درباره فرهاد میثمی و نامه‌ای که نوشت درباره فرهاد میثمی و نامه‌ای که نوشت | آوتاف
خانه / اخبار داغ / درباره فرهاد میثمی و نامه‌ای که نوشت

درباره فرهاد میثمی و نامه‌ای که نوشت

روزنامه اعتماد نوشت: «نسخه‌های اجتماعی «کن فیکون»‌ساز به اندازه کافی در طول تاریخ تجربه شده‌اند و ‌نتایج ناپایدار و هراس‌انگیزشان بس بیش از آن بوده که باری دیگر تسلیم وسوسه خنّاس آنها (حتی در شرایطی تا بدین حد بحرانی) شویم.» شاید همین چند جمله از لا‌به‌لای نامه سرگشاده‌ای از اوین کفایت می‌کند تا در اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» تجدیدنظر ‌شود.

چرا‌که از جای جای نامه‌ای که در زمستان از بهداری اوین منتشر شده «اصلاح‌طلبی» به معنای واقعی کلمه و نه کنش‌های اصلاح‌طلبانه به سبک و سیاق امروزی برداشت می‌شود. شاید به همین خاطر است که براندازان در قبال او سکوت پیش گرفته‌اند.فرهاد میثمی، فعال مدنی که از مرداد امسال در زندان به‌سر می‌برد از بهداری اوین نامه‌ای‌ سرگشاده‌ منتشر کرده است.

فرهاد میثمی در بخش اول نامه‌ سرگشاده‌اش نسبت به رویه قضایی که در مورد او اتفاق افتاده و قضاوت قاضی صلواتی، اعتراض کرده است. رویه‌ای که به گفته او سه‌بار تکرار اما با پاسخ‌هایی حقوقی مواجه و در‌نهایت به رعایت مفاد قانونی ابلاغ و برخورداری از حق انتخاب وکیل مستقل منجر می‌شود. او بعد از شرح و توصیف جلسات رسیدگی به پرونده‌اش توسط قاضی صلواتی نوشته است «تغییر رفتار حاکمیت‌های اقتدارطلب خصوصا در «هسته سخت» آنها، شاید در نگاه اول ناممکن به‌نظر برسد… ولی «اصلاحگری تحول خواه» در نظر و عمل بر آن است که اثر تجمعی کنش‌ها و روشنگری‌های مستمر همراه با ایستادگی در زمان و مکان مناسب، می‌تواند تغییر رفتار را حتی در سخت‌ترین بخش‌های حاکمیتی نیز پدید آورد.»

میثمی در بخش دوم این نامه به خواسته وزارت خارجه امریکا برای آزادی خود اشاره کرده است. او بخش دوم نامه را این‌گونه شروع کرده «داشتم روزنامه را ورق می‌زدم که ناگهان چشمم بر مطلبی افتاد و همان‌جا خشکم زد! از قرار معلوم، وزارت امور خارجه ترامپ خواستار «آزادی» این مطالعه‌گر / کنشگر کوچک مدنی شده بود. در عجب شدم که آخر چه نسبتی می‌توان یافت بین «امور خارجه ترامپ و آزادی و اینجانب.»البته پیش از وزارت خارجه امریکا، سازمان عفو بین‌الملل نیز در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸ خواستار آزادی میثمی شده‌ بودند و ۵ دسامبر همان سال نیز ۴ استاد دانشگاه امریکایی نسبت به سلامت وی ابراز نگرانی کرده ‌بودند اما این اولین‌بار است که میثمی نسبت به حمایت‌های خارج از کشور واکنش نشان می‌دهد.

حتما بخوانید:  عقب‌نشینی دولت از حذف دلار ۴۲۰۰تومانی

او در این نامه که در بهداری اوین نوشته و منتشر شده‌ در مورد حمایت وزارت خارجه امریکا از او نوشته است «ترجیح می‌دهم تمام عمر در حبس بمانم و زندگی‌ام را صرف تلاش اصلاحگرانه خطاهای‌شان سازم، اما لحظه‌ای مشمول ننگ حمایت پیمان‌شکنانی قرار نگیرم که با پشت کردن به تمام اصول حقوق و اخلاق، از توافق خردمندانه و صلح‌جویانه «برجام» خارج شدند و با باز تحمیل تحریم‌های غیر‌انسانی، میلیون‌ها تن از هموطنان مرا به زیر خط فقر کشانده‌اند…»وزارت خارجه امریکا با ادعای حمایت از مردم ایران، نسبت به حال جسمی این فعال مدنی که در بازداشت به‌سر می‌برد ابراز نگرانی و ادعا‌های خود را درباره حمایت از مردم ایران تکرار کرده ‌بود.

این حمایت در حالی صورت گرفت که قریب به یک ماه از تشدید شدن تحریم‌ها علیه ایران و همچنین نزدیک به ۷ ماه از خروج امریکا از توافق برجام گذشته ‌بود. میثمی همچنین در پایان نامه نوشته ‌بود «صد البته که حمایت از سوی تمامی آزادگان و باورمندان راستین به حقوق انسان (چه از داخل یا خارج کشور) را همواره قدردان بوده‌ام و خواهم بود؛ همچنان‌که اکنون نیز رهین و منت‌دار بسیاری از تلاشگران بزرگوار و صدیق حقیقی و نهادهای حقوقی اصیلی هستم که در این راستا همت گماشته‌اند.

اما از امثال جنابان ترامپ، پمپئو و بولتون خواهشمندم اشک تمساح حقوق بشری‌شان را جای دیگری بریزند.» نامه سرگشاده میثمی از بهداری زندان اوین واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت و کاربران از صحبت‌های میثمی در مورد امریکا استقبال کرده‌ بودند. عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی در توییتر خود نوشت «امروز متنی از آقای فرهاد میثمی کنشگر مدنی که در زندان اوین است را خواندم، دو قسمت داشت. درباره دادگاه خودش و درباره خواسته وزیر خارجه امریکا درباره آزادی او. در این فضای ناامیدی کنونی با خواندن این متن‌ها امیدمان به آینده بیشتر می‌شود.»

حتما بخوانید:  اقدام عجیب یک نماینده با بلندگو و در سطح شهر!

فیض‌الله عرب‌سرخی، ‌فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از دیگر چهره‌هایی بود که نسبت به نامه میثمی واکنش نشان داد و نوشت «وقتی نامه فرهاد میثمی از زندان را خواندم بی‌اختیار گریستم، آیا کسی که تحت فشار انفرادی قرار دارد و باز هم این اندازه منطقی، با وجدان، شریف و وطن‌دوست هست، جایش در زندان است؟…»آذر منصوری، ‌قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران نیز در توییتر پیشنهاد کرده‌ بود که همه «ایران دوستان نامه دردمندانه و راهگشای فرهاد میثمی را پس از ماه‌ها زندان انفرادی و مقاومت بخوانند.»

ضیا نبوی دیگر فعال و کنشگر مدنی که اتفاقا همراه با میثمی دستگیر شده‌ اما آزاد شده‌ بود هم در صفحه شخصی خود نوشت «نیم‌ساعته دارم فکر می‌کنم در مورد نامه میثمی چی توییت کنم و اینکه از خوندنش چه احساسی دارم؛ اینکه آیا از اینکه چنین زندانی سیاسی آزاده و مسوولی داریم خوشحالم یا اینکه از بودن چنین انسان شریفی در زندان غمگینم.»

در حالی که نامه میثمی از بهداری اوین بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته و فعالان سیاسی و مجازی در مورد آن صحبت کرده‌اند، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در مورد این نامه دست‌کم تا زمان نگارش این گزارش سکوت‌ کرده‌اند یا اکانت‌های نزدیک به اپوزیسیون خارج از کشور نسبت‌های ناروایی به میثمی داده‌اند و در تقبیح این نامه نوشته‌اند.

فرهاد میثمی، پزشک، معلم و فعال مدنی ۹ مرداد ۹۷ در خانه خود همراه با ضیا نبوی دستگیر شد. نبوی پس از یک روز آزاد اما میثمی به انفرادی زندان اوین منتقل شد. ۲۸ مرداد یعنی حدود ۱۹ روز پس از دستگیری در تماسی تلفنی به خانواده‌اش اطلاع داد که دست به اعتصاب غذای‌تر خواهد زد.

حتما بخوانید:  وداع آخر هنردوستان با پیکر فتحعلی اویسی

درنهایت اتهامات او در شعبه ۷ دادسرای اوین به او تفهیم شد که تبانی و اجتماع به قصد برهم زدن امنیت کشور بخشی از این اتهامات بود. همچنین آرش کیخسروی نتوانست وکالت این متهم را برعهده بگیرد چراکه براساس تبصره ۴۸ آیین‌دادرسی کیفری جدید متهمانی که تحت عنوان اتهامات امنیتی و سیاسی دستگیر می‌شوند از میان تعداد مشخص و محدودی وکیل که به تایید رییس قوه قضاییه رسیده است، ‌وکیل انتخاب می‌کنند.

او بعد از ۳۷ روز اعتصاب غذای‌تر وارد اعتصاب غذای کامل شد. خواسته او حق دسترسی به وکیل منتخب و همچنین آزادی رضا خندان، همسر نسرین ستوده وکیل دادگستری بود. پس از این اتفاق و بعد ۱۴۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *