انجمن لبنیات: جامعه، شوک قیمتی را تحمل کند انجمن لبنیات: جامعه، شوک قیمتی را تحمل کند | آوتاف
خانه / اخبار داغ / انجمن لبنیات: جامعه، شوک قیمتی را تحمل کند

انجمن لبنیات: جامعه، شوک قیمتی را تحمل کند

 محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: داستان از این قرار است که تاکنون بخشی از نهاده‌های دامی با ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی وارد می‌شد.

او اضافه می‌کند: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، پیشنهاد قیمت ۱۱ هزار تومان برای این ارز را داده است و مجلس می‌گوید ارز باید تک‌نرخی شود و ۱۷هزار‌و ۵۰۰ تومان باشد. به گفته بنی‌طبا، این تغییر نرخ ارز، یعنی با شوک قیمتی عجیب‌و‌غریبی روبه‌رو می‌شویم. اینکه ارز تک‌نرخی شود و همه‌چیز بر اساس آن انجام شود، قیمت‌گذاری دستوری نداشته باشیم و در بازار رقابت حاکم باشد، کار درستی است و باید چنین شرایطی وجود داشته باشد اما مسئله آن شوکی است که ایجاد می‌کند.

او ادامه می‌دهد: این جلسه در واقع تدارکی است که دیده شده برای اینکه شوک ایجادشده ناشی از حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی را به‌‌ویژه برای دهک‌های محروم مهار کنیم. سخنگوی انجمن صنایع لبنی بیان می‌کند: ۱۰ قلم محصول پرمصرف را کارخانه‌ها با ضرر بیرون می‌دهند.

انجمن لبنیات: جامعه باید شوک قیمتی را تحمل کند

اگر این روند ادامه یابد، خط تولید این کارخانه‌ها می‌خوابد و در نهایت باید به تصمیمی برسند. اگر قرار باشد آزادسازی اتفاق بیفتد و داستان نرخ ارز تغییر کند، ما برای سال دیگر با شوک قیمتی مواجه می‌شویم. او اضافه می‌کند: باید بدانیم برای مدیریت این شوک قیمتی به‌‌ویژه برای دهک‌های محروم جامعه به چه شکلی عمل کنیم؛ زیرا ممکن است لبنیات از سبد آنها حذف شود.

بنی‌طبا می‌گوید: می‌کوشیم به یک فرمول برسیم که تأمین کالای سه دهک محروم جامعه کامل انجام شود. راهکارهایی پیدا کنیم که نیاز سه دهک را تأمین کنیم، مابقی جامعه که می‌توانند شوک قیمتی را تحمل کنند، خوب تحمل می‌کنند. او یادآور می‌شود: درحال‌حاضر گاودارها قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم شیر خام را با ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی، پنج‌هزار‌و ۶۰۰ تومان اعلام می‌کنند، درحالی‌که قیمت را چهارهزارو ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این مسئله هم به دامداران و هم به کارخانه برای تأمین شیر خام فشار می‌آورد.

(Visited 1 times, 1 visits today)
حتما بخوانید:  سقوط دانش‌آموز از کوه به خاطر شبکه شاد؟

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *