سقوط بی‌سابقه لیر ترکیه ادامه دارد سقوط بی‌سابقه لیر ترکیه ادامه دارد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / سقوط بی‌سابقه لیر ترکیه ادامه دارد

سقوط بی‌سابقه لیر ترکیه ادامه دارد

برترین‌ها: ارزش لیر ترکیه هر روز کمتر می‌شود. واحد ارزی ترکیه پس از آنکه در هفته‌های گذشته در سراشیبی سقوط قرار گرفته بود، رکورد منفی تاز‌ه‌ای را تجربه کرد.

در ادامه سقوط ارزش لیر، پول ملی ترکیه، روز چهارشنبه نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر لیر به رقم ۱۳/۰۸ رسید.

در همین رابطه لینک زیر را بخوانید:

حالا ما تنها نیستیم، دلار ترکیه را هم تحقیر کرد!

نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا روز گذشته نیز ۹.۳ درصد دیگر کاهش یافت. این نرخ طی مبادلات روز سه‌شنبه به سطح بی‌سابقه ۱۲.۴۹ رسیده بود.

رئیس جمهوری ترکیه بر خلاف جریان مسلط اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ بهره تاثیری بر مهار نرخ تورم و کاهش نرخ برابری ارز ملی ندارد. نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا طی سال جاری میلادی تاکنون ۵۸ درصد کاهش یافته است.

ج

سقوط ارزش لیر که از مدتی پیش شتاب بیشتری گرفته، سه‌شنبه شب منجر به اعتراضات پراکنده شهروندان در شهرهای استانبول و آنکارا شد.

سرعت سقوط لیر ترکیه روز به روز شدت یافته و رکوردهای منفی تازه‌ای به جای می‌گذارد. این روند پیامدهای سنگینی برای اقتصاد ترکیه دارد و تا زمانی که بانک مرکزی این کشور دست به اقداماتی جدی نزد، این وضعیت ادامه خواهد یافت.

سرویس خبری شبکه اول تلویزیون آلمان در گزارش تحلیلی که به وضعیت لیر ترکیه پرداخته، از فرو رفتن روزافزون ترکیه در بحرانی ارزی سخن گفته است.

پیامدهای ناشی از پاندمی کرونا که از جمله به صنعت توریسم در ترکیه به‌شدت ضربه زده، سبب شده است که تضعیف اقتصاد ترکیه با شدت و شتاب بیشتری صورت گیرد.

حتما بخوانید:  صحنه آتش گرفتن تانک روسیه با حمله اوکراینی‌ها

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه نیمی از پس‌اندازها در این کشور به دلار و دیگر ارزهای ارزشمند خارجی چون یورو است. این نشان می‌دهد که مردم ترکیه امید و اعتماد چندانی به برون‌رفت این کشور از بحران ارزی ندارند.

سقوط ارزش لیر به ویژه شهروندان عادی ترکیه را زیر فشار قرار داده است. نرخ تورم در پی گران‌تر شدن کالاهای خارجی افزایش یافته و سبب تسریع کاهش روزافزون ارزش لیر شده است.

علت‌های سقوط لیر ترکیه بسیار متفاوت است. این کشور در حال حاضر با نرخ تورمی دورقمی روبرو است.

اعتراضات علیه اردوغان پس از سقوط لیر مقابل دلار

مردم ترکیه سه‌شنبه شب به دنبال سقوط لیر دربرابر دلار در شهرهای استانبول و آنکارا زیر باران علیه رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور و حزب حاکم تظاهرات کردند.

ج

از آنجایی که اقتصاد ترکیه بشدت به واردات کالا وابسته است، ادامه کاهش ارزش لیر افزایش بشتر قیمت‌ها در این کشور را به دنبال خواهد داشت.

رییس جمهوری ترکیه در سال‌های اخیر سه رئیس کل بانک مرکزی را به دلیل همراهی نکردن با سیاست‌های او بویژه در مورد کاهش بهره بانکی برکنار کرده است. بانک مرکزی ترکیه از استقلال خود دفاع کرده اما رجب طیب اردوغان به طور مکرر خواستار کاهش نرخ‌های بهره برای تقویت اقتصاد از جمله صادرات و اشتغال شده است.

ج

در واکنش به سقوط آزاد ارزش لیر، اپوزسیون ترکیه خواستار انتخابات زودهنگام در این کشور شده است. رهبران حزب جمهوری خلق با انتقاد شدید از عملکرد رئیس جمهوری ترکیه برگزاری فوری انتخابات را خواستار شدند.

تظاهرات در ترکیه پس از سقوط ارزش لیر

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *