خاتمی: کانون کرونا مجالس عروسی بوده نه دینی خاتمی: کانون کرونا مجالس عروسی بوده نه دینی | آوتاف
خانه / اخبار داغ / خاتمی: کانون کرونا مجالس عروسی بوده نه دینی

خاتمی: کانون کرونا مجالس عروسی بوده نه دینی

انتخاب: آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران درباره بحث هایی که پیرامون عزاداری محرم همزمان با شیوع کرونا شکل گرفته می گوید: در شرایطی که بیش از هر زمان نیاز به وحدت داریم تا از مشکلات عبور کنیم نباید در آتش تفرقه دمیده شود تا چه رسد که وحدت را تبدیل به محور تفرقه کنیم. وحدت ملت ماست فراجناحی و فراحزبی است و همگی این باور را دارند. اینک سخن این است که در فضایی که ویروس ویروس کرونا جولان می دهد آیا امسال محرم عزاداری سنتی همانند همیشه برگزار گردد یا نه؟

او در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه پیش روی ما دو واجب قرار دارد گفت: یکی واجب حفظ نفس است، حفظ سلامت است، پیشگیری از گسترش ویروس کروناست که هم قرآن بر این وجود تاکید دارد ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکه ( ۱۹۵ بقره) یعنی خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید. روایات فراوان بر آن دلالت دارد روایتی که می گوید در مقام اضطرار برای حفظ جانتان میتوانید از خوردنیهای حرام، نوشیدنیهای حرام استفاده کنید. (وسائل الشیعه جلد ۲۴ صفحه ۹۹ و ۱۰۰ و ۲۱۶ و …) معلوم می شود حفظ جان واجب است که آن محرمات حلال می شود. علاوه بر اجماع که در این مسئله هست (جواهر الکلام جلد ۳۶ صفحه ۴۲۲ ) نیز عقل بر این دلالت دارد.

خاتمی: کانون کرونا مجالس عروسی بوده نه دینی

او افزود: واجب دوم برپایی مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام است که از مصادیق بارز تعظیم شعائر است و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب (سوره حج آیه ۳۲) در مجالس عزاداری سالار شهیدان آرمان بلند حضرت مطرح شده، حسینیان پیمان وفاداری با سالار شهیدان می بندند. انقلاب شکوهمند اسلامی ما از گلهای معطر این مجالس است، مقاومت افتخار آفرین ۸ ساله امت ما در جنگ تحمیلی از میوه پر ثمر همین مجالس بود.

حتما بخوانید:  احمدی‌نژاد از مشاور سابقش شکایت کرد

به تعبیر امام راحل عظیم الشأن «مجالس سوگواری ائمه اطهار اینها شعائر مذهبی ماست که باید حفظ شود.» ( صحیفه ۳۲/۱۰) ملت ما را این مجالس حفظ کرد، بیخود نبود که رضاخان مأمورین ساواک رضاخان تمام مجالس عزاداری را قدغن کردند می دیدند که تا این مجالس هست، تا این نوحه‌سرایی ها بر مظلوم هست و تا آن افشاگری ظالم هست نمی توانند برسند به مقاصد خودشان . (صحیفه نور ۲۳۱/۱۰)

خاتمی با بیان اینکه از تدابیری که بعد از سالار شهیدان امامان پیوسته بر آن تاکید داشتند اقامه این مجالس عزاداری بود، گفت: اینک سخن این است که در برابر این دو واجب چه باید کرد؟ عقل می‌گوید الجمع مهما امکن اولی من الطرح. تا جایی که میشود هر دو را انجام داد بهتر از واگذاشتن یکی است. جمع در اینجا این است که هم عزاداری آری هم رعایت پروتکلهای بهداشتی آری، هم زدن ماسک رعایت فاصله اجتماعی هم آری.

او با اشاره به اینکه خوشبختانه این، موضعِ ستاد ملی مبارزه با کرونا هم هست، افزود: همگی بر آنند لیکن برخی منتقدان می‌گویند که این پروتکل ها رعایت نمی شود بنابراین امسال مجلس عزاداری نباید باشد. پس نزاع به اصطلاح که کبروی نیست، نزاع صغروی است.

او ادامه داد: پیشنهاد من این است که منتقدان محترم به جای دمیدن بر شکل نگرفتن مجالس عزاداری از الان تا محرم که حدود ۲۰ روز زمان است تمام تلاش خود را بر فرهنگ سازی در این عرصه یعنی رعایت پروتکل های بهداشتی به کار ببرند. روسای هیئت های عزاداری، خطبای محترم، مداحان محترم با همان شور و حرارتی که عزاداری را برپا می کنند با همان شور و حرارت در این عرصه مراقبت کنند.

حتما بخوانید:  واکنش اباذری به حرف‌هایش درباره نامجو و براهنی

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: این نکته را هم بگویم که به یاری خداوند کمتر کانونهای گسترش این ویروس منحوس مساجد، حرم ها و مجالس دینی و… بوده است آنچنان که بیشتر کانونهای گسترش این ویروس اماکن حمل و نقل، مجالس عروسی و… بوده است. معنای سخن این است که متدینین در این عرصه یعنی رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگاماند.

بر این اساس نظر این عاشق بی قرار سالار شهیدان این است که همگی بر این محور واحد تکیه کنیم که مجالس عزاداری آری و رعایت پروتکل های بهداشتی هم آری. بدین ترتیب این پرونده را ببندیم و مجالس عزاداری ابی‌عبدالله را محور وحدت و همدلی قرار دهید و انشاالله در سایه این توسلات با تضرع به محضرخداوند نابودی این ویروس منحوس را از خداوند بخواهیم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *