بازی ‎روسیه با ‎ایران را بی‌جواب نگذارید بازی ‎روسیه با ‎ایران را بی‌جواب نگذارید | آوتاف
خانه / اخبار داغ / بازی ‎روسیه با ‎ایران را بی‌جواب نگذارید

بازی ‎روسیه با ‎ایران را بی‌جواب نگذارید

برترین‌ها: سارا معصومی، خبرنگار حوزه دیپلماسی در توئیتی از کارشکنی مسکو در روند مذاکرات افغانستان پرده برداشت.

وی در رشته توئیتی نوشت: 

روسیه پس از خروج نظامی آمریکا از ‎افغانستان و کمرنگ‌شدن نقش سیاسی واشنگتن و اروپایی‌ها در این پرونده، در حال قبضه کامل فضای سیاسی پیرامون افغانستان و ابتکار هرگونه روند مذاکراتی است.

‏رویه ای که مسکو در قبال افغانستان دنبال می کند در برخی موارد بی‌شباهت به روند خودمحور امریکا در «توافق دوحه»‌ نیست که در نهایت منجر به دست بالای طالب در معادلات و حذف دولت و دیگر اعضای جمهوریت از روند سیاسی افغانستان شد.

‏به عنوان نمونه، فرمت مسکو در ۱۴ اوریل ۲۰۱۷ شکل گرفت تا سازوکاری برای گفتگوهای طالبان و نمایندگان گروهای اصلی افغان باشد. در دومین دور فرمت مسکو در ۹ نوامبر ۲۰۱۸ همین رویه تکرار شد. ولی در سومین دور فرمت مسکو نمایندگان گروهای افغان و شخصیتهای سیاسی حذف شدند.

بازی ‎روسیه با ‎ایران را بی‌جواب نگذارید

‏اما نقطه خطرناک این روند برای ایران در تحمیل اراده و خواست مسکو در قبال افغانستان است. روسیه در بیانیه روز گذشته اراده خود را به نحوی در متن تحمیل کرد.

‏درحالی که تیم ایران به ریاست حسن کاظمی قمی نظرات صریح تهران در مخالفت بابرخی بندها رااعلام کرده و انتشار بیانیه مشترک را درصورت عدم اصلاح چند موردغیرممکن دانسته بود، روسیه بدون جلب نظر مشترک ایران و چندکشور دیگربیانیه را به اسم «بیانیه مشترک» و بدون هماهنگی با سایرین منتشر کرد.

بازی ‎روسیه با ‎ایران را بی‌جواب نگذارید

‏ایران تاکنون مواضع خود در قبال تحولات افغانستان را با اصرار بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر اعلام کرده و با شناسایی طالبان به عنوان “دولت موقت” مخالفت است و این در حالی است که در بند یک بیانیه برای اشاره به هیات طالبان از لفظ «نمایندگان دولت موقت افغانستان»نام برده‌شده است.

حتما بخوانید:  زورگیری با اسلحه و قمه، وسط اتوبان کرج!

‏به نظر می‌رسد که روسیه علیرغم ادعاهای شفاهی، در میدان نقشی برای ایران در پرونده افغانستان قائل نیست و این در حالی است که ایران بیشترین آسیب امنیتی، سیاسی و اقتصادی را در نتیجه تحولات افغانستان می‌بیند.

‏سکوت ایران در چندساعت اخیر در برابر اقدام یکجانبه و خودمحور روسیه در انتشار بیانیه مشترک شاید به مذاق دوستان روس خوش آید اما پیام نامناسبی است که مستقیما منافع ملی ایران در افغانستان را در این روزهای بحرانی تحت الشعاع قرار می‌دهد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *