اقدام ایران در پی تعلیق ناگهانی مذاکرات وین اقدام ایران در پی تعلیق ناگهانی مذاکرات وین | آوتاف
خانه / اخبار داغ / اقدام ایران در پی تعلیق ناگهانی مذاکرات وین

اقدام ایران در پی تعلیق ناگهانی مذاکرات وین

برترین‌ها: همزمان با به تعویق افتادن مذاکرات ایران ایران و غرب بر سر احیای برجام، ایران در اقدامی غیرمنتظره به صورت یک طرفه گفتگو‌ها با عربستان سعودی را موقتا تعلیق کرده است که برخی تحلیلگران این تصمیم تهران را نوعی اقدام تلافی جویانه در برابر سنگ‌اندازی‌ها بر سر توافق هسته‌ای دانسته‌اند.

اقدام ایران همزمان با تعلیق مذاکرات وین

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به طور ناگهانی اعلام کرد که به دلیل برخی مسائل بیرونی، مذاکرات وین دچار وقفه می‌شود.

وی جزییاتی از این «مسائل بیرونی» را مطرح نکرد اما در محافل بین‌المللی و همچنین داخل ایران درخواست‌های اخیر روسیه عامل این تاخیر عنوان می‌شود.

تعلیق موقت گفت‌وگوها میان ایران و عربستان

در حالی که «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه کنفرانس آنتالیا اعلام کرده بود که دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی روز چهارشنبه در بغداد برگزار خواهد شد، خبرهای رسیده به نورنیوز حاکی است که ایران به صورت یک طرفه این گفت‌وگوها را موقتا تعلیق کرده است.

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز چند روز پیش از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود.

اگرچه ایران تاکنون زمان مشخصی را برای پیگیری گفت‌وگوها با عربستان سعودی اعلام نکرده اما خبرهای غیر رسمی حاکی از این بود که برای برگزاری دور پنجم گفتگوها میان ایران و عربستان سعودی در روز چهارشنبه هفته جاری توافق شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به‌طور غیرمنتظره خواستار تضمین‌هایی از طرف آمریکا شد تا تجارت بین روسیه و ایران تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده اخیر علیه این کشور قرار نگیرد.

حتما بخوانید:  ترامپ، وزیر دادگستری آمریکا را اخراج کرد

این اقدام روسیه تلاش‌های نزدیک به یک سال ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی برای احیای برجام را به خطر انداخت.

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای پس از توقف ناگهانی مذاکرات وین اعلام کردند که هیچ طرفی نباید به دنبال سوءاستفاده از مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران باشد.

سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا در یک بیانیه مشترک که منتشر شد، بدون اشاره به نام کشوری اعلام کردند: «هیچ طرفی نباید از مذاکرات هسته‌ای ایران در راستای منافع خود بهره‌برداری کند تا تضمین‌هایی را که هیچ ربطی به این توافق‌نامه ندارد به دست آورد.»

علی مطهری: روسیه هراسی را کنار بگذارید

علی مطهری، نماینده سابق مجلس در واکنش به توقف مذاکرات در توییتی نوشت: «ایران باید در آخرین مرحله احیای برجام روسیه هراسی را کنار بگذارد و مشکلات باقی مانده را با مذاکره مستقیم با آمریکا حل و فصل کند.» وی اضافه کرد: «روسیه به‌شدت نگران احیای برجام و بهبود روابط اقتصادی ایران با غرب است و می‌خواهد ایران همچنان گروگان او و سپری در مقابل غرب برای روسیه باشد.»

وی تاکید کرد که مقامات کشور باید منافع ملی را بر منافع روسیه ترجیح دهند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *