افزایش سه برابری قیمت قطعات خودرو افزایش سه برابری قیمت قطعات خودرو | آوتاف
خانه / اخبار داغ / افزایش سه برابری قیمت قطعات خودرو

افزایش سه برابری قیمت قطعات خودرو

خبرگزاری ایسنا: تغییراتی که در حوزه تعمیر خودرو رخ داده است نه تنها برای مراجعه کنندگان بلکه برای تعمیرکاران هم کاملاً محسوس بوده و همگی را در گیر خود کرده است. رانندگان با افزایش قیمت لوازم یدکی و تعمیرکاران با دستمزد ثابت از وضع موجود انتقاد می‌کنند.

قیمت اجناس به شدت بالا رفته و بعضی خودروهای تاکسی حتی هزینه تعمیر خود را هم در نمی‌آورند.

در چند وقت اخیر دیگر کسی قطعات خودرو را تعمیر نمی‌کند و همه راننده‌ها ترجیح می‌دهند قطعه نو بخرند و قطعه را تعویض کنند تا زمان برای تعمیر قطعه بگذارند چون در نهایت با قیمت قطعه نو تفاوت قیمت چندانی ندارد.

افرایش بی‌رحمانه قیمت قطعات خودرو

در مدت زمان کوتاهی قیمت قطعات یدکی چند برابر شد و در عین حال که کیفیت نه تنها افزایش نیافت در بعضی موارد کاهش هم داشته است‌.

دستمزدها از سال ۹۶ تغییری نکرده و ثابت مانده است و تعمیر کاران سود چندانی از دستمزد نمی‌برند.

در حال حاضر فردی به نام تعمیرکار کم پیدا می‌شود چون اکثر افراد تعویض کار شده‌اند؛ نه مشتری و نه تعمیر کار تمایل چندانی برای تعمیر قطعه آسیب دیده ندارند و ترجیح می‌دهند تا قطعه عوض شود و به اصطلاح جنس نو بر روی ماشین باشد.

مردم دیگر حوصله صبر کردن برای تعمیر قطعه خود را ندارند البته این تمایل دو طرفه است و تعمیر کار هم ترجیح می‌دهد به جای تعمیر یک خودرو و یا قطعه، قطعه چند خودرو را تعویض کند.

برخی قطعات بسیار کمیاب شده‌اند زمان زیادی صرف می‌شود تا لوازم یدکی و قطعه مورد نیاز یافت شود، البته شرایط برای برخی خودروها مانند ماشین‌های چینی متفاوت است و عملاً قطعات یدکی ندارند و ممکن است حتی تا چندین ماه هم قطعه یدکی مورد نظر پیدا نشود.

حتما بخوانید:  کنایه میثم مطیعی به واکسن زدن حسن روحانی

برای خودرو های خارجی ‌گرانقیمت قطعات به سختی پیدا می‌شود یعنی به طور عادی و معمول در بازار نیست، مکانیک و تعمیرکاران باید به واسطه‌ها سفارش داده تا جنس مورد نظر را دریافت کنند.

از سال گذشته دستمزدها تغییر چندانی نکرده است، شاید در بهترین حالت ۱۰ درصد افزایش داشته که در مقابل افزایش سه برابری قیمت لوازم یدکی بسیار ناچیز است.

با توجه به افزایش قیمت‌هایی که رخ داده بسیاری از مردم دیگر کولر های خود را شارژ نمیکنند.

هزینه شارژ کولر در سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان بود اما امسال یک میلیون ۹۰۰ هزار تومان شده است، البته تنها این بخش افزایش نیافته، مثلاً دینام خودرو هم سال گذشته ۲۰۰ هزار تومان بود اما امسال به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

تعویض لنت خودرو که جزو پرمصرف‌ترین و عادی‌ترین لوازم تعویضی خودرو است از ۵۰ هزار تومان به ۲۷۰ هزار تومان رسیده است، حتی هزینه تعویض روغن هم از ۵۰ هزار تومان به ۱۶۰ هزار تومان رسیده تا تعویض چهار لیتر روغن هم برای برخی ایجاد مشکل کند.

قیمت این قطعه از ۳۸۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

سید احمد موسوی، رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو کرج می‌گوید: عمده ترین مشکل در بازار لوازم یدکی خودرو، سخت شدن واردات است چون امکان ثبت سفارش وجود ندارد و اگر هم سفارشی ثبت شود مشکلات ترخیص و گمرک گریبان آن را می‌گیرد.

وی در ادامه می‌افزاید: زمانی که واردات به صورت عادی انجام می‌شود هیچ کس به فکر تولید داخلی نیست اما شرایط سخت واردات این فرصت را به وجود آورده است که به فکر تولید داخلی و بهبود آن باشیم.

حتما بخوانید:  انتقال غیرمنتظره روزبه چشمی به ام‌صلال!

موسوی در خصوص تغییرات قیمت لوازم یدکی از سال گذشته تاکنون هم عنوان می‌کند: قیمت لوازم یدکی خودرو نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۷، به طور میانگین سه برابر شده است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *