بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس شد بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس شد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس شد

خبرگزاری ایسنا: “بوریس جانسون” سرانجام امروز (سه‌شنبه) با آرای اکثریت اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد.

در پی اعلام استعفای ترزا می از سمت نخست وزیری بریتانیا که به دلیل ناکامی‌اش در اجرای بریگزیت و مدیریت آن رخ داد، حزب محافظه‌کار بریتانیا که پیروز انتخابات پیشین در پارلمان بود امروز از میان بوریس جانسون و جرمی هانت رای گیری کرد و در نتیجه جانسون همانطور که پیش‌بینی می‌شد به عنوان رهبر حزب و نخست وزیر انتخاب شد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس شد

به گزارش دیلی میل، بوریس جانسون و جرمی هانت ماه گذشته زمانشان را صرف کسب رای حدود ۲۰۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار (توری) کردند که این رای‌گیری عصر دوشنبه به پایان رسید و نتایج امروز (۲۳ ژوئیه) اعلام شد. جانسون عصر چهارشنبه (فردا) به عنوان نخست‌وزیر منصوب ‌شده و رسما جایگزین ترزا می می‌شود.

جانسون وارث بحران سیاسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد شد که باید تا ۳۱ اکتبر (نهم آبان ماه) اجرایی شود. جانسون باید اتحادیه اروپا را برای احیای مذاکرات درباره یک توافق خروج ترغیب کند؛ توافقی که این نهاد تاکید دارد قابلیت مذاکره دوباره ندارد. در غیر اینصورت بریتانیا وارد تبعات اقتصادی یک خروج بدون مدیریت می‌شود.

تنها توافق موجود، سه بار از سوی پارلمان بریتانیا رد شده است و بسیاری از قانونگذاران از جمله شورشی‌های حامی اروپا در حزب محافظه‌کار، متعهد شده‌اند تا جلوی تلاش جانسون برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا، آن هم بدون توافق، بایستند.

این شهردار سابق لندن گفته‌ است، تدارکات برای یک خروج بدون توافق را فراهم می‌کند تا مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا مجبور شوند نظرشان را درباره توافق تغییر دهند. جانسون ماه گذشته به تاک‌ردیو گفت: قطعا طرح خودمان را به سوی اقدام عملی می‌کشانیم و آماده‌ایم که ۳۱ اکتبر خارج شویم، هر چه می‌خواهد بشود بشود… یا انجام بده یا بمیر، هر چه پیش‌ آید خوش آید.

حتما بخوانید:  گول فروش سهام سرخابی‌ها را نخورید

با انتخاب جانسون تعدادی از وزرای کابینه ترزا می اعلام کرده‌اند استعفا می‌کنند و انتظار می‌رود پیروزی جانسون با دودستگی عمیق در حزب محافظه‌کار همراه باشد.

بوریس جانسون

آلکساندر بوریس دو ففل جانسون ( Alexander Boris de Pfeffel Johnson) متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۶۴ روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و تاریخ‌نگار بریتانیایی است. وی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به عنوان شهردار لندن فعالیت می‌کرد و از ۲۰۱۵ نمایندگی پارلمان بریتانیا از حوزه انتخابیه آکسبریج و رویسلیپ جنوبی را به عهده دارد. او در دوره دوم شهرداری خود بر برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن نظارت کرد. او پیشتر از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ نماینده پارلمان از حوزه انتخابیه هنلی بود. او که عضو حزب محافظه کار بریتانیا است به دلیل نزدیکی به سیاست‌های لیبرال اقتصادی و لیبرال اجتماعی «لیبرترین» خوانده شده‌ است.

ترک تابعیت آمریکایی

بوریس جانسون از آن‌جایی که متولد نیویورک در ایالات متحده آمریکا بود، دارای شهروندی مضاعف ایالات متحده و بریتانیا بود. او که بارها از قوانین مالیاتی آمریکا شکایت کرده بود، نهایتاً در سال ۲۰۱۶ میلادی، رسماً از تابعیت آمریکایی خود صرف‌نظر کرد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس شد

مواضع جانسون در قبال ایران

«اگر من نخست وزیر شوم، آیا از اقدام نظامی علیه ایران حمایت می‌کنم؟ پاسخ منفی است.» این آخرین گفته بوریس جانسون یکی از بخت‌های اصلی نخست وزیری انگلیس درباره ایران است.

جانسون، به استفاده از واژه‌های تیز و تند و واکنش‌های خاص شهره است. او بارها با جملات صریح و تند، ایران را مورد انتقادهای خود قرار داده است.

وی اوایل ژوئیه زمانیکه تنور انتخابات حزب داغ‌تر از پیش شده بود در جریان جلسه پرسش و پاسخ محافظه‌کاران بریتانیا مدعی شده بود: «باید درباره ایران و این حکومت بسیار هوشیار باشیم چراکه آنها در هر نوع شیطنتی در منطقه مقصر هستند. بریتانیا باید با واشنگتن و بروکسل همکاری کند تا از هرگونه شیطنت ایران در منطقه جلوگیری کنند.»

حتما بخوانید:  ویدئوی جدید از بچه فیلِ پارک ارم

وزیر امور خارجه سابق انگلیس به نظر می‌رسد درباره برجام یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ. او همیشه با توجه به سیاست‌های کلی بریتانیا از برجام حمایت کرده است اما طعنه‌های خود را گاه و بیگاه نیز بیان می‌کند به‌طور مثال وی اخیراً و در رقابت‌های انتخاباتی گفت: «معتقدم قطعاً برجام ضعیف عمل می‌کند و باید درباره راه‌هایی که رفتارهای مخرب ایران را محدود می‌کند فکر کنیم و همچنان معتقدم که وادار کردن ایران به ادامه ندادن برنامه هسته‌ای‌اش راه درستی برای کشور ما و منطقه است.»

به نظر می‌رسد بوریس جانسون به مانند دونالد ترامپ از مذاکرات جدید برای دستیابی به یک توافق تازه با ایران استقبال کند. این موضوع را می‌توان در لابلای چند اظهارنظرش درباره ایران پیدا کرد.

وی زمانیکه وزیر امور خارجه انگلیس بود و ایالات متحده قصد خروج از برجام را داشت در مقاله‌ای برای روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «توافق اتمی با ایران قطعاً ضعف‌هایی دارد ولی من اطمینان دارم که می‌توان آنها را برطرف کرد. چرا که هنگام مواجهه با مجموعه‌ای از گزینه‌های نامطبوع، عقل سلیم در این است که گزینه‌ای با کمترین تبعات منفی انتخاب شده و بعداً کاستی‌های آن اصلاح شوند.»

وی پس از خروج آمریکا از برجام نیز از مذاکرات جدید سخن گفته بود و تصریح کرد: «حال که دولت ترامپ برجام را ترک کرده است، این وظیفه واشنگتن است تا راهی برای مذاکرات جدید درباره نگرانی‌های مشترکمان بیابد.»

جانسون پیشتر نیز در راستای سیاست یکی به نعل و یکی به میخ، در نوامبر ۲۰۱۷ نیز در کمیته امور خارجه پارلمان بریتانیا، ابتدا توافق هسته‌ای با ایران را «پیروزی شگفت‌انگیز دیپلماسی» توصیف کرد اما با این وجود گفت که این توافق تغییر گسترده‌ای را در سیاست‌های ایرانیان در منطقۀ خاورمیانه از جمله حمایت این کشور از حزب الله لبنان و حوثی‌ها در یمن بوجود نیاورده است.

حتما بخوانید:  دست از سر مهدوی‌کیا بردارید

وی زمانیکه وزیر امور خارجه بود، یکبار به تهران سفر کرد که محور این سفر که بیشتر رسانه‌ها درباره آن سخن گفتند، توافق هسته‌ای نبود بلکه درباره آزادی نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی زندانی در ایران بود.

جانسون به مانند مقام‌های آمریکا یکبار نظرش را درباره تغییر نظام در ایران بیان کرده بود گرچه این نظر کمی عجیب بود. وی در ماه می ۲۰۱۸ در پارلمان بریتانیا درباره موضع‌اش درباره تغییر رژیم در ایران گفته بود: «گمان نمی‌کنم تغییر رژیم در ایران هدفی باشد که ما در پی آن باشیم.»

وی در عین حال افزود: «ممکن است در آینده نزدیک در پی تغییر رژیم [در ایران] باشیم اما نمی‌توانم با اطمینان بگویم که این تغییر لزوماً اوضاع را بهتر می‌کند…»

یکی از متحدان قدیمی و جدی بریتانیا در دنیا، ایالات متحده آمریکاست. رابطه ترامپ و جانسون هم ویژگی‌های خاص خود را دارد. زمانیکه ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و جانسون هم در رأس شهرداری لندن قرار داشت چندین بار به یکدیگر در رسانه‌ها پاسخ‌های تند و تیزی داده بودند. جانسون در آن زمان گفته بود تنها دلیلی که به نیویورک نمی‌رود خطر دیدار احتمالی با دونالد ترامپ است.

اما حالا گویا روابط این دو بسیار هم خوب است به‌طوریکه دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر از نخست وزیری جانسون حمایت کرده است و معتقد است رابطه لندن و واشنگتن با انتخاب جانسون بهتر از گذشته خواهد شد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *