زنگنه: اگر بگذارند، از عهده دشمنان برمی‌آییم زنگنه: اگر بگذارند، از عهده دشمنان برمی‌آییم | آوتاف
خانه / اخبار داغ / زنگنه: اگر بگذارند، از عهده دشمنان برمی‌آییم

زنگنه: اگر بگذارند، از عهده دشمنان برمی‌آییم

خبرگزاری مهر: به نقل از صدا و سیما، بیژن زنگنه، وزیر نفت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شبکه دو سیما با اشاره به اینکه برای پیشگیری از سوء استفاده آمریکایی‌ها، نمی‌توانیم اطلاعات نفتی خودمان را بیان کنیم، افزود: با همه توان تلاش می‌کنیم و قبلاً هم به شوخی گفته‌ام که اگر دوستانمان در داخل بگذارند، از عهده دشمنانمان بر می آئیم.

وی درباره نشست اوپک هم گفت: در نشست پارسال اوپک، تصمیم گرفتیم اوپک و غیر اوپک، یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید را کاهش دهند تا بازار، متعادل شود و قرار شد این موضوع ۶ تا ۹ ماه تمدید شود.

زنگنه ادامه داد: مشکل ما فرآیند تصمیم سازی بود و به این مسئله اعتراض کردیم زیرا اوپک ۱۴ عضو دارد و همه اعضای آن حق رای مساوی دارند و تصمیمات اوپک باید با اجماع، اتخاذ شود و نمی‌شود کسی به اسم اوپک با جایی مذاکره کند و بگوید همان تصمیم باید تصویب شود.

زنگنه: به صادرات نفت در آینده امیدوار هستم

وزیر نفت گفت: اعتراض خودم علیه یک جانبه گرایی را در اوپک اعلام کردم و آن را بزرگترین خطر برای اوپک دانستم زیرا تصمیمات باید در اوپک اتخاذ شود و به علت مراعات همکاری‌های دراز مدت، نام آن کشور تک رو را نمی برم.

زنگنه افزود: موضوع دیگری به عنوان منشور همکاری میان اوپک و غیر اوپک در نشست، مطرح شد و متنی از قبل، تهیه شده بود و خواستند که ما بپذیریم و حدود ۵ تا ۵ و نیم ساعت بحث‌های چالشی فرساینده میان ما و عضوی از اوپک بر سر اینکه فرآیند تصمیم سازی طی نشده است، انجام شد و در نهایت آنچه که ما می‌خواستیم پذیرفته و در منشور و قطعنامه اوپک منعکس شد.

حتما بخوانید:  آخوندی نامه استعفایش را منتشر کرد

وی اضافه کرد: ایران، ونزوئلا و لیبی شامل تعهد کاهش تولید نمی‌شوند و اگر شرایط ما عادی شود به بالاترین سطح تولید و صادرات ممکن خواهیم رسید.

زنگنه در پاسخ به این گفته وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه ایران امنیت انرژی جهان را به خطر می‌اندازد، گفت: او تکنوکرات محترمی است و معمولاً این حرف‌های سیاسی را از او نمی‌شنویم و احتمالاً به او گفته‌اند که این حرف‌های سیاسی را بیان کند.

وی اضافه کرد: ایران نه تنها تهدیدکننده امنیت انرژی نیست بلکه بزرگترین ضمانت کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه است و ما از ابتدا گفته‌ایم نفت را سیاسی نکنید.

زنگنه گفت: به اوپک گفتم اقدامات و تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه کشور ما و کشورهای ونزوئلا و لیبی را محکوم کنید.

وی افزود: بزرگترین کسی که ثبات و امنیت انرژی را در جهان بر هم می‌زند ایالات متحده آمریکاست که از نفت به عنوان سلاح استفاده می‌کند. اگر نفت، سلاح است پس همه حق دارند از آن استفاده کنند.

‌زنگنه با تاکید بر اینکه نفت، سلاح نیست، افزود: ما از امنیت انرژی، منفعت می بریم و اگر امنیت از بین برود زیان می‌بینیم.

‌وزیر نفت افزود: کاهش امنیت انرژی موجب افزایش قیمت نفت می‌شود و در نتیجه کشورهایی مانند عربستان از آن سود می‌برند.

‌وی اضافه کرد: در حال حاضر برای ما میزان بشکه‌های صادراتی مهم‌تر از قیمت نفت است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *