راه رفع آلودگی مشخص شد: باغ مزرعه قرآنی راه رفع آلودگی مشخص شد: باغ مزرعه قرآنی | آوتاف
خانه / اخبار داغ / راه رفع آلودگی مشخص شد: باغ مزرعه قرآنی

راه رفع آلودگی مشخص شد: باغ مزرعه قرآنی

عصر ایران: برنامۀ تلویزیونی «ثریا» در شبکۀ «افق» به موضوع آلودگی هوا اختصاص یافت و همان‌گونه که پیش بینی می‌شد دولت و شهرداری تهران را در این قضیه مقصر دانسته و به موضوعات سیاسی هم گریز زدند. همچنین از زبان کارشناسان خود «کاشت درختان غیر مثمر برای کاهش آلودگی هوا» را مورد انتقاد قرار دادند.

متفاوت ترین نظرات در خلال برنامه را خانُمی از قم به عنوان پژوهشگر محیط زیست ابراز کرد تا جایی که درختانی مانند چنار و انواع سوزنی برگ ها را عامل آلودگی هوا دانست و گفت از بنزین ماده ای متصاعد می شود و روی برگ آنها می نشیند و هوا را بیشتر آلوده می کنند.

خانم «نرگس مجتهد نجفی»، به این نکته بسنده نکرد و کاشت درختان غیر مثمر را در راستای اجرای موافقت نامۀ آب و هوایی پاریس دانست و گفت: چون هنوز شورای نگهبان این موافقت نامه را تأیید نکرده اجرای آن ضرورت ندارد. وی حتی افزایش قیمت بنزین را هم در راستای اجرای این توافق نامه دانست و موادی از این توافق را خواند تا نتیجه بگیرد به خاطر اجرای توافق، بنزین گران شده است. این در حالی است که هدف از افزایش قیمت بنزین نگرانی از نیاز به واردات و تحریم های آمریکا و جلوگیری از قاچاق ذکر شده است و تا به حال هیچ کس به پیمان های آب و هوایی و گرمایش زمین ربط نداده بود.

وی گفت: بحث گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی با آلودگی هوا متفاوت است و ما باید به آلودگی فکر کنیم نه گرمایش کرۀ زمین چون گرمایش زمین به ما ربطی ندارد.

حتما بخوانید:  ادعای صحرا کریمی علیه آهنگساز مشهور ایرانی

خانم مجتهد نجفی در نفی «گرمایش کرۀ زمین» به سخنان «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا استناد کرد و جالب این که مجری برنامه نام یک رییس جمهوری دیگر آمریکا را هم به عنوان مخالف ذکر کرد: جرج بوش پسر!

خانم «مجتهد نجفی» از کاشت درختان غیر مثمربه شدت انتقاد کرد و گفت: این کار در راستای اجرای مفاد پیمان پاریس است و به جای کاج های بی ثمر آمریکایی و درختانی مانند چنار و عرعر باید با الگوی «باغ های قرآنی» درختان مثمر بکاریم.

وی گفت: درختان کهور و کنوکارپوس و چمن فایده ندارد و باید درختان قرآنی مانند بادام، توت و مرکبات بکاریم. نکته جالب این که خانم مجتهد نجفی قبلا کاشت درخت زیتون را توصیه می کرد ولی در این برنامه زیتون را وارداتی دانست و رد کرد.

وی کاشت درختان غیر مثمر را موجب کم شدن زنبور عسل هم دانست.

او از کاشت درخت اکالیپتوس هم پیش از این انتقاد کرده و گفته بود: آب های زیر زمینی را می مکند.

سخنان خانم مجتهد نجفی علیه کاشت درختان غیر مثمر در حالی است که به گواه سفرنامه ها و کتب تاریخی تهران به شهر چنار و اقاقیاهای گل دار شهرت داشته و در میان درختان مثمر بیشتر با درختان انار و البته هیچ درختی به اندازه چنار با تهران شناخته نمی شود تا جایی که تهران را چنارستان می خواندند.

دربارۀ درخت چنار گفته می شود این درخت «مرگ» ندارد و اگر عوامل غیر طبیعی مانع نشود عمر چند هزار ساله هم دارند و خیابان ولی عصر با طول ۲۶ کیلومتر با چنارهای آن شناخته می شوند هر چند به خاطر ساخت برج ها و نیاز به نور خمیده شده اند یا بلوار کشاورز که با نارون ها زیبا شده و هر دو هم غیر مثمرند.

حتما بخوانید:  فرصت‌سوزی پرسپولیس به نفع صدرنشین‌ها

خانم پژوهشگر شبکه افق در حالی سوزنی برگ ها یا کاج ها را وارداتی و غیر مثمر و آلاینده توصیف کرد که نام «کاج تهران» نشان می دهد کاملا بومی است و همچنین در خراسان کاج های زیبای مشهدی یا مشعلی و به همراه سرو نقره‌ای پوشش های گیاهی گسترده‌ای را انجام می دهند و نیاز چندانی به آب ندارند و از آفات نیز به دورند.

فرض ایشان در اشاره به باغ های قرآنی بی توجهی به اقتضائات جغرافیایی در هر منطقه است کما این که می توان پرسید آیا این ایده ها در مؤسسه خودشان در قم قابل اجراست یا باید متناسب با آب و هوا درختان را انتخاب کرد؟

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *