ربیعی: با تمامِ وجود، نگران معیشت مردم هستیم ربیعی: با تمامِ وجود، نگران معیشت مردم هستیم | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ربیعی: با تمامِ وجود، نگران معیشت مردم هستیم

ربیعی: با تمامِ وجود، نگران معیشت مردم هستیم

خبرگزاری فارس: علی ربیعی سخنگوی دولت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به سؤالات و مسائل در مورد افزایش قیمت بنزین، سهمیه‌ها و کمک معیشتی به خانوار توضیحاتی ارائه کرد.

در این برنامه علی ربیعی با اشاره به اینکه ساعت ۲۴ امشب مبالغ حمایتی برای ۲۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود، اظهار داشت: این طرح در راستای برقراری عدالت اجتماعی و یا حرکت کردن به این سمت و سو بوده و دلایل مختلفی برای اجرایی آن متصور است.

ربیعی با بیان اینکه بارها درباره ضرورت اصلاح قیمت بنزین صحبت شده بود، گفت:‌ این درست نیست که بگویم یک شبه اعلام شد. تجربه نشان داده اعلام این مسائل از قبل تبعاتی به همراه دارد این تصمیم با نیت خیرخواهانه برای دهک‌های پایین اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه برای اقشار و گروه‌های مختلف سهمیه در نظر گرفته شده است، بیان داشت: برای حمل‌ونقل درون‌شهری، برون‌شهری، تاکسی‌های اینترنتی، وانت‌بارها، ون‌ها و سایر وسایل بنزین‌سوز دیگر سهمیه در نظر گرفته شده است. اصل اینکه روند کنونی ناعادلانه بود در آن شکی نیست و ادامه این روند امکانپذیر نبود و باید عادلانه می‌شد. در هر زمان دیگری این طرح اجرا می‌شد باز هم ابهاماتی را مطرح می‌کردند. همه گروه‌های هدف در این طرح به خوبی شناسایی شده و اگر کسی جا بماند قابل اصلاح است.

ربیعی: تک‌تک سلول‌های ما نگران معیشت مردم است

سخنگوی دولت افزود: قبل از اینکه نرخ بنزین را اعلام کنیم کنترل‌ها شروع شده بود تا مردم نگرانی نداشته باشند. زمینه و پیوست این طرح کنترل قیمت‌ها، میزان حمل‌ونقل و گرفتن بهانه‌ها برای افزایش قیمت کالا و خدمات بود.

ربیعی با تأکید براینکه حتی به سرویس مدارس هم سهمیه دادیم و برای صنعت حمل‌ونقل سهمیه بنزین پیش‌بینی شد، گفت: با گشاده‌ نظری‌ها صحبت‌ها و نقدها را می‌پذیریم.

حتما بخوانید:  فرار مشکوک مدیرعامل شرکت لبنی از ایران به کانادا

وی با اشاره به میزان سهمیه در نظر گرفته شده گفت: همه این مباحث براساس نظرات کارشناسی و ترکیبی از سفر با وسایل نقلیه عمومی و شخصی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ایرانی‌ها ماشین ندارند و عده‌ای نیز ۳ تا ۴ خودرو دارند و آمار دقیق این است که ۵۲ تا۵۳ درصد از مردم ماشین ندارند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اصل اجرای این طرح به منظور عدالت است و در کنار آن اصلاح ساختار اقتصادی مطرح بود. سعی کردیم برای اینکه کمترین فشار به مردم وارد شود مردمی که ماشین ندارند را کمک و حمایت معیشتی بکنیم نگرانی مردم طبیعی است و باید در این خصوص بحث شود.

ربیعی گفت:‌این طرح برای این بوده که عده‌ای پر مصرف مشغول دور دور بودند و به همین دلیل از آنها یارانه بنزین را گرفتیم تا به مردمی که ماشین ندارند کمک کنیم.

وی در مورد آثار تورمی افزایش نرخ بنزین عنوان کرد: در بیشترین حالت اثر مستقیم آن ۲ درصد و در مجموع ۴ درصد پیش‌بینی می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که چرا خانواده‌های ۵ نفره و بالاتر کمک معیشتی آنها افزایش نمی‌یابد، گفت: خانوارهای ۵ نفر به بالا قابل توجه نیستند میانگین بُعد خانوار در کشور مشخص است البته ما خانوارهای ۱۹ نفره و ۳۰ نفره هم داریم. باید براساس منابع تصمیم‌گیری می‌شد منابع محدود است اگر بخواهیم پول بیشتری بدهیم اقشار و جمعیت مشمول طرح کمتر می‌شدند. هرچه پول از این محل حاصل شود برای معیشت مردم در نظر می‌گیریم و این قطعی است.

حتما بخوانید:  تساوی بارسلونا، چلسی و یونایتد؛ پیروزی پُرگل سیتی در شب آتش‌بازی بایرن

ربیعی با بیان اینکه سالانه پیش‌بینی می‌شود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد از این محل حاصل می‌شود، بیان داشت: طرح معیشت ۷۵درصد جامعه را در بر می‌گیرد و اگر کسی احساس می‌کند مشمول می‌شود بدون تنگ‌نظری آن را بررسی می‌کنیم که این امکان فراهم شده در سایتی که اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد اندازه ۲۰۰ کلمه دلایل ذی‌الحق بودن خود را بنویسد. میان افرادی که یارانه نقدی می‌گیرند با طرح معیشت همپوشانی وجود دارد.

وی تأکید کرد: یارانه‌ بگیرانی که به علت ثروت حذف شده‌اند در طرح حمایت معیشتی نیستند اما آنهایی که قبلاً داوطلبانه در گرفتن یارانه‌ها ثبت‌نام نکرده‌اند می‌توانند اعتراض کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه همه ما مشکلات مردم را درک می‌کنیم، خاطرنشان کرد:‌ بی‌باور نیستیم یا اینکه سختی‌ها و نگرانی‌ها را درک نکرده باشیم. خیلی وقت‌ها نمی‌خواهیم کام جامعه را تلخ کنیم با وجود تحریم‌های ظالمانه در ماه‌های اخیر تعادل خوبی به وجود آمد به همین دلیل با اجرای این طرح خواستیم به معیشت مردم کمک کنیم تک‌تک سلول‌های بدن ما نگران معیشت مردم است.

ربیعی ادامه دارد: نقطه ضعف بزرگ ما این بود که نتوانستیم مردم را توجیه کنیم. هر تصمیمی می‌گرفتیم عده‌ای سودجو کار خود را می‌کنند اگر پیوست طرح کنترل قیمت‌ها نباشد شکست خورده‌ایم.

وی در مورد پشتوانه قانونی افزایش قیمت بنزین گفت: قانون برنامه ششم را داشتیم و از سران قوا نیز مصوبه گرفتیم و آن را در بودجه نیز پایدار می‌کنیم.

سخنگوی دولت در مورد سهمیه سوخت خودروهای مسافربری شخصی گفت: کارگروهی تشکیل شده بخشی از آنها سهمیه از آژانس دریافت می‌کنند، بخشی از تاکسی‌های اینترنتی و ایده‌ای را دنبال می‌کنیم تا این افراد به سامانه‌ای متصل و شناسایی شوند تا بتوان برای آنها سهمیه در نظر گرفت.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *