دلایل گرانی سرسام‌آور در بازار گوشت دلایل گرانی سرسام‌آور در بازار گوشت | آوتاف
خانه / اخبار داغ / دلایل گرانی سرسام‌آور در بازار گوشت

دلایل گرانی سرسام‌آور در بازار گوشت

در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که صف‌های طولانی روبه‌روی عاملیت‌های مجاز فروش گوشت دولتی شکل می‌گیرد تا هر فرد با کارت ملی یک بسته گوشت خریداری کند.

قیمت گوشت

وضعیت فروش گوشت قرمز در صف، مطمئنا با شأن مردم در تعارض است، اما قیمت این ماده پروتئینی آنچنان افزایش پیدا کرده که مردم برای خرید گوشت ۵۰ هزار تومانی هم صف می‌کشند، چرا که در بازار قیمت گوشت قرمز به بالای ۸۰ هزار تومان رسیده و این ماده غذایی به تدریج از سبد خرید اکثر مردم که درآمد ثابتی دارند، حذف شده است. با این که دولت اقدام به واردات گسترده گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی و توزیع آن کرده، اما توزیع نامناسب موجب شده قیمت گوشت قرمز در بازار، بالاتر هم برود.

افزایش هزینه دامپروری، قاچاق دام به کشورهای همسایه و مشکل همیشگی توزیع، سه دلیل اصلی گرانی گوشت قرمز عنوان می‌شود. پس از افزایش چند برابری نرخ دلار در سال جاری، قاچاق دام به کشورهای اطراف از جمله عراق، ترکیه، کویت، قطر، عمان و امارات افزایش یافته است. از سوی دیگر بالا رفتن نرخ دلار باعث شد خوراک دام که بخش زیادی از آن وارداتی است نیز گران‌تر شود؛ بنابراین قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان داخل هم بالا رفت.

اما مسأله مشکوک نگران‌کننده‌ای طی ماه‌های اخیر در بازار گوسفند نمایان شده که قاچاق دام مولد با قیمت‌هایی بالاتر از گوسفندهای نر است. برخلاف گوسفند نر که پس از پروار به چرخه کشتارگاه و مصرف وارد می‌شود، گوسفند مولد (ماده) به‌دلیل کیفیت پایین‌تر گوشت، قیمت کمتری از گوسفند نر دارد، اما خبرهای دریافتی از سطح استان‌ها نشان می‌دهد، دلالان با قیمت‌های بعضا بالاتر از دام نر، دام مولد را خریداری می‌کنند و به خارج از کشور قاچاق می‌کنند. قطعا این اقدام موجب کاهش دام مولد در کشور شده و در ماه‌های آینده تولید دام را کاهش می‌دهد.

حتما بخوانید:  ما شرمنده شماییم، آقای ربیعی!

سیدراضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: قاچاق دام یک زنگ خطر برای کشور است. این عمل، هدف‌دار است و به جای این‌که دام نر معامله شود دام ماده را معامله می‌کنند. وی افزود: دست‌های پنهان پشت پرده در این موضوع آشکار است و متذکر می‌شوم که این یک حیله و نیرنگ برای خرید و فروش دام و خروج دام ماده از کشور است و این امر سبب ضربه به دامداری در آینده‌ای نزدیک می‌شود.

با تشدید مشکلات اقتصادی، حضور شهروندان ایرانی در صف‌های دریافت گوشت برای رسیدن به سودی ولو اندک بیشتر و بیشتر شده است. تصاویر این صف کشیدن‌ها و مشکلات و تبعات ناشی از آن به طور روزانه در فضای مجازی و سایت‌ها نیز مخابره شده و خلاصه از رشد پدیده ایستادن در صف در جامعه حکایت دارد.

وضعیت قرمز گوشت؛ دلالان، قاچاق و گرانی

وضعیت قرمز گوشت؛ دلالان، قاچاق و گرانی

همچنین روز گذشته پای گرانی گوشت به تریبون نماز جمعه تهران هم باز شد و حجت الاسلام صدیقی (امام جمعه تهران) با انتقاد از افرایش بی سابقه قیمت گوشت گفت: ما نباید از دشمنان رنگ بپذیریم، شما در برجام هم اینقدر اصرار داشتید مگر نتیجه‌اش این نشده که بعضی به ما می‌گویند بچه‌هایمان مدت‌هاست گوشت نخورده‌اند‌؛‌ الان گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شده و این نتیجه برجام شما بود.

آخرین بررسی‌ها از بازار محصولات پروتئینی نشان می‌دهد که قیمت شقه گوسفندی ۸۳ هزار، سردست گوسفندی ۹۲ هزار، راسته گوسفندی ۸۷ هزار، شقه گوساله ۷۵ هزار، سردست گوساله ۸۳ هزار و راسته گوساله ۸۰ هزار تومان است.

در ادامه ویدئویی از توزیع نامناسب گوشت‌های تنظیم بازار را ببینید:

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *