رای ندادن، ربطی به نارضایتی از نظام ندارد رای ندادن، ربطی به نارضایتی از نظام ندارد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / رای ندادن، ربطی به نارضایتی از نظام ندارد

رای ندادن، ربطی به نارضایتی از نظام ندارد

اعتمادآنلاین: محمد صادق کوشکی‌ گفت: نباید کم‌رای بودن انتخابات را نشانه‌ای از نارضایتی مردم از حاکمیت و دلسردی آنها بدانیم. در واقع این نگاهی علمی نیست و بیشتر به تحرکات ژورنالیستی ربط پیدا می‌کند.

در حالی پرشور یا کم‌رای برگزار شدن انتخابات در ایران مجالی برای تحلیل‌ و تفسیرهای سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی تلقی می‌شود که به اعتقاد برخی از تحلیلگران مسائل سیاسی در مجامع دموکراتیک اساسا رای را حق مردم و تعداد رای‌های ریخته شده به صندوق را نه نشانه‌ای از امیدواری و نه دلیلی برای دلسردی مردم عنوان می‌کنند.

مشارکتِ پایین در انتخابات، نشانه نارضایتی نیست

محمد صادق کوشکی‌، استاد اصولگرای گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: حساسیت نسبت به پر شور برگزار شدن انتخابات در دموکراسی خیلی معنی ندارد. در واقع ذهنیت موجود از مشارکت این است که رای دادن حق مردم است و هیچ کس را نمی‌توان به خاطر استفاده نکردن از حق‌ خود مزمت کرد. به همین خاطر مردم هم می‌توانند از این حق‌شان استفاده کنند یا استفاده نکنند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: دقیقا به همین دلیل است که اگر در کشوری مثل فرانسه از کل واجدین رای مثلا ۳۵ درصد در انتخابات شرکت کنند، نه عیبی برای حکومت قلمداد می‌شود، نه به عنوان یک مشکل نگرانی به وجود می‌آورد و نه مردم را به دلیل رای ندادن مزمت می‌کنند. یعنی اینطور می‌گویند که مردم حق انتخاب حاکمان‌شان را دارند و اگر به هر دلیلی این کار را انجام ندهند، اینطور نیست که درباره آن تحلیل‌ها و تفسیرهای سیاسی و اجتماعی را مطرح کنند و دنبال این بروند که چرا اکثریت جامعه به رای دادن ترغیب نشده است.

حتما بخوانید:  کاهش هزینه روادید اربعین تکذیب شد

او در ادامه درباره نگاه نظام سیاسی ایران به مقوله مشارکت تصریح کرد: باید این را در نظر بگیریم که مبنای جمهوری اسلامی، نظام دموکراتیک نیست و حتی دموکراسی را در قانون اساسی نگنجانده‌ایم. به همین خاطر شرکت در انتخابات را یک «حق» نمی‌دانیم. در واقع در اندیشه سیاسی و اسلامی ِایران شرکت در انتخابات تکلیفی شرعی و دینی است. پس همه آنهایی که باور دینی دارند و خودشان را مقید به رعایت بایدها و نبایدهای شریعت می‌دانند، درباره شرکت در انتخابات احساس تکلیف می‌کنند. البته دسته‌ای هم هستند که نگاه دینی به انتخابات را قبول ندارند و رای دادن یا ندادن‌شان بستگی به فضای سیاسی و اجتماعی دارد.

وی همچنین با اشاره به حساسیت رهبران سیاسی ایران برای پرشور برگزار شدن انتخابات توضیح داد: این نگاه، نگاهی است که ریشه در دین‌داری دارد. در واقع تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای به نوعی امر به معروف و تشویق به انجام تکلیفی شرعی است که این رویکرد با رویکرد سکولارانه کاملا در تناقض است.

محمد صادق کوشکی‌ در پایان سخنانش گفت: شرح این شرایط نشان از این دارد که نباید کم‌رای بودن انتخابات را نشانه‌ای از نارضایتی مردم از حاکمیت و دلسردی آنها بدانیم. در واقع این نگاهی علمی نیست و بیشتر به تحرکات ‍ژورنالیستی ربط پیدا می‌کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *