بغزیان: چرا می‌گویید حذف ارز ۴۲۰۰ بی‌تاثیر است؟ بغزیان: چرا می‌گویید حذف ارز ۴۲۰۰ بی‌تاثیر است؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / بغزیان: چرا می‌گویید حذف ارز ۴۲۰۰ بی‌تاثیر است؟

بغزیان: چرا می‌گویید حذف ارز ۴۲۰۰ بی‌تاثیر است؟

صبح ما: دولت سید ابراهیم رئیسی لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را تحویل مجلس شورای اسلامی داده است. البته مجلس فوریت آن را برداشت تا به شکل عادی به آن رسیدگی کند با این وجود برخی کارشناسان معتقدند حذف این ارز در شرایط موجود می‌تواند سبب‌ساز مشکلات بیشتری برای مردم شود.

دراین‌باره آلبرت بغزیان، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران می‌گوید: «من در شرایط کنونی مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم؛ البته باید بگویم وضع کردن این قیمت برای ارز هم اشتباه بود و باید پرسید اصلاً برای چه هدفی وضع شد، آیا هدف و ماموریتی آن محقق شد، آیا هدف این بود که ما برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر کالاهای اساسی را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز وارد و توزیع کنیم، یا این‌که نیت این بود فاصله میان ارز آزاد و دولتی کم شود، اگر هدف این‌ها بود باید بگوییم محقق نشد چراکه با نظارت ضعیف برنامه به سمت توزیع خودمانی رفت، یعنی به یک نفر ۴۲۰۰ تومان ارز دادیم تا کالای ضروری وارد کند و او هم رفت کالا را به نرخ ارز ۳۰ هزار تومانی فروخت، یعنی دولت آن‌جا نظارت نکرد.»

بغزیان: چرا می‌گویید حذف ارز ۴۲۰۰ بی‌تاثیر است؟

وی ادمه می‌دهد: «آیا به‌خاطر این‌که در نظارت ضعف وجود داشت و این‌که برخی از اقدامات عمدی بود می‌خواهیم این ارز را حذف کنیم، چراکه توان تخصیص آن را نداشتیم، حالا می‌خواهند این ارز را حذف کنند تا رانت ایجاد نشود امام باید تبعات آن را درنظر گرفت. تبعات حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی این است که بهانه‌ای می‌شود برای کسانی‌که احتکار می‌کنند تا کالای خود را گران بفروشند، اینجا فشار زیادی به قشر فقیر وارد می‌شود. حتی اگر الان هم هیچ کالایی ارز ۴۲۰۰ نگیرد اما همین‌که روح این ایده وجود دارد مانعی برای بهانه تراشی شده تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند، اما بعد از حذف این ارز همه کالاها با بهانه حذف ارز دولتی قیمت‌شان افزایش پیدا می‌کند حتی اگر هم قبلاً ارزی به آن‌ها تخصیص داده نمی‌شد.»

حتما بخوانید:  نفت ۱۲۰ دلاری با توقف صادرات ایران

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان می‌کند: «به نظرم الان زمان حذف این ارز نیست. تا زمانی‌که ما نتوانستیم قیمت‌ها را مهار کنیم، نتوانستیم همین دارایی‌هایی که از صادرات محدود نفت برمیگردد درست تخصیص دهیم، با انجام این کار گویی قوزی بالای قوز سفره زندگی مردم می‌شود. درحالی‌که باید نظارت را قوی کنند، اعلام کنند که هرکس این ارز دولتی را دریافت می‌کند ما بالای سر او ایستاده‌ایم تا خطا نکند.»

وی خاطرنشان می‌کند: «حتی به نظرم افزایش نرخ ارز دولتی در این شرایط بهتر از حذف کامل آن است، کاری که قرار بود از سال‌ها قبل انجام دهیم، یعنی به تدریج نرخ ارز افزایش پیدا کند. الان اگر ارز دولتی حذف شود آیا قرار است همه کالاها با نرخ آزاد وارد شود؟ پس چرا نام کالای اساسی و نظام حمایتی وجود دارد، پس چرا یارانه می‌دهیم؟ اصلاً بیایند یارانه را هم حذف کنند. وقتی ۴۵ هزار تومان یارانه در زندگی مردم اثرگذار است حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اثرگذار نخواهد بود؟ اگر مشکل سوء استفاده از ارز دولتی بوده باید نظارت آن را بیشتر کرد.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *