افزایش علاقه عراقی‌ها به یادگیری زبان فارسی افزایش علاقه عراقی‌ها به یادگیری زبان فارسی | آوتاف
خانه / اخبار داغ / افزایش علاقه عراقی‌ها به یادگیری زبان فارسی

افزایش علاقه عراقی‌ها به یادگیری زبان فارسی

خبرگزاری ایسنا: مسئول بخش علمی رایزنی فرهنگی ایران در بغداد از افزایش علاقه عراقی‌ها به یادگیری زبان فارسی گفت.

محمدرضا تالاری، مسئول امور آموزش زبان فارسی بخش علمی رایزنی فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بغداد، درباره وضعیت زبان فارسی در این کشور گفت: رایزنی فرهنگی ایران در بغداد اقدامات بسیاری برای گسترش زبان فارسی انجام داده است که یکی از آن‌ها تأسیس خانه فرهنگ در بغداد در سال ۹۴ بود.

افزایش علاقه عراقی‌ها به یادگیری زبان فارسی

او ادامه داد: مهم‌ترین بخش این مرکز، آموزش زبان فارسی به علاقه‌مندان عراقی است و از سال ۹۴ تاکنون بیش از چهارهزار نفر دوره‌های آموزش زبان فارسی را گذرانده‌اند و به دلیل محدودیت‌هایی که شیوع ویروس کرونا موجب آن شده است، این دوره‌ها در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

تالاری با اشاره به فعالیت‌های سال جاری در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور عراق برای آموزش زبان فارسی گفت: ابتدای سال ۹۹ به کمک کارشناسان بنیاد سعدی، آموزش‌های لازم برای برگزاری کلاس‌های مجازی به مدرسان زبان فارسی داده شد و در حال حاضر هفت کلاس مجازی به صورت همزمان و فعال داریم که بیش از ۱۰۰ فارسی‌آموز را پوشش می‌دهد و به همین میزان در مراکز دیگر تحت حمایت رایزنی فرهنگی نیز این اقدام در حال انجام است.

مسئول بخش علمی رایزنی فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بغداد افزود: در کنار مرکز فرهنگی در بغداد، مراکز دیگری نیز در نجف، کربلا، کوفه، بصره، دیوانیه، اربیل و سلیمانیه فعال‌اند که علاقه‌مندان عراقی‌ آن را برای آموزش زبان فارسی اداره می‌کنند.

تالاری همچنین درباره اقدام‌ها و کارهای صورت‌گرفته برای گسترش زبان فارسی توضیح داد: برای اولین‌بار نشریه آموزش‌محور و مهارت‌افزا در حوزه زبان فارسی به نام «مینا» را در عراق چاپ کردیم که شماره سوم آن هم در حال چاپ است.

حتما بخوانید:  حمله شهیار قنبری به یغما: او یغما پرروئی‌ست!

او ضمن برشمردن بعضی‌ از اقدام‌های انجام‌شده در بغداد برای افزایش گستره زبان فارسی گفت: برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی برای مدرسان عراقی به کمک استادان مجرب ایرانی، اهدای بیش از چهارهزار جلد کتاب در حوزه زبان فارسی به دانشکده زبان‌های خارجی عراق مانند دانشگاه بغداد و کوفه، برگزاری نشست‌های علمی و بزرگداشت‌های مرتبط با حوزه زبان فارسی در کشور عراق، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان ممتاز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های زبان خارجی عراق، اعطای بورسیه تحصیلی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و حمایت از گروه‌های زبان فارسی دانشکده زبان‌های خارجی مانند گروه فارسی دانشگاه بغداد، صلاح‌الدین، سلیمانیه، کوفه و بصره و برگزاری آزمون آمفا و سامفا از جمله اقدام‌های رایزنی ایران در عراق است.

رایزن علمی ایران در بغداد با تأکید بر این‌که مسأله گسترش زبان فارسی در کشورها اهمیت بالایی دارد، افزود: می‌خواهیم زبان فارسی به‌عنوان یک زبان مرجع و علمی شناخته شود و پیرامون فرهنگ ایران یا ایران‌شناسی کشورها باشد.

او با بیان این‌که باید در نگاه به زبان فارسی از سطح مراودات روزمره عبور و به‌عنوان زبان علمی به آن نگاه کنیم، درباره ضرورت چنین دیدگاهی اظهار کرد: این یک هدف کلی است و رایزنی فرهنگی ایران در بغداد به این موضوع نگاه خاصی دارد.

تالاری در ادامه بیان کرد: میزان تعاملات ایران و عراق از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، علمی و دانشگاهی بالاست و مسئله زیارت ائمه معصومین برای مردم هر دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که علاقه عراقی‌ها برای یادگیری زبان فارسی را دوچندان کرده است.

او در پایان یادآور شد: تمایل دانشجویان عراقی برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی ایران از دیگر موارد قابل توجه است و باید بگویم در حال حاضر دانشگاه‌های ما میزبان حدود شش‌هزار دانشجوی عراقی برای تحصیل هستند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *