بوی بد گرانی این بار از پوشک‌های بهداشتی در آمد! بوی بد گرانی این بار از پوشک‌های بهداشتی در آمد! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / بوی بد گرانی این بار از پوشک‌های بهداشتی در آمد!

بوی بد گرانی این بار از پوشک‌های بهداشتی در آمد!

محتکران به سیم آخر زده‌اند و پوشک بچه احتکار می‌کنند تا نمایشی تهوع‌آور از یک بی‌اخلاقی اقتصادی را به اجرا بگذارند. انگار دلار گران اقتصاد کشور را به جایی رسانده که برخی سودجویان حتی بعد انسانی ماجرا را زیر پا گذاشته و دست به نوعی از احتکار بزنند که حتی صحبت از آن مایه تعجب باشد.

خبری منتشر شد دراین باره که یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته پوشک از سه انبار در استان البرز کشف شده است. آنطور که دستگاههای نظارتی استان البرز اعلام کرده‌اند، صاحب این پوشک‌ها از سال گذشته این کالا را با ارز ۳۸۰۰ تومانی به کشور وارد و تاکنون احتکار کرده است. گویا دلار روان اقتصاد ایران را حسابی پریشان کرده است.

پوشک

این روزها هر خرابی در هر گوشه از اقتصاد رخ می‌دهد تقصیرش را بر گردن دلار می‌اندازند. حالا هم که دلار به مرز ۱۲ هزار تومان رسیده و به نظر می‌رسد جولانگاه خوبی برای دلالان همیشه در صحنه اقتصاد کشور فراهم کرده است.

بر اساس آمار به دست آمده یکی از پرفروش‌ترین برندهای بازار پوشک در ایران “مولفیکس”، طی چند هفته گذشته حدود ۷۰درصد کاهش عرضه داشته است. به گفته تعدادی از داروخانه‌ها، این برند پوشک اولا به تعداد خیلی محدود (حدود چهار الی پنج بسته) آن‌هم با قیمت بسته‌ای ۹۰هزار تومان عرضه می‌شود! درحالی که همین پوشک تا دو یا سه هفته گذشته بسته‌ای ۴۵هزار تومان بوده است.

«پنپرز» از دیگر برند‌های پوشک است که قیمت ثابتی در مغازه و یا داروخانه‌ها ندارد. در برخی داروخانه حداکثر ۶۰هزار تومان است اما در مغازه‌ها تا ۸۹هزار تومان هم قیمت خورده است. در این بین رییس اتحادیه خرازی‌ها به گرانی پوشک واکنش نشان داده و گفته است: قیمت رسمی فروش پوشک بچه ۵۵هزار تومان و قیمت خرید آن ۴۴هزار تومان است که البته الان فکر نکنم با این قیمت‌ها جایی محاسبه شود.

حتما بخوانید:  دوچرخه‌سواری زنان، جُرم تلقی خواهد شد؟

عباس کرباسی، رئیس اتحادیه بنکداران در ارتباط با وضعیت بازار محصولات صنایع سلولزی می‌گوید: «قیمت تمامی محصولات صنایع سلولزی از جمله پوشک بچگانه، پوشینه بزرگسال، دستمال‌کاغذی و دستمال حوله دو برابر شده است. هر هفته که شرکت‌ها برای توزیع می‌آیند ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به هفته قبل قیمت‌های صنایع سلولزی را افزایش می‌دهند.

پوشک مولفیکس نرمال معمولی از جمله محصولاتی است که قیمتش از هشت هزار تومان در عمده‌فروشی‌ها به ۱۶ هزار تومان رسیده است. آنچه که بیش از افزایش قیمت باعث ایجاد مشکل می‌شود نبود مواد سلولزی است، به‌طور مثال همین پوشک مولفیکس کمیاب شده است و به راحتی در بازار پیدا نمی‌شود، به‌طوری که عرضه آن چیزی درحدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.»

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران‌ ا بیان این که عدم تخصیص ارز دولتی به این صنعت باعث رشد قابل توجه قیمت ها شده است، گفت: امروز در بازار شاهد کمبود کالا در بازار نیستید ولی ناچار به فروش محصولات با قیمت های جدید هستیم. 

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت محصولات سلولوزی از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: درصددیم با جلسات مختلف و رایزنی‌ها با وزارت صنعت نسبت به دریافت ارز دولتی اقدام کرده و با موافقت مسئولین بتوانیم مانع افزایش قیمت‌ها شویم. برهمین اساس اگر جلسات نتیجه بخش باشد، قیمت کالاها به حالت قبل برگشت پیدا می‌کند.

دکتر سید حسن هاشمی؛ وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر نایاب و گران شدن پوشک و شیرخشک نوزادان، اظهار داشت: تعجب می‌کنم که چرا می‌گویید شیرخشک، نایاب شده و باعث اضطراب برای خانواده هایی می‌شود که نوزاد دارند تعبیر به نایاب شدن، درست نیست.

حتما بخوانید:  پیام فرانسه به ایران: فریبا عادل‌خواه را آزاد کنید

وی ادامه داد: مدیریت بازار سخت است چون باید شیرخشک را با قیمت قبلی و با حداکثر ۹ درصد افزایش قیمت، عرضه کنیم و کنترل مرزها، قاچاق و ورود شیرخشک به شیرینی فروشی ها، کار دشواری است که در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست و شاید مجبور شویم در آینده شیرخشک را سهمیه بندی کرده یا در پایگاه های بهداشت، توزیع کنیم.

هاشمی تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم شیرخشک‌های معمول و متداول، نایاب شوند البته برخی شیرخشک‌های خارجی و خاص توسط بخش خصوصی با ارز آزاد به کشور وارد می‌کند که گران تر هستند اما تامین پوشک بچه نیز وظیفه ما نیست اما اگر اختیار آن به ما سپرده شد، شاید بتوانیم کاری کنیم اما مسئولیت این بخش، با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

خبر‌ها روزانه از کشف انبار محتکران می‌گوید و اهالی توییتر فارسی روزبه‌روز نسبت به این خبر‌ها حساس‌تر می‌شوند.

در ادامه بخشی از این واکنش ها را بخوانید:

 * «به‌نظرم دولت جایزه بذاره برای کشف انبار‌های احتکار، این‌جوری راحت‌تره»، «ما عوض شدیم، دیگه به همدیگه رحم نمی‌کنیم، مشکل اقتصاد احتکار نیست، مشکل ذهنیه که به فکر احتکار می‌افته»، «نداشتن شرف یعنی احتکار پوشک‌بچه. بسته پوشکی که دو سال پیش می‌خریدم ٢٣ هزارتومان الان شده ٧٠ هزار تومان.

* مردم از کجا بیارن آخه؟»، «انقدر ظالمید که مایحتاج ضروری مردم رو احتکار می‌کنین که گرون‌تر بفروشین و خون مردم بیچاره رو بکنین تو شیشه؟»، «جامعه‌ای که توش احتکار می‌شه، روی خوش نمی‌بینه… کی وقت کردیم انقدر بی‌رحم شیم؟»،

*«اینایی که اجناس مورد‌نیاز مردم رو می‌ذارن تو انبار که گرون شه و بفروشن و سود کنن، اسم‌شون چیه؟ هم‌وطن؟»، «کسی که دارو رو احتکار می‌کنه، قاتله… مگه قتل و دزدی حتما باید همونی باشه که تو فیلم‌ها می‌بینیم یا می‌شنویم؟»، «چرا هرچی گرون می‌شه یهو از تو انبار‌ها پیدا می‌شه؟!».

حتما بخوانید:  توهین به روحانی در روز جانباز با دستِ بی‌قرار؟

* «از احتکار ارز و طلا رسیدیم به احتکار پوشک، از پوشک به چی می‌خواییم برسیم؟»، «و زندگانی دنیا جز متاعی فریبنده نیست… آیه ١٨۵ سوره آل‌عمران»، «چندتا دندون هست که حتما باید بکشی: دندون طمع مهم‌ترینه.

* اگه این دندون رو نکشی محتکر می‌شی و روسیاه مردم»، «خیانت به مملکت فقط جاسوسی نیست… بنزین به آتش آشفتگی اقتصادی ریختن هم خیانته»،

* «پیشنهاد می‌دم این کالا‌های احتکار‌شده رو بین مردم مناطق محروم تقسیم کنین»، «دیگه دارو رو احتکار نکنین، یه لحظه، فقط یه لحظه به بچه‌های سرطانی فکر کنین و امیدشون برای رسیدن دارو»، «احتکار، گرون‌فروشی و بی‌رحمی نسبت به هم نشونه‌های واداد‌گی تو جامعه‌س. کمک کنیم برای همبستگی بیشتر»، «کاش کمی هم شرف احتکار می‌کردین برای روز‌های سخت» و «مردمی شدیم که خودمون به خودمون رحم نمی‌کنیم… حیف».

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *