه تابستان داغ

روزنامه همشهری در گزارشی از افزایش بی‌سابقه قیمت کولر در آستانه گرم‌ترین تابستان نیم‌قرن خبر داده است.

افزایش بی‌سابقه قیمت کولر در آستانه تابستان داغ

در این گزارش می‌خوانیم: 

* ارزان‌ترین کولر آبی موجود در بازار درحال حاضر ۱/۵میلیون و ارزان‌ترین کولر گازی دیواری ۹میلیون تومان است درحالی‌که این قیمت‌ها سال گذشته به‌ترتیب ۴۰۰هزار تومان و ۵میلیون تومان بود.

* تغییرات آب و هوایی باعث شده که امروز در بسیاری از شهرها حتی در نیمه شمالی کشور، کولرهای آبی مثل سابق جوابگو نباشند و حالا بسیاری از خانه‌ها و بیشتر ادارات پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک کشور به کولرهای گازی مجهز شده‌اند. اما نکته‌ای که در سال‌های اخیر به‌ویژه از سال گذشته بازار لوازم خانگی و ازجمله کولر را تحت‌تأثیر قرار داده افزایش قیمت دلار و در نتیجه رشد سرسام‌آور قیمت‌هاست. با این حال افزایش چشمگیر تولید به تثبیت قیمت منجر نشده و به‌ویژه از تابستان پارسال تا امروز کولر آبی افزایش قیمتی بیش از ۵۰درصدی را تجربه کرده است.

* قیمت کولرهای آبی مشابه و با ظرفیت یکسان در برندهای مختلف تفاوت معنی‌داری ندارد و بازه‌ای بین یک تا ۱۰میلیون تومانی را بسته به حجم و امکانات کولر در بر می‌گیرد؛ بازه‌ای که نسبت به سال گذشته بسیار وسیع‌تر شده و به سمت رقم‌های بالاتر میل کرده است. سال گذشته کمترین و بیشترین قیمت کولر آبی در بازار بین ۴۰۰هزار تومان تا نهایتا ۴میلیون تومان در ظرفیت‌های ۷هزار و بیشتر بود، اما در یک سال اخیر قیمت‌ها بسیار متفاوت شده و دست‌کم ۲میلیون تومان افزایش یافته است. امسال به‌طور میانگین قیمت کولرهای آبی دارای حجم ۳هزار تا ۳۵۰۰ بین ۵/۱ تا ۳میلیون تومان، کولرهای ۴هزار تا ۵هزار در حدود ۳ تا ۴میلیون تومان و قیمت کولرهای ۶ تا ۷هزار حدود ۵ تا ۶میلیون تومان است. ظرفیت هوادهی یا حجم کولر به این معناست که هر کولر چه مساحتی را پوشش‌دهی می‌کند. برای مثال کولر ۲۵۰۰برای مساحت ۴۰ تا ۵۰متر، کولر۴۰۰۰ برای مساحت ۵۰ تا ۶۰متر و کولر ۶۰۰۰ برای مساحت ۸۰ تا ۹۰متر مناسب است. برای اینکه متوجه شوید چه کولری برای متراژ ساختمان شما مناسب است باید مساحت مشخص را بر عدد ۰٫۰۱۳۵ تقسیم کنید تا ظرفیت تقریبی کولر مورد نیاز شما به‌دست آید. آبسال، سپهر الکتریک، آزمایش، برفاب، لورچ، انرژی، موتوژن، نیرو تهویه البرز، ایران شرق، جنرال پویا، ریتون و توان، برندهای کولر آبی در بازارکشور هستند که بیشتر سهم بازار در اختیار برندهای معروف و قدیمی مثل آبسال و سپهرالکتریک است.

حتما بخوانید:  تائید نشده؛ دلار ۱۵هزار تومانی در راه است

* بازار لوازم خانگی طی یک سال گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین بازارهای کشور بود و گرانی سرسام‌آور انواع وسایل به‌ویژه لوازم خانگی بزرگ، تهیه این اقلام را برای بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان غیرممکن کرد. امسال شرکت‌ها هنوز به‌طور رسمی افزایش قیمت محصولات خود را اعلام نکرده‌اند اما نگاهی به قیمت انواع کولرهای موجود در بازار نشان می‌دهد تمامی برندها بدون استثنا بین ۳۰ تا ۶۰درصد گران‌تر شده‌اند. کولرهای ۲۴هزار شرکت داخلی ایران رادیاتور که سال گذشته با قیمت ۸میلیون تومان به فروش می‌رسید، امسال بین ۱۳تا۱۴میلیون تومان قیمت خورده‌اند و وارداتی‌ها نیز تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار چیزی نزدیک به ۱۰۰درصد رشد قیمت داشته‌اند. قیمت کولرهای گازی ایستاده که مخصوص فضاهای بزرگ اداری و سالن‌های پذیرایی هستند درحال حاضر تا حدود ۶۰میلیون تومان بالارفته است. البته انواع ارزان‌تر این کولرها هم در بازار پیدا می‌شود اما متوسط قیمت آنها را می‌توان ۴۰میلیون تومان عنوان کرد. کولر ایستاده سرد و گرم ۳۶هزار برند گری هم‌اکنون بین ۳۰ تا ۳۶میلیون تومان قیمت دارد و همین کولر با ظرفیت ۴۸هزار را در فروشگاه‌ها و همچنین سایت‌های فروش آنلاین از ۳۹میلیون تا ۵۰میلیون تومان می‌توان پیدا کرد. کولر ایستاده ۳۶هزار از برند هایسنس هم بین ۲۶ تا ۲۹میلیون تومان قیمت خورده است.

* کولرهای گازی خانگی ظرفیت‌های کمتر و قیمت‌های پایین‌تری دارند. قیمت کولر با افزایش قدرت موتور و ظرفیت آن، بالاتر می‌رود و انواع کولر گازی در بازار، بسته به حجم، برند و نوع موتور کولر نرخ‌های متفاوتی دارد اما برای اسپلیت‌ها به‌گفته فعالان بازار و فروشندگان، رنج قیمت در محدوده ۹تا ۳۲میلیون تومان است. بعضی از انواع اسپلیت‌ها در برخی برندها تا ۵۰میلیون تومان قیمت نیز در بازار وجود دارند اما درصد بالای کولرهای موجود در بازار در محدوده قیمتی گفته شده هستند. پرمصرف‌ترین ظرفیت اسپلیت‌ها بین ۱۸هزار تا ۳۰هزار بی‌تی‌یو است که برای آپارتمان‌های ۶۰ تا حدود ۱۲۰مترمربعی مناسب هستند. برای متراژهای بالاتر معمولا بیش از یک کولر خریداری می‌شود. نگاهی به قیمت اسپلیت‌ها نشان می‌دهد قیمت کولرهای ۱۸هزار موجود در بازار، حدود ۱۲٫۵ تا ۱۴میلیون تومان، کولرهای ۲۴هزار، بین ۱۴٫۵ تا ۱۶میلیون تومان و کولرهای با حجم ۳۰هزار، بین ۱۶٫۵ تا ۲۰میلیون تومان و در برندهای برتر تا ۴۰ میلیون تومان است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *