دورهمی اعراب در مکه؛ با عربستان و علیه ایران دورهمی اعراب در مکه؛ با عربستان و علیه ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / دورهمی اعراب در مکه؛ با عربستان و علیه ایران

دورهمی اعراب در مکه؛ با عربستان و علیه ایران

برترین‌ها: نشست اضطراری سران عرب در مکه و با صدور بیانیه ای علیه ایران به کار خود پایان داد.

سسس

در پی افزایش تنش‌های سیاسی و اقتصادی و نیز تقویت آرایش نظامی آمریکا در خلیج فارس، نگرانی سعودی‌ها و اماراتی‌ها از احتمال شعله‌ور شدن نزاع در این منطقه و تنها ماندن در این نزاع بیش از پیش افزایش یافته است. به همین دلیل، آن‌ها با دعوت سران کشور‌های عربی و اسلامی در عربستان به دنبال ای بودند که، ضمن منزوی ساختن ایران، حمایت سایر کشورها، ولو حمایت لفظی و سیاسی، را جلب کنند.

مقام های سعودی در نشست مکه سلاح‌هایی را به نمایش گذاشته و ادعا کرده‌اند که این ها بقایای سلاح‌های ایرانی هستند که در اختیار انصارالله یمن گذاشته شده‌اند.

سسس

نشست مکه، بی ارتباط با پیشبرد طرح موسوم به « معامله قرن» نبود. سوق دادن افکار عمومی جهان اسلام و عرب به سوی تهدید ایران و کاهش حساسیت ها و توجهات به معامله قرن و مفاد آن، هدفی بود که از سوی محور عربستان دنبال شد.

همچنین مقامات شرکت کننده در نشست اضطراری سران اتحادیه عرب به میزبانی عربستان سعودی در شهر مکه شب گذشته با تاکید بر حفظ هوشیاری برای پرهیز از بروز هرگونه درگیری در منطقه و کاهش تنش، بر حفظ صلح و ثبات بر مبنای احترام متقابل تاکید کردند.

«ملک سلمان»، پادشاه سعودی در سخنان خود در نشست شورای همکاری خلیج فارس در شهر مکه ایران را به دخالت در منطقه متهم کرد و گفت: «ما با یکدیگر برای مقابله با تمامی چالش‌ها همکاری خواهیم کرد.»

وی همچنین گفت: «کاری که رژیم ایران انجام می‌دهد، از مداخله در امور کشورهای منطقه و توسعه برنامه هسته‌ای گرفته تا تهدید تردد دریایی در دنیا و تهدید عرضه نفت دنیا، نقض آشکار معاهده‌ها و اصول سازمان ملل متحد است.» وی از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست با آنچه به گفته وی «اقدامات جنایتکارانه ایران» است مقابله کنند.

حتما بخوانید:  قیمت دلار، کار دست وزیر اقتصاد داد

نکته جالب اینجاست که سران عرب از یک طرف بر پایان تنش ها تاکید می کنند و ازطرف دیگر دائم ایران را متهم می‌کنند! این نشست امروز درحالی با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد که همچون گذشته با اعمال نفوذ و فشار عربستان، اتهامات واهی و ادعاهای بی اساس و تکراری را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرد. این بیانیه خواستار اتحاد کشورهای عربی در برابر انچه که «مداخله‌جویی‌های ایران» عنوان کرد، شد.

حمله به چهار تانکر نفتی در نزدیکی بندر الفجیره امارات نیز در این بیانیه محکوم شده و از جامعه بین‌المللی خواسته از وقوع چنین «عملیات خرابکارانه‌ای» جلوگیری کند.

شورای همکاری در یکی از بندهای این سند هم از ایران خواسته به اصول منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی، حسن همجواری، احترام به حق حاکمیت کشورهای دیگر، عدم دخالت در امور کشورهای دیگر و عدم استفاده از قوای نظامی متعهد باشد. اعضای شورا از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای جلوگیری کرده و محدودیت‌های شدیدتری علیه برنامه موشکی ایران به کار بگیرند.

این کشورها همچنین از راهبرد دولت آمریکا علیه ایران حمایت کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «شورا حمایت خود را از راهبرد آمریکا در قبال ایران از جمله مقابله با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه، حمایت آن از تروریسم، مبارزه با فعالیت‌های خشن حزب‌الله، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شبه‌نظامیان حوثی و سایر گروه‌های تروریستی ابراز می‌دارد و اقدامات انجام‌شده توسط آمریکا برای مقابله با آنها را مورد تمجید قرار داد.

پس از قرائت بیانیه پایانی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که عراق با بیانیه منتشر شده نشست سران عرب در مکه مخالفت و به آن اعتراض کرده است.

حتما بخوانید:  رهبر انقلاب پس از دیدار با آبه: با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد

رئیس جمهور عراق در مخالفت با بیانیه سران عرب اعلام کرد: ایران یک کشور همسایه است و باید امنیت آن را حفظ کرد و محترم شمرد و ایران تمام تلاش خود را برای بازکردن باب گفت و گوهای سازنده و رد خشونت به کار خواهد بست.

پی نوشت: معاملهٔ قرن به طرحی گفته می‌شود که از سوی دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در راستای روند صلح بین دولت فلسطین و دولت اسرائیل، که اسرائیل، در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت، و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بسیاری از مقامات فلسطینی و کشورهای دیگر با این طرح به شدت مخالفت کرده‌اند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *