افشاگری یک روزنامه درباره نقش دولت در گرانی‌ها افشاگری یک روزنامه درباره نقش دولت در گرانی‌ها | آوتاف
خانه / اخبار داغ / افشاگری یک روزنامه درباره نقش دولت در گرانی‌ها

افشاگری یک روزنامه درباره نقش دولت در گرانی‌ها

روزنامه اطلاعات با استناد به سخنان علیرضا عباسی، نماینده کرج و نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نوشت: دولت هر کیلو برنج خارجی را با قیمت نیم دلار وارد می‌کند یعنی دولت با ارز آزاد برنج را هر کیلو ۱۳ هزار تومان وارد می‌کند اما آن را به همراه مباشر خود شرکت بازرگانی دولتی ایران حدود ۱۷۰ درصد گرانتر در داخل کشور می‌فروشد.

چندی پیش محمدحسن آصفری، نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با نود اقتصادی با بیان اینکه قیمت برنج درجه سه ایرانی کیلویی ۵۰ هزار تومان و سیب زمینی کیلویی ۱۵ هزار تومان است و مرغ هم که از سفره مردم پر کشیده به کنایه گفته بود: «با این وضعیت مردم باید جو دم کنند و بخورند»

افشاگری یک روزنامه درباره نقش دولت در گرانی‌ها

این روزنامه نوشت:

* سال‌هاست که رسانه‌ها خواستار شفاف‌شدن معادلات قیمتی، مباشر این خرید کالاهای اساسی و هویت، نوع انتخاب آنها و شیوه خرید آنها هستند و معتقدند بسیاری از عوامل رشد قیمت کالاهای اساسی در بازار به خود دولت و این شیوه ناشفاف خرید و قیمت‌گذاری برمی‌گردد.

* به عبارت صریح‌تر هیچکس نمی‌داند کالاهای اساسی وارد شده توسط دولت با چند درصد سود به مردم فروخته می‌شود و اصولاً ضرایب صوری که دولت برای خودش در این فرایند لحاظ کرده، چقدر است و چه کسی بر رعایت آن نظارت می‌کند. این شیوه ناشفاف دهه‌هاست که ادامه دارد و مختص دولت خاص هم نیست، لذا در شرایط کنونی ربطی به تحریم و مسایل آن ندارد و حداکثر ممکن است هزینه مبادله را چند درصدی بالا برده باشد.

* اما اصل ناشفاهی و تأکید بر گشوده نشدن تاریکخانه شرکت بازرگانی دولتی، این ظن را ایجاد می‌کند که شاید بخش بزرگی از گرانی‌های‌ مواد غذایی نه در بازار و نه تقصیر واسطه‌ها که درخور قیمت‌گذاری دولتی باشند.

حتما بخوانید:  تورو امام حسین به هم دیگه رحم کنید

* سوال بزرگ این است که آیا دولت به‌عنوان بزرگ تاجر، مسئول بخش بزرگی از گرانی غذا است؟ امید که وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی، شفاف به این سوال پاسخ گویند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *