«تک‌درخت» عباس کیارستمی ثبت ملی می‌شود «تک‌درخت» عباس کیارستمی ثبت ملی می‌شود | آوتاف
خانه / اخبار داغ / «تک‌درخت» عباس کیارستمی ثبت ملی می‌شود

«تک‌درخت» عباس کیارستمی ثبت ملی می‌شود

خبرگزاری صبا: مهدی شادی زاده عکاس و مستندساز درباره تک درختی که قرار است به نام عباس کیارستمی ثبت میراث ملی شود، توضیح داد: عباس کیارستمی به دلیل سفرهای زیادی که می کرد از تک درخت های زیادی در طول سفرهایش و در فصول مختلف بازدید کرده بود ولی یکی از این تک درخت ها از بقیه مهم تر و با ارزش تر است به این دلیل که عباس کیارستمی در فصول مختلف کنار آن عکاسی کرده است. همچنین عکس معروفی از این فیلمساز وجود دارد که در آن همه زمین را برف پوشانده و این تک درخت در وسط عکس قرار دارد که این عکس روی یکی از کتاب های شعر کیارستمی نیز منتشر شده است.

وی با اشاره به شهرت جهانی این تک درخت یادآور شد: عباس کیارستمی در ورک‌شاپ هایش برای شاگردان اروپایی خود از این تک درخت در حوالی تهران، تعریف کرده و به آن ها گفته بود ما در تهران درختی داریم که مردم برای این که حاجاتشان برآورده شود، به آن روبان آویزان می کنند. در سال ۸۴ زمانی که عباس کیارستمی این عکس معروف را ثبت کرد، ساسان توکلی فارسانی که از دوستان نزدیک کیارستمی است در آن روز همراه او بود و زمانی که کیارستمی مشغول عکاسی از این تک درخت بود، از او عکاسی کرد که این عکس ها در حال حاضر در اختیار من است و می خواهم یکی از آن ها را برای پوستر مراسم رونمایی از این تک درخت انتخاب کنم.

جزییات پروژه ثبت «تک‌درخت عباس کیارستمی»

این مستندساز افزود: من به عنوان یک عکاس و مستندساز سال ها از این که کیارستمی از این درخت در فصل های مختلف سال عکس گرفته است باخبر بودم و زمانی که از کنار این تک درخت رد می شدم، می دیدم که دچار آسیب دیدگی شده است. اگر هرجای دیگر دنیا بود حتما این درخت با نام عباس کیارستمی ثبت می شد حتی پس از فوت این هنرمند، در بعضی از کشورهای اروپایی، مستندسازان و فیلمسازان درخت و سمبلی را به نام کیارستمی کاشتند اما متاسفانه در ایران این اتفاق هنوز نیفتاده است.

حتما بخوانید:  کدام تراکنش‌ها نیاز به رمز پویا دارند؟

شادی زاده درباره سختی های ثبت این درخت در میراث فرهنگی توضیح داد: این کار بسیار مشکل بود به این دلیل که باید با فرمانداری و میراث فرهنگی شهرستان دماوند که این درخت در آنجا قرار دارد، هماهنگ می کردم و مشکلات بسیاری در این مدت برای من پیش آمد ولی با وجود تمام سختی ها من این درخت را ثبت میراث فرهنگی شهرستان دماوند کردم.

به گفته وی، قرار بود ۲۸ تیرماه مراسم رونمایی از این درخت برگزار شود اما مسایل مالی مانع از آن شد که این مراسم در آن تاریخ برگزار شود. ولی حتما در اواخر مرداد این برنامه اجرایی می شود.

این مستندساز درباره حضور هنرمندان در مراسم رونمایی از این درخت گفت: زمانی که نام عباس کیارستمی به میان می آید هنرمندان بسیاری برای حضور در این مراسم استقبال می کنند و به این دلیل که مانند این مراسم تا به حال در ایران اتفاق نیفتاده است. افراد صاحب نام و مدیران فرهنگی بسیاری از این مراسم حمایت کردند و منتظر هستند تا زمان دقیق مشخص شود تا مهمان های خود را برای شرکت در این مراسم دعوت کنند، اما ما تبلیغات عمومی نداریم و با اطلاع رسانی جزیی در چند رسانه زمان برگزاری این مراسم را اعلام می کنیم و بعد از این مراسم، مردم می توانند در روزهای آتی برای دیدن این تک درخت به این محل مراجعه کنند.

کارگردان مستند «همراه با باد» درباره تندیسی که قرار است کنار تک درخت نصب شود، تشریح کرد: این تندیس توسط احمد عرب بیگی در دست ساخت است که المانی از کیارستمی است و قرار نیست چهره او ساخته شود. این تندیس زیر این درخت برای همیشه نصب می شود و ثبت میراث فرهنگی هم به آن می خورد. در این مراسم هم از این تک درخت و هم از این تندیس رونمایی می شود همچنین روی یک برنزی تاریخچه این درخت و اینکه چرا برای کیارستمی این درخت مهم بوده است نوشته و کنار آن نصب می شود تا هر شخصی برای بازدید از این تک درخت می آید با تاریخچه آن آشنا و متوجه شود این درخت یک درخت عادی نیست. همچنین ممکن است کنار این تندیس و تک درخت، عکسی از عباس کیارستمی قرار دهیم.

حتما بخوانید:  تصادف مرگبار دو اتوبوس زائران ایرانی در عراق

تهیه کننده مستن د«دژاوو» نحوه برگزاری مراسم را اینگونه بیان کرد: این مراسم یک مجری دارد و در ابتدا دو نوازنده از نوازندگان ارکستر سمفونیک موسیقی مورد علاقه کیارستمی را می نوازند و مراسم آغاز می شود. قرار است یکی از هنرمندان در این مراسم سخنرانی کند و بعد از سخنرانی، رونمایی از تک درخت معروف انجام می شود. در این مراسم این درخت ثبت میراث فرهنگی دماوند می شود و یک- دوماه طول می کشد تا ثبت میراث ملی شود که ما از مراحل اداری فیلمی تهیه می کنیم و در این فیلم نشان می دهیم که این درخت ثبت ملی شده است. در این مراسم شاید پیام صوتی از ساسان توکل فارسانی تهیه شود که در این صوت او توضیح دهد که چرا کیارستمی به این درخت نگاه ویژه ای داشته است.

او ادامه داد: فرماندار و سازمان میراث فرهنگی و مردم روستا آرو که این تک درخت در آنجا قرار دارد قول داده اند که از آن محافظت کنند. مردم این روستا زیاد با عباس کیارستمی آشنا نبودند ولی با شنیدن داستان این تک درخت با او آشنا شدند و ابراز تمایل نشان دادند که از این تک درخت و تندیس محافظت کنند.

وی در پایان گفت: این مراسم با پشتیبانی موسسه فرهنگی و هنری امرداد برگزار می شود و مدیریت پروژه و اجرایی این مراسم برعهده مهسا همتی، من و سیامک باحجب است. امیدوارم که بعد از این اتفاق در کشور ما باز هم شاهد چنین مراسم هایی برای هنرمندان دیگر باشیم، برای مثال ما در ایران هنرمندان نقاشی داریم که از تپه های کویری کشور نقاشی کرده اند اما هیچ تابلویی که این نقاش از این تپه مشخص نقاشی کرده است پایین آن نصب نشده است در صورتی که در اروپا همه چیز ثبت شده و زمانی که مردم از یک اثری بازدید می کنند با شناسنامه آن آشنا می شوند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *