روحانی: نمی‌توانند صادرات نفت ایران را صفر کنند روحانی: نمی‌توانند صادرات نفت ایران را صفر کنند | آوتاف
خانه / اخبار داغ / روحانی: نمی‌توانند صادرات نفت ایران را صفر کنند

روحانی: نمی‌توانند صادرات نفت ایران را صفر کنند

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با «آلن برسه» رئیس جمهور سوئیس با تقدیر از وی برای سفر به کشور سوئیس، اظهار داشت: در مذاکرات دیروز و امروز که زمان زیادی برای آن گذاشتیم از مسائل دوجانبه و بین المللی تا فوتبال صحبت کردیم. از این فرصت استفاده می کنم و آرزوی موفقیت برای تیم ملی سوئیس در بازی امشب می کنم.

وی افزود: برای ما ادامه روابط با کشور سوئیس که کشوری فرهنگی و علمی از دیدگاه مردم ایران شناخته شده، اهمیت زیادی قائلیم. اراده سیاسی دو دولت توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، علمی و تکنولوژیکی است. امضای اسنادی که امروز انجام گرفت به معنای اراده دو کشور برای توسعه همکاری ها است.

روحانی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم در زمینه روابط مالی، بانکی، تجاری، گردشگری و همچنین علمی و فرهنگی روابطمان را توسعه دهیم. از مجموعه بحث های دیروز و امروز مطمئن شدم که دو کشور مصمم هستند بر مشکلاتی که در ماه های آینده ممکن است به وجود بیاید، فائق آیند. یکی از مسائل مهم دیگری که راجع به آن گفتگو کردیم، برجام و لزوم احترام همه کشورها به توافقات بین المللی خصوصا مصوبات شورای امنیت بود.

روحانی با اشاره به موضوعات مطرح شده در دیدار سران دو کشور، اظهار داشت: بر ادامه روابط علمی، فرهنگی و فناوری تاکید داشتیم و برای ما اهمیت دارد که این روابط را گسترده تر ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه در گفتگو ها توافق کردیم همواره در خصوص مهاجرت و حقوق بشر با یکدیگر گفتگو داشته باشیم، تصریح کرد: همه می دانند که ایران بار بسیار سنگینی در مسئله مهاجرت دهه ها است بر دوش دارد و بیش از سه میلیون مهاجر امروز در ایران حضور دارند. تمام آواره هایی که در کشور ما سکونت دارند از آموزش مجانی فرزندانشان در مدارس ما بدون هیچ تبعیضی برخوردارند. از تمام یارانه هایی که در مواد غذایی و انرژی به مردم خودمان می دهیم، آنها نیز از همین مذایای یارانه ای برخوردارند.

حتما بخوانید:  محکومیت ۵۵۰هزار دلاری استقلال در پرونده شفر

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین بر غیرقابل قبول بودن اینکه برخی حکومت هایی که مادران را از فرزندان خود جدا می کنند و زمینه مهاجرت آپارتاید و مذهبی را به وجود آوردند، تاکید کردیم.

روحانی با بیان اینکه در این مذاکرات تاکید کردم که تحریم کور علیه یک ملت بزرگ، بزرگترین نقض حقوق بشر در دنیای امروزی است، خاطرنشان کرد: مسئله صلح و امنیت جهانی و منطقه حساس خاورمیانه مورد تاکید هر دوی ما بود و اینکه ایران نقش حساسی را در مقابله با تروریسم ایفا کرده است. علاقه مند هستیم با کشور سوئیس راجع به مسائل و بحران های منطقه به ویژه راجع به کمک های انسان دوستانه در یمن همکاری داشته باشیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر تهدید ایالات متحده برای قطع صادرات نفت و اینکه آیا ممکن است ایران تنگه هرمز را ببندد، گفت: حرفی که برخی از مقامات آمریکایی گفته اند که میخواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم گزافه گویی است که هیچوقت قادر نخواهند بود آن را عملی کنند. اقدام دولت آمریکا در این زمینه یک کار یکجانبه گرایی و تحمیل مقررات سرزمینی به فراسرزمین و نقض همه مقررات و قواعد بین المللی در زمینه انرژی و تجارت است.

وی افزود: از نظر من اینکه فرض بگیریم یک روزی همه کشورهای تولید کننده نفت صادرخواهند کرد و ایران تنها کشوری باشد که نفت صادر نکند، تصوری نابخردانه است.

آلن برسه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهار نارضایتی یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از سفر روحانی به سوئیس، اظهار داشت: معتقدم سوئیس نقش واقعی خود را با پذیرفتن همه حاضران صحنه بین المللی ایفا خواهد کرد و ایران نیز یکی از کشورهایی است که نقش مهمی دارد. ما همواره در جهت گفتگو و صلح کار کرده ایم. گفتگوهای ما در مورد سوژه های مختلفی بود و واضح است که در مورد برجام گفتگو کردیم چراکه الان در شرایط نا مطمئنی هستیم و طبیعی است که بخواهیم اطمینان ها را بالا ببریم.

حتما بخوانید:  توضیح شبکه سه درباره حواشی اخیر «برنده باش»

رئیس جمهور سوئیس ادامه داد: موضوعاتی را که اختلاف داشتیم مانند حقوق بشر و موضع سوئیس را در مورد به رسمیت شناختن دولت اسرائیل را تشریح کردیم. مسئله ای که می خواهیم روی آن تاکید کنیم این است که چگونه توافق برجام که حمایت قطعنامه سازمان ملل را دارد چگونه پا برجا بماند.

روحانی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور سوئیس در خصوص رژیم صهونیستی، گفت: تاکید می کنم که در صحبت های دیروز با آقای برسه به صراحت گفتم که ایران رژیم صهیونیستی را نامشروع و فعالیت هایش را در منطقه تجاوزکارانه می داند.

آلن برسه نیز در ادامه سخنان رئیس جمهور کشورمان، گفت: این یک نمونه از مسائلی است که بر سر آن اختلاف عقیده داریم.

رئیس جمهور اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون تشکیل کمیته اقتصادی دو کشور و اهداف آن، گفت: بعد از سفر رئیس جمهور سوئیس به تهران در سال ۲۰۱۶ نقشه راهی را ترسیم کردیم و جلسات مشترکی برای توسعه روابط اقتصادی داشتیم. امروز به این نتیجه رسیدیم که برای حل بعضی از مشکلات در روابط اقتصادی نیاز به کمیته فنی با ترکیب مشخص داریم تا گره ها را باز کنیم.

رئیس جمهور سوئیس نیز در پایان در خصوص کمیته اقتصادی دو کشور، خاطرنشان کرد: با اینکه الان یک قرارداد بین دو کشور داریم که در پارلمان سوئیس هم تصویب شده، کمیته ای را برای همکاری اقتصادی تشکیل داده ایم. با توجه به شرایط فعلی و عدم اطمینان در خصوص برجام این کمیته اهمیت زیادی دارد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *