دیپلماسی تاج جواب می‌دهد یا شکایت به CAS؟ دیپلماسی تاج جواب می‌دهد یا شکایت به CAS؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / دیپلماسی تاج جواب می‌دهد یا شکایت به CAS؟

دیپلماسی تاج جواب می‌دهد یا شکایت به CAS؟

ایران‌ورزشی: فدراسیون فوتبال طی اطلاعیه‌ای خبر از شکایت از AFC مبنی بر سلب میزبانیِ ایران به دادگاه عالی حکمیت ورزش داد؛ همچنین جلسه هیئت اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز در شهر منامه پایتخت کشور بحرین با حضور مهدی تاج برگزار خواهد شد.

در همین رابطه لینک زیر را بخوانید:

شکایت فدراسیون فوتبال از AFC به دادگاه CAS

جلسه AFC EXCO با حضور اعضای هیأت اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا، ساعت ۱۲:۳۰ فردا(چهارشنبه) به وقت تهران در منامه بحرین برگزار می‌شود. حضور مهدی تاج به عنوان عضو هیأت اجرایی در این جلسه، امکان برخورداری ایران از ساده‌ترین و سریع‌ترین مسیر ممکن برای تغییر معادلات میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی را پیش روی نماینده فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار داده است؛ اگر او از این موقعیت نهایت استفاده را به سود ایران ببرد!

تاج از ایران دفاع می‌کند؟

با توجه به اعتراض‌های اخیر فدراسیون فوتبال ایران نسبت به انتخاب بحرین به عنوان میزبان مسابقات مقدماتی جام جهانی و واکنش بسیاری از رسانه‌های دنیا از جمله رویترز، موضوع میزبانی می‌تواند به درخواست نماینده ایرانی در جلسه فردا به بحث گذاشته شود.

ایران یکی از ۱۴ عضو اولیه کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال ۱۹۵۴ و یکی از چند عضو تأثیرگذار آن است و به همین دلیل کار نماینده ایران در جلسه AFC EXCO برای طرح تخلفی که در مسیر انتخاب بحرین به عنوان میزبان مقدماتی جام جهانی رخ داده، کار سختی نخواهد بود. به خصوص که جایگاه فوتبال ایران در آسیا می‌تواند نمایندگان کشورهایی چون ژاپن و چین را هم در اعتراض به تخلف رخ داده متقاعد کند که چنین اتفاقی در آینده‌ای نه چندان دور شاید علیه آن‌ها هم رخ دهد و تیم‌های فوتبالی چون ژاپن را هم به ناحق به بحرین بکشاند.

حتما بخوانید:  عمره مفرده بعد از ۷ ماه تعطیلی از سرگرفته شد

تصمیم‌گیری دبیرکل AFC بدون دخالت شیخ سلمان؟

در دفاع از حق ایران در جلسه فردا(چهارشنبه) باید به دو نکته اساسی اشاره کرد. اول اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای که ۱۹ مارچ ۲۰۲۱ (۲۹ اسفند ۱۳۹۹) برای ایران ارسال کرده است، در پاسخ به درخواست ملاقات اضطراری رییس فدراسیون فوتبال ایران با شیخ سلمان به این نکته اشاره کرده که:

«این تصمیم پس از بررسی‌های لازم و دقیق، فاکتوربندی بخش‌های مختلف شامل استانداردهای استادیوم‌ها و امکانات پیشنهادی، ارزیابی ریسک‌های مرتبط با هماهنگی‌های همچنین لجستیک، تجاری و مالی برای تیم‌های شرکت کننده و همچنین وضعیت کشورها از نظر شیوع کووید ۱۹، توسط دبیرخانه کل AFC اتخاذ گردیده است و رییس AFC دخالتی در تصمیم اتخاذ شده توسط دبیرخانه AFC ندارد.»

تاج از ایران دفاع می‌کند؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا به این بهانه طی این نامه سعی داشته وانمود کند که شیخ سلمان در تصمیم‌های مربوط به میزبانی نقشی نداشته تا به این ترتیب او را از زیر بار پاسخگویی در این زمینه در ملاقات با مسوولان فدراسیون فوتبال ایران، رها کند.

این در حالی است که تصمیم‌گیری دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا، بدون دخالت رییس و تصویب هیأت اجرایی، خلاف مقررات است و با توجه به اینکه این تصمیم به تأییدیه فیفا هم نیاز داشته، باید از ویندزور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا پرسید که چطور توانسته چنین تصمیمی را به طور مستقل اتخاد کند؟

چرا کنفدراسیون فوتبال آسیا، پاسخگو نیست؟

نکته دیگری که در زمینه میزبانی بحرین در مقدماتی جام جهانی باید مورد توجه قرار بگیرد، عدم پاسخگویی کنفدراسیون فوتبال آسیا به نامه ۱۲ صفحه‌ای فدراسیون فوتبال ایران درباره دلایل سلب میزبانی از ایران است. AFC در این زمینه حتی سوال رویترز را هم بدون پاسخ گذاشته است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا باید به ابهاماتی که در انتخاب بحرین به عنوان میزبان مسابقات مقدماتی جام جهانی است، پاسخ‌گو باشد. چرا که تصمیم‌گیری دفتر دبیرکل به عنوان نهادی که صلاحیت اخذ این تصمیم را نداشته، می‌تواند عملکرد فیفا را هم زیر سوال ببرد. انتخاب بحرین به عنوان میزبان مسابقات باید در کمیته مسابقات انجام می‌شد و سپس به تأیید کمیته مسابقات می‌رسید که این روند طی نشده است.

حتما بخوانید:  سفیر فرانسه در تهران احضار شد

علاوه بر آن کنفدراسیون فوتبال استاندارد نبودن استادیوم‌های ایران و مشکلات لجستیکی را به عنوان یکی از دلایل سلب میزبانی مطرح کرده است، در حالی که در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸، علاوه بر ایران، تیم‌های فوتبال عراق و افغانستان هم بازی‌های خانگی خود را در استادیوم‌های ایران برگزار کردند.

در مرحله نهایی این رقابت‌ها اگر سوریه در گروه ایران قرار نداشت، بازی‌های خانگی تیم ملی فوتبال سوریه هم در ایران برگزار می‌شد که همه این‌ها با استاندارد نبودن استادیوم‌های ایران و مشکل لجستیک در ایران در تضاد است که اگر چنین بود میزبانی بازی‌های این کشورها هم نباید به ایران تعلق می‌گرفت. حتی در دور رفت همین دوره از مسابقات هم کنفدراسیون فوتبال آسیا استانداردهای ورزشگاه آزادی را برای بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل کامبوج تأیید کرد.

آمار مبتلایان بحرین، بالاتر از ایران

در کنار همه این موارد، مشکلات کرونایی به عنوان دلیل دیگری در سلب میزبانی ایران مطرح شده است که در پاسخ به این ادعای کنفدراسیون فوتبال آسیا باید گفت بحرین در زمینه کنترل ویروس کرونا، به نسبت جمعیت خود در میان آلوده‌ترین کشورهای آسیا قرار دارد و از هر هزار نفر از مردم این کشور ۷۵ نفر به ویروس کووید ۱۹، مبتلا هستند که این آمار برای ایران ۲۱ نفر است.

همین موضوع بحرین را در رتبه یازدهمین کشور آلوده جهان در زمینه ابتلا به کرونا قرار داده است، در حالی که ایران در رتبه ۹۱ قرار دارد و از هر نظر در این زمینه از شرایط بهتری نسبت به بحرین برخوردار است.

همه این‌ها مواردی است که انتظار می‌رود مهدی تاج در این جلسه کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح کرده و از حق ایران برای میزبانی دفاع کند.

حتما بخوانید:  گزینه‌های نهایی هدایت استقلال مشخص شدند

چرا تاج رفت؟ چرا زودتر رفت؟

درست است که جلسه‌ فردا(چهارشنبه) در منامه بحرین برگزار می‌شود اما مسوولان برگزاری جلسه این حق انتخاب را برای اعضا در نظر گرفته‌اند که به صورت حضوری در جلسه شرکت کنند یا آنلاین. مهدی تاج اما علی‌رغم مشکلات کرونایی و سایر مشکلاتی که خروج او از کشور را دشوار می‌کرد اما اصرار به حضور فیزیکی در این جلسه داشته و دو روز زودتر از تاریخ برگزاری جلسه، یعنی در روز دوشنبه به منامه بحرین سفر کرده است.

او احتمالاً حضورش در جلسه‌ای که حضور در آن اجباری نبوده را بعدها به عنوان تلاش بیشتر خود برای حل مشکل بیان خواهد کرد، در حالی که شاید برای تلاش بیشتر می‌توانست به جای سفر به بحرین با مشورت با مسوولان فدراسیون فوتبال راه بهتری برای دفاع از حق فوتبال ایران پیدا کند.

آیا او پیش از سفرش با مسوولان فدراسیون فوتبال جلسه‌ای داشته تا در ملاقات‌های احتمالی‌اش با شیخ سلمان موارد مدنظر مسوولان فدراسیون فوتبال را مطرح کند؟ آیا حضور او دو روز زودتر از تاریخ جلسه، به برگزاری حلسات خصوصی با شیخ سلمان منجر شده است؟ آن هم حضور در جلسه‌ای که می‌توانست با کیفیتی بهتر و به صورت آنلاین برگزار شود. آیا تاج از فرصتی که برای احقاق حق ایران در اختیار دارد، نهایت استفاده را خواهد برد؟

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *