دود آتش اختلاف با آذربایجان به چشم مردم نرود دود آتش اختلاف با آذربایجان به چشم مردم نرود | آوتاف
خانه / اخبار داغ / دود آتش اختلاف با آذربایجان به چشم مردم نرود

دود آتش اختلاف با آذربایجان به چشم مردم نرود

برترین‌ها: احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در یادداشتی به تحلیل تحرکات اخیر آذربایجان پرداخته است.

تحلیل احمد زیدآبادی از تحرکات اخیر آذربایجان

او در کانال تلگرامی خود نوشت:

دامن زدن به تبلیغات ونزاع‌های “قوم‌گرایانه” در منطقۀ ما از سوی هر طرفی و با هر انگیزه و روشی، به معنای آتش افکندن در خرمن زندگی مردم تمام منطقه است و هیچ کس از آن سود نخواهد برد.

وضعیت امروز منطقه را باید در پرتو آینده‌ای توأم با همکاری همه‌جانبۀ تمام سکنان آن تحلیل کرد و نه در مناقشاتی که صدها سال از عمر آنها گذشته و به گورستان تاریخ سپرده شده‌اند.

آنچه بین ایران و جمهوری آذربایجان پیش آمده، قاعدتاً محرکِ بخصوصی دور از مرزهای دو کشور دارد که در درجۀ نخست می‌خواهد هزینۀ خصومت متقابل خود را با جمهوری اسلامی به مردم ایران و همسایگان آن تحمیل کند.بنابراین، باید تلاش شود که مشکل بین ایران و جمهوری آذربایجان هر چه سریع‌تر از راه‌های دیپلماتیک حل شود و نهایتِ هوشیاری و خویشتنداری از هر دو سوی ماجرا صورت گیرد.

این قبیل امورِ هم که به امنیت ملی کشورها و ثبات منطقه مربوط می‌شود، جولانگاه اظهارنظرهای عاطفی و اندیشیده نشده در فضای مطبوعاتی نیست و لازم است از آن اجتناب شود. در واقع فوران همین نوع عواطفِ خام در تاریخ کشورها بوده که بعضاً فاجعه و مصیبت به دنبال داشته است.

در این میان، مجموعۀ ایرانیان مخالف نظام جمهوری اسلامی نیز در هر نقطه‌ای از جهان که تریبونی در دست دارند، این گونه موضوعات را باید از نقطه نظرِ امنیت ملی ایران بنگرند و به صرفِ کینه‎شان از رهبران جمهوری اسلامی و علاقه به سرنگونی آنان، بر آتشِ مناقشات خطرناک برای ایران و همسایگانش بنزین نریزند.

حتما بخوانید:  طعنه ظریف: ترامپ به امضای آمریکا آلرژی دارد

جمهوری اسلامی هم به نوبۀ خود لازم است وضعیت تازۀ منطقه و جهان را مورد بازاندیشی قرار دهد و تمام هزینه – فایده‌های ناشی از سیاست‌های مرسوم خود را با نگاهی دور از سیطرۀ ایدئولوژی ارزیابی مجدد کند و گرنه از این پس مجبور است در هر گوشه‌ای از خاورمیانه با پدیده‌های هزینه‌‌زا و نوظهوری روبرو شود که عمده دودش به چشم مردم ایران می‌رود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *